Hei Gry!
Takk for hjelpen!
Nå gikk jeg rett inn på Borge (1908-1919) og fant med en gang den personen som jeg lurte mest på i Gravdal! (Jeg skulle ha skrevet "fra 1900" men det ordnet seg jo likevel!) Tror jeg... Jeg er bare kommet halvveis...
På side 198 står konfirmant Dagny Karlotte Nilsine Edvardsen, født 11/9 og døpt 13/12 1901. Hennes foreldre er gårdbruker Edvard Henriksen og Kaja Kristensen. Dagny er født og bor i Borgefjord. Foreldrene og en bror i 1900:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 047&lnr=00
Dagny ble gift med lærer Arne Bjørstad i 1924, men hvor? I Klokkerbok fra Salangen prgj, Salangen sokn (1918-1937) - Troms - side 52 står dåpen til sønnen Arne, og der er hennes navn Dagny Edvarda Karlotte f.
Horn. Arne Bjørstad sr's kone er nevnt som "Dagny Horn fra Gravdal" i Salangen bygdebok s 255 og 333. Jeg tror det er samme person til tross for litt ulik navnekombinasjon og fødselsår, pga referansen til Gravdal. Gravdal og Borge hører begge til Vestvågøy, vet jeg nå. Men jeg er ikke kjent i distriktet! Hvorfor Horn? Det jeg lurer på er om hun har forbindelse med familien Horn fra Larvik/Horten i Vestfold, de "emigrerte" til Vågan i Nordland, og en gren dro senere videre til Salangen. Jeg ser det er Horn-gårder i Brønnø, Næsne, Buksnes og Borge i Lofoten, så hun kan jo ha tilknytning til en av dem i stedet. Men jeg finner iallfall ingen Dagny som passer i konfirmantlistene for Buksnes, Hol sogn. Men igjen - Dagny og Arne har tilknytning til Buksnes også, for sønnen på side 58 i dåpslista for Salangen er døpt i Buksnes kirke (se Anmerkninger). Forvirret? Jeg også!
Skal jeg lage en ny etterlysning? Nordland eller Troms?