Karn Jonasdatter

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
16073
Sted: SØRREISA

Karn Jonasdatter

Legg inn av 16073 » 5. oktober 2005 kl. 16.21

Jeg leter etter Karn Jonasdatter født ca 1798 på Tynset. Ho gifta seg på Tynset 24 juli 1820 med Andreas Wangberg f ca 1790 Inderøy (kilde: Familysearch).

Andreas var smed og reiste sammen med kona Karen til Dyrøya i Troms hvor de bosatte seg som husmenn på gården Lia. Etter en del år flyttet de til Espenes Øvre i datidens Tranøy kommune (nå: Dyrøy kommune).

Andreas døde i 1844 og Karen i 1868. Karen og Andreas har stor etterslekt i Dyrøy. Jeg leter etter med informasjon om Karen. Kan noen hjelpe meg?

Mvh
Vivian J

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Re: Karn Jonasdatter

Legg inn av Jan Erik Aas » 5. oktober 2005 kl. 21.32

Hvis Kari Johansdatters alder ved vielsen, 23 år (Andreas 24 år), stemmer og hun er født i Tynset prestegjeld, er det kun en kandidat i Prestegjeldet, ifølge ft-1801, nemlig vedkommende på (55-22) Brennryen i Nedre Folldal. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2827#ovre
Etter en rask, mulig for rask sjekk i kirkeboka for Tynset prestegjeld, var hun den eneste Kari Johansd. jeg fant født da.
Folldalsboka nevner henne som død før 1828, noe som tyder på at hun ikke var nevnt i skiftet etter faderen i 1827.
Altså hun kan være utelatt/glemt fra faderens skifte.
Hvis hun har ei datter døpt Gudlaug eller liknende, så kan det være henne. Ettersom hennes moder het så.

16073

Legg inn av 16073 » 5. oktober 2005 kl. 22.29

Tusen takk for det kjappe svaret!

Karen døde ikke før ho var gammel. Er det vanlig at man blir glemt i skifte etter foreldrene?

Ho fikk kun tre sønner hvorav den eldste døde retter fødselen. Sønnene Karon f.1837 og Sydvart f.1838 giftet seg og fikk mange barn, men ingen Gudlaug blant disses barn dvs Karens barnebarn.

Står ho i Folldalsboka nevnt som Kari eller Karen?

Igjen takk for den raske tilbakemeldinga!

Mvh
Vivian

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av Jan Erik Aas » 6. oktober 2005 kl. 21.36

Det var merkelige navn de gav ungene sine !

Rart de ikke fikk flere barn, ettersom de ble gift i 1820.

Står det uttrykkelig i noen kilder at Karen Johansd. (Jonasd.) er født i Tynset prestegjeld ?. I FT-1865 står det at hun var født på Inderøen. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1182#ovre

Det hendte man ble glemt i skiftet, men det er heller sjeldent.

I Folldalsboka står det Kari, men Karen og Kari gikk om hverandre før i tida.

16073

Legg inn av 16073 » 6. oktober 2005 kl. 22.04

Ja, det var noen rare navn. Karon heter Ausick til mellomnavn. Har aldri vært borti det verken før eller senere. Man kan jo være glad at de ikke kalte opp... :)

Jeg har også sett at det står Inderøy i 1865 tellinga, men jeg har vel fortrengt det. De gifta seg på Tynset. Jeg skal sjekke i gamle papirer, men jeg mener bestemt at deres oldebarn Karen som har veldig god oversikt over familien, mente at ho kom fra Tynset. Men det kan jo selvsagt være en feilkilde. Jeg har alltid hatt for meg at det ved en feil sto Inderøy på henne, siden mannen hennes kom derfra. Men når jeg tenker meg om,så har jeg vel ikke sett det skrevet noen plasser.

Burde det ikke stå hvor de var født da de giftet seg?

Takk for den hurtige tilbakemeldinga!

Mvh
Vivian

Svar

Gå tilbake til «Tynset»