Iver Ingebrigtsen og Brynhild Nielsdatter
Moderator: MOD_Hedmark
Iver Ingebrigtsen og Brynhild Nielsdatter
Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut noe om anene til Iver Ingebrigtsen f 12.9.1812 og kona hans, Brynhild Nielsdatter f 1823 d 1858? Har hørt at han skulle være fra Tynset, men vet ikke om dette stemmer?
Mvh Kari Joten Langsjøvold
Mvh Kari Joten Langsjøvold
-
- Sted: TOLGA
Re: Iver Ingebrigtsen og Brynhild Nielsdatter
Hei!
Litt sparsomme opplysninger, men det er vel disse som er gift i Åfjord i 1849.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp
Har du sjekket kirkeboka? Der KAN det stå noen opplysninger om hvor brudgommen var fra. Kom kona fra Åfjord?
Tynset prestegjeld var stort. Det omfattet bl.a. Nedre Folldal, Alvdal, Tylldalen og Tynset hovedsogn. Å lete i alle disse bygdebøkene, ser jeg som en håpløs oppgave.
Under forutsetning av at dette er riktig Iver Ingebrigtsen, ser det ut til at han er oppattgift i bor på Arnevig i 1865, og her står Tynset pr.gj som fødested.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1053#ovre
Mvh
Marie
Litt sparsomme opplysninger, men det er vel disse som er gift i Åfjord i 1849.
Har du sjekket kirkeboka? Der KAN det stå noen opplysninger om hvor brudgommen var fra. Kom kona fra Åfjord?
Tynset prestegjeld var stort. Det omfattet bl.a. Nedre Folldal, Alvdal, Tylldalen og Tynset hovedsogn. Å lete i alle disse bygdebøkene, ser jeg som en håpløs oppgave.
Under forutsetning av at dette er riktig Iver Ingebrigtsen, ser det ut til at han er oppattgift i bor på Arnevig i 1865, og her står Tynset pr.gj som fødested.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1053#ovre
Mvh
Marie
-
Finner v.hj.a. FamilySearch en Iver Embretsen f 9.7.1812 på Tynset (foreldre: Embret Danielsen Leet og Marte Iversdt Dalen) - med alle forbehold:
I Tynsetboka, under Leet mellom, står det bare at sønnen Iver Embretsen f. 1812 drar til Meldal i 1836.
Om det er samme Iver som gifter seg i Åfjord i 1849, sier bygdeboka ikke noe om.
I Tynsetboka, under Leet mellom, står det bare at sønnen Iver Embretsen f. 1812 drar til Meldal i 1836.
Om det er samme Iver som gifter seg i Åfjord i 1849, sier bygdeboka ikke noe om.
Stemmer nok mye av detta. Får ikke åpna family-search sidene su refererer til. I mine papirer heter de Ingebrigt og Ingebrigtsen, men det er nok en forfining. Ellers stemmer nok folketellinga, Brynhild, hans første kone, døde i 1858.
Mvh Kari
Mvh Kari
-
Nei, jeg ser det er søkesida som kommer opp. Men skriver du Iver Embretsen, velger Birth/Chr., 1812 og Norway, mener jeg du skal få opp fødselen. (Tilsvarende for andre personer og hendelser).
Marie
Marie
Ja.. Det var bare jeg som ikke helt skjønte åssen jeg skulle gå fram!!
Prøvde å søke på Ivers foreldre, og finner de i ei tidligere folketelling. Dvs jeg finner samme navn, men vet ikke om det kan være samme personer. Mora står oppført som hushjelp hos en annen familie, og finner henne ikke hos noen foreldre, så det indikerer vel kanskje at hun ikke var fra Tynset - men mulig nabobygd e.l.
Tusen takk for nyttig informasjon!
Mvh Kari
Prøvde å søke på Ivers foreldre, og finner de i ei tidligere folketelling. Dvs jeg finner samme navn, men vet ikke om det kan være samme personer. Mora står oppført som hushjelp hos en annen familie, og finner henne ikke hos noen foreldre, så det indikerer vel kanskje at hun ikke var fra Tynset - men mulig nabobygd e.l.
Tusen takk for nyttig informasjon!
Mvh Kari
-
Hei igjen!
Ja, mye som tyder på at opprinnelsen til mora, Marte Iversdt Dalen f. 1778 ikke er fastslått, for bygdeboka mangler videre info. (FT 1801 Tynset: 23 år - tjener - gard 178). Hun gifter seg i 1805 med Embret Danielsen Leet 1781-1843, sønn av Daniel Embretsen Jordet 1746-1811 og Ingrid Jonsdt dy Haldos, Strømmen, Alvdal f. 1738, død før 1792 da Daniel gifter seg på nytt.
Ingrids foreldre iflg. Alvdalsboka: Skomaker Jon Haldorsen f.1709, kanskje fra Tolga og Marit Jonsdt f.1717.
Daniels foreldre: Embret Toresen Jordet 1709-1773 og Ingrid Danielsdt Stuesjøen (1710-1757), begge Tynset.
Låner du Tynsetbøkene, er det mulig å komme lenger bakover her.
Marie
Ja, mye som tyder på at opprinnelsen til mora, Marte Iversdt Dalen f. 1778 ikke er fastslått, for bygdeboka mangler videre info. (FT 1801 Tynset: 23 år - tjener - gard 178). Hun gifter seg i 1805 med Embret Danielsen Leet 1781-1843, sønn av Daniel Embretsen Jordet 1746-1811 og Ingrid Jonsdt dy Haldos, Strømmen, Alvdal f. 1738, død før 1792 da Daniel gifter seg på nytt.
Ingrids foreldre iflg. Alvdalsboka: Skomaker Jon Haldorsen f.1709, kanskje fra Tolga og Marit Jonsdt f.1717.
Daniels foreldre: Embret Toresen Jordet 1709-1773 og Ingrid Danielsdt Stuesjøen (1710-1757), begge Tynset.
Låner du Tynsetbøkene, er det mulig å komme lenger bakover her.
Marie
-
- Sted: HAGAN
- Kontakt:
Litt om Ingrid Jonsdatters (1738-01.06.1789) foreldre:
I tegningsrullene, 1735, ved matrikkelgården Strømmen i Alvdal (smeltehytta ved Strømmen), er Joen Haldorsen nevnt som 28-årig husmannssønn og Løs Karl.
Der er også hans fader, husmannen Haldor Joensen (1689-1762), nevnt som 48 år.
Haldor Jonsen, er nok den samme som er nevnt som 20 år i skiftet 11/5 1709 på Tolgen hytte, fol.52a, ved Røros bergrett, etter sin fader, Jon Haldorsen + (enke Marit Hansd.)
Jon Haldosens kone, den nevnte Marit Jonsd., 1714/1717-, kom fra Lillesteien søndre i Alvdal (skifte, fol.417A, 16.06.1744, Lillesteien søndre).
I tegningsrullene, 1735, ved matrikkelgården Strømmen i Alvdal (smeltehytta ved Strømmen), er Joen Haldorsen nevnt som 28-årig husmannssønn og Løs Karl.
Der er også hans fader, husmannen Haldor Joensen (1689-1762), nevnt som 48 år.
Haldor Jonsen, er nok den samme som er nevnt som 20 år i skiftet 11/5 1709 på Tolgen hytte, fol.52a, ved Røros bergrett, etter sin fader, Jon Haldorsen + (enke Marit Hansd.)
Jon Haldosens kone, den nevnte Marit Jonsd., 1714/1717-, kom fra Lillesteien søndre i Alvdal (skifte, fol.417A, 16.06.1744, Lillesteien søndre).
Tusen takk, begge to, for nyttig info. Ja, jeg må nok få lånt meg diverse bygdebøker....
Mvh Kari
Mvh Kari