Gurine Adamsdatter, trolig fra Leinstrand

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Gurine Adamsdatter, trolig fra Leinstrand

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. februar 2006 kl. 13.54

Jeg har en nøtt jeg trenger hjelp med.

Jeg lurer på om noen har kilder som kan passere hvor Gurine Adamsd. Nypen er født, og som kan identifisere navn på mor og fullt navn på far.

Jeg har ikke klart å finne fødselsår, men hun var gift trolig i 1849 (kilde sier i 1869 "for omtrent 20 år siden") i Vår Frues kirke i Trondheim med Tjøstel Guttormsen Engeli fra Dovre, f. 1815. Ho var trolig ikke født på Nypan (tror det er på Leinstrand), men var i tjeneste der da ho ble kjent med Tjøstel, og fikk da deres første barn, Henrikke i 1848 (før ekteskapet).

Fra andre kilder vet jeg at Tjøstel arbeidet på Leinstrand rundt 1847-1850, bl.a. hos Ole O Lilleleer og Ole L. Klet. Antar at nøkkelen kan ligge i kirkebøker eller bygdebøker i Leinstrand. Har noen tilgang til dette, ville det være til hjelp, håper jeg!

I FT 1801 finner jeg forøvrig kun en Adam på Leinstrand, Adam Pettersen, f. ca 1787, da ugift og i tjeneste på Skjefstad i Leinstrand. Adam kan trolig være sønn til Petter Siverten fra en plass under Skjæringstad og kona Elen Adamsdatter. Jeg har imidlertid ikke sikre kilder på at det virkelig er denne Adam'en som er far til Gurine.

Svar

Gå tilbake til «Melhus»