Bytte av etternavn?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Bytte av etternavn?

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 14. november 2005 kl. 19.06

Det jeg lurer på er hvor jeg kan finne opplysninger på bytte i etternavn.

Jeg har en oldefar som ble født med etternavnet Brobakken. I 1900-tellingen hadde han etternavnet Brobak mens på gravstenen, Broback.

Det jeg er ganske sikkerpå er at det ikke er samme etternavn han bruker heletiden. Han har dermed byttet etternavn. Hvor kan jeg finne mer om det?

Han heter forresten Johannes Broback. Født 1871 i Snåsa, Nord-Trøndelag, men flyttet senere til Buksnes, Lofoten.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01860.wc2&gardpostnr=36&personpostnr=299&merk=299#ovre
http://www.disnorge.no/gravminner/global.php

Hilsen Per-Olav
Sist redigert av Per-Olav Broback Rasch den 8. desember 2005 kl. 19.35, redigert 2 ganger totalt.

dn18553
Sted: OSLO

Re: Bytte av etternavn?

Legg inn av dn18553 » 14. november 2005 kl. 19.11

Jeg tror ikke det er snakk om bytte av etternavn i dette tilfellet - det er nok heller snakk om forskjellige skrivemåter for samme navn.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 15. november 2005 kl. 15.59

Hei

Jeg har dåpsatesten til broren til Johannes. Der står det at etternavnet hans er Brobakken. Jeg går utifra at de hadde samme etternavn da de ble født.
Johannes, og Abraham, som broren heter hadde ikke samme etternavn da de døde. Johannes hadde Broback mens Abraham hadde Brobach.
Hvordan er det mulig hvis de ikke byttet etternavn?
Isåfall, hvor kan jeg finne et bevis på at de har byttet etternavn?

Per-Olav

Brukeravatar
Viggo Eide
Kontakt:

Bytte av etternavn?

Legg inn av Viggo Eide » 17. november 2005 kl. 15.00

Hei !

Ettersom du er nytt medlem i DIS-Norge er det mulig at du ikke har mottatt siste utgave av Slekt og Data, hvor det på side 5-17 står en fin artikkel om navneskikker i Norge:

http://www.disnorge.no/arkiweb/filer_lo ... 2005_3.pdf

Jeg har forøvrig flyttet dette emnet til Slektsfaglige diskusjoner > Generelt. :D
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. november 2005 kl. 17.40

Som Andreas skriver, er Brobach og Broback samme navn, bare med forskjellig skrivemåte som kan variere. Mitt navn blir i forskjellige sammenhenger og av forskjellige personer skrevet Kampelien, Kompelainen osv. Det betyr ikke at jeg har byttet navn, men at folk oppfatter forskjellig og derfor skriver forskjellig.

Former med -ch, ck, er å betrakte som en gammel måte å skrive det vi i dag vil skrive som Brobak(k). Som du ser kan det sikkert også diskuteres om det bør skrives Brobak eller Brobakk. Men uansett må det betraktes som samme navn.

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 17. november 2005 kl. 21.52

Hei

Det er jo mulig at det er forskjellige skrivemåter, men hvordan ble Brobakken da om til Brobach/Broback? Det er vel litt stor forskjell mellom Brobakken og Brobach/Broback?

Johannes og Abraham hadde jo forskjellige etternavn da de døde.
Barnene til Abraham het Brobach da de ble konfirmert (ca 1910), så Abraham brukte da Brobach da han levde?
Johannes har også brukt etternavnet Brobach (kilde: Bygdebok for Buksnes B 2), men har da senere tatt Broback?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 17. november 2005 kl. 23.03

Hei! Det er som Arild skriver - samme navn.

Hvis du ikke er medlem av DIS-Norge, og ikke har fått siste medlemsbladet som Viggo refererer til - , er dette å få lånt på ditt bibliotek. Har ikke biblioteket dette, ordner de det via fjernlån. Spør etter medlemsbladet for DIS-Norge, "SLEKT OG DATA, nr.3 - 2005".

Dette med "forskjellige" etternavn vil for mange virke forvirrende. Er diskutert i forskjellige fora flere ganger. Rundt 1900 kunne vi i en og samme søskenflokk finne 3 forskjellige etternavn. Håper jeg ikke gjør det enda vanskeligere, men linker en av debattene:

Forskjellige etternavn (patronymikon).

Mvh Ellef Ellefsen

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 17. november 2005 kl. 23.33

Legger også ved en link som forklarer dette bedre, enn debatten jeg linket i siste innlegg:

http://www.apollon.uio.no/vis/art/1996/3/sted

Litt nede på siden finner du at gårdsnavnet Vik, som slektsnavn skrevet på hele 12 forskjellige måter. Skulle tro Brobakken kan skrives i enda flere varienter, og allikevel være ment som samme etternavn.

Mvh Ellef Ellefsen.
Sist redigert av dn10731 den 23. november 2005 kl. 15.36, redigert 2 ganger totalt.

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 18. november 2005 kl. 12.54

Hei

Ja dere har vel rett. Etter å ha lest det siste innlegget ditt er jeg også enig.

Takk for at dere svarte
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Svar

Gå tilbake til «Generelt»