Elsa Hovde f ca 1923 Vikersund, Buskerud
Moderator: MOD_Buskerud
Elsa Hovde f ca 1923 Vikersund, Buskerud
Hennes foreldre er Nils Christian Hovde og Kaia Marie Kristiansen.
Jeg trenger hjelp til å finne ut av hvem dette er. Jeg hvet ikke når foreldrene er født og hvor di kommer fra.
Buskerud er for meg et helt ukjent sted å søke i så trenger også tips om hvilken kirkebok som gjelder for Vikersund.
mvh Marita
Jeg trenger hjelp til å finne ut av hvem dette er. Jeg hvet ikke når foreldrene er født og hvor di kommer fra.
Buskerud er for meg et helt ukjent sted å søke i så trenger også tips om hvilken kirkebok som gjelder for Vikersund.
mvh Marita
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Elsa Hovde f ca 1923 Vikersund, Buskerud
Elsa Miriam f. 11-2-1923 og døpt 21-5-1923 i Modum. Foreldre bygn.snekker Nils Kristiansen Hovde f. 1891 og Kaia Marie Hansen f. 1887
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 12288&js=j
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 12288&js=j
Jeg fant da en vielse gjort den 15/9/1918 i klok modum/heggen s 97.
Bygningssnekker Nils Andersen og Kaia Marie Hansen. Hva står skrevet etter hennes navn?
Har han altså bytta etternavn? Eller er jeg helt på villspor nå?
Og er dette da rette fam. til Nils jeg finner i FT 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6099#ovre
Bygningssnekker Nils Andersen og Kaia Marie Hansen. Hva står skrevet etter hennes navn?
Har han altså bytta etternavn? Eller er jeg helt på villspor nå?
Og er dette da rette fam. til Nils jeg finner i FT 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6099#ovre
Hei Marita
Om du er på villspor tør jeg ikke uttale meg noe om. For å være sikker bør du nok finne dåpen til Nils. Men jeg legger inn en link til vielsen som du nevner: Vielse i 1918
Her finner du at hennes yrke er strikkerske bopel Vikersund (Forkortet til Vsd). Her står også brudeparets fedre: Tømmermann Kristen Andersen og arb. Andreas Hansen.
Forlovere tyder jeg til å være: Telegrafist K. Thoen Nakkerud og maler O. Hoff K.ria.
Viet i Fagerborg K.ria.
Kjnner du til noen av fadderne ved dåpen?
Ps. kommer ikke inn på linken til Carsten. Prøv denne:
Dåpen til Elsa
Her finner du sikkert en bror til Elsa Miriam:
Dåpen til Rolf
Med vennlig hilsen fra Anne-Lise
Om du er på villspor tør jeg ikke uttale meg noe om. For å være sikker bør du nok finne dåpen til Nils. Men jeg legger inn en link til vielsen som du nevner: Vielse i 1918
Her finner du at hennes yrke er strikkerske bopel Vikersund (Forkortet til Vsd). Her står også brudeparets fedre: Tømmermann Kristen Andersen og arb. Andreas Hansen.
Forlovere tyder jeg til å være: Telegrafist K. Thoen Nakkerud og maler O. Hoff K.ria.
Viet i Fagerborg K.ria.
Kjnner du til noen av fadderne ved dåpen?
Ps. kommer ikke inn på linken til Carsten. Prøv denne:
Dåpen til Elsa
Her finner du sikkert en bror til Elsa Miriam:
Dåpen til Rolf
Med vennlig hilsen fra Anne-Lise

Kirkebøkern for tiden 1891 er ikke lagt ut på nette, så jeg har desverre ikke tilgang på di.
Prøvde å søke etter Kaia Marie på FT 1900 men fant ikke noen kandidat på henne. Har noen forslag til meg?
Det sto i vielsen til Nils og Kaia at hun var konf. 1903 Haug på Hønefoss. Kommer Hønefoss også under kirkebøkern for Modum?
mvh Marita
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Her finnes en Kaja Marie i Hønefoss ved FT 1900. Kan det være henne?
Det opplyses at hun er datter og enke, men hun er nå bare 13 år så det er nok skrevet feil. Moren er oppgitt til å være enke.
En Nils Kristiansen ved FT 1900. Når en sammenligner med navn ved vielsen er det mye som tyder på at dette er rett fam.
Det opplyses at hun er datter og enke, men hun er nå bare 13 år så det er nok skrevet feil. Moren er oppgitt til å være enke.
En Nils Kristiansen ved FT 1900. Når en sammenligner med navn ved vielsen er det mye som tyder på at dette er rett fam.
Ja, dette er nok de rette familiene.
Her er dødsfallmelding datert 24/9 1896 etter gbr. Andreas Hansen
enke Josefine Albertine Karlsd. og barn
1.Kaja Marie, 9 år
2.Gunda Karoline, 7 år
3.Karl Harald, 4 år
4.Olga Nicoline, 2 år
Denne familien har tydeligvis flyttet til Hønefoss etter mannens død. Det er også kommet til en datter Agnes Jomine født i 1897.
Kristian Andersen Hovde, født 8/5 1839 dør 13/5 1920 og etterlater
enke Dorthea Nilsd. og barn
1.Karen ca 50 år g.m. Dorthea Nilsd.
2.Karoline Kristoffersen, 47 år, Drammen
3.Alfred Hovde, 44 år, Modum
4.Nora, død men etterlater barn
5.Olaf Hovde, 36 år, England
6.Anna, død, men etterlater barn
7.Nils Hovde, 29 år, Modum
Mvh Arnt
Her er dødsfallmelding datert 24/9 1896 etter gbr. Andreas Hansen
enke Josefine Albertine Karlsd. og barn
1.Kaja Marie, 9 år
2.Gunda Karoline, 7 år
3.Karl Harald, 4 år
4.Olga Nicoline, 2 år
Denne familien har tydeligvis flyttet til Hønefoss etter mannens død. Det er også kommet til en datter Agnes Jomine født i 1897.
Kristian Andersen Hovde, født 8/5 1839 dør 13/5 1920 og etterlater
enke Dorthea Nilsd. og barn
1.Karen ca 50 år g.m. Dorthea Nilsd.
2.Karoline Kristoffersen, 47 år, Drammen
3.Alfred Hovde, 44 år, Modum
4.Nora, død men etterlater barn
5.Olaf Hovde, 36 år, England
6.Anna, død, men etterlater barn
7.Nils Hovde, 29 år, Modum
Mvh Arnt

Men hvor kommer så etternavnet Thoen til Josefine Albertine og barna inn i bildet?
Og sto det i dødsfallmeldinga hvor gammel Andreas var når han døde?
mvh Marita
Andreas og Josefine kommer begge fra g.nr. 109 i Modum som heter Ton. Jeg har også sett skrivemåtene Toen, Thoen og Thon. Den ligger nord eller nordvest for Vikersund.
Ved dødsfallet oppgis Andreas alder til 33 år. Jeg har funnet vielse 27/4 1886 i Heggen.
Skomaker Andreas Hansen Thon født 1864 og Josefine Albertine Carlsd. Thon født 1866,
begge i Modum. Fedre arb. Hans Nilsen Thon og Carl Fredrik Samuelsen.
Josefine Albertine er født 12/8 og døpt 16/9 1866 i Heggen. Foreldre Carl Fredrik Samuelsen Thon og Karen Marie Syversd.
Her er nok en vielse i Heggen: 5/3 1870 vies ungkarl gmd. Christian Andersen Hovde f. 8/5 1839 og pige Dorthea Nilsd. Raaen f. 13/6 1849. Fedre Anders Olsen Hovde og Nils O. Raaen.
Mvh Arnt
Ved dødsfallet oppgis Andreas alder til 33 år. Jeg har funnet vielse 27/4 1886 i Heggen.
Skomaker Andreas Hansen Thon født 1864 og Josefine Albertine Carlsd. Thon født 1866,
begge i Modum. Fedre arb. Hans Nilsen Thon og Carl Fredrik Samuelsen.
Josefine Albertine er født 12/8 og døpt 16/9 1866 i Heggen. Foreldre Carl Fredrik Samuelsen Thon og Karen Marie Syversd.
Her er nok en vielse i Heggen: 5/3 1870 vies ungkarl gmd. Christian Andersen Hovde f. 8/5 1839 og pige Dorthea Nilsd. Raaen f. 13/6 1849. Fedre Anders Olsen Hovde og Nils O. Raaen.
Mvh Arnt
Dette går jo over all forventning!
Har søkt etter Carl Fredrik Samuelsen og Karen Marie Syversdatter på FT1865 uten resultat....Er det noen som kan hjelpe meg dær?
mvh Marita
Har søkt etter Carl Fredrik Samuelsen og Karen Marie Syversdatter på FT1865 uten resultat....Er det noen som kan hjelpe meg dær?
mvh Marita
Hei,
Karl Fredrik og Karen Marie er her i FT 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6852#ovre
Men hvor er di i FT 1865?
mvh Marita
Karl Fredrik og Karen Marie er her i FT 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6852#ovre
Men hvor er di i FT 1865?
mvh Marita
Hei Marita
tror det er 4-5 gårder der på Hovde,det er noen der med navn fra Hallingdal. NESBYEN?GOL?HOVET I HOL HALLINGDAL.Men vet ikke hvem? Har opplyssninger, skal sjekke opp dette.Noen tok også navnet fra stedet der nede i Vikersund.
Har lest en del om dette på norske gårdsbruk i fra 1948 ,i de store bøkene, med bilder og slekt. Og annen intrs. Opplysninger.Kommer tilbake m/mer.
mvh
Helge R.
tror det er 4-5 gårder der på Hovde,det er noen der med navn fra Hallingdal. NESBYEN?GOL?HOVET I HOL HALLINGDAL.Men vet ikke hvem? Har opplyssninger, skal sjekke opp dette.Noen tok også navnet fra stedet der nede i Vikersund.
Har lest en del om dette på norske gårdsbruk i fra 1948 ,i de store bøkene, med bilder og slekt. Og annen intrs. Opplysninger.Kommer tilbake m/mer.
mvh
Helge R.
-
- Sted: ÅMOT
Søk på FS ga dette; Det kan se ut som om Karl Fredrik og Karen Marie ved dåp av sønn Samuel Alfred Karl i 1870 var bosatt på Tyristrand og det ligger jo omtrent på kommunegrensa til Modom http://tinyurl.com/whbkg
-
- Sted: ÅMOT
Det tok litt tid å bla seg fram til riktig side i de scannede kirkebøkene, men her er dåp i Hole, gard Berggaarden - Hole MINI I-6 1852-1872, nr 32 side 78
http://tinyurl.com/t7qyy
http://tinyurl.com/t7qyy