Brønnøy, Vestvågøy, Sømna i Nordland

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
dn17102
Sted: OSLO
Kontakt:

Brønnøy, Vestvågøy, Sømna i Nordland

Legg inn av dn17102 » 2. oktober 2005 kl. 1.39

Jeg har funnet noen i skattelistene med et spesielt etternavn, bosatt i disse kommunene 2000-2002. Hvis jeg tar utgangspunkt i at noen av dem kanskje er født på samme sted som de nå bor, hvilke kirkebøker skal jeg lete i? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å få noe ut av Slektshistoriske kilder i Norge - Nordland. Personene jeg har lyst til å prøve å finne, er født mellom 1905 og 1940. Hvor hørte disse poststedene i disse kommunene til da?

Brønnøysund og Mosjøen i Brønnøy;
Gravdal og Leknes i Vestvågøy;
Sømna i Sømna.

(Ved å skrive det på denne måten, håper jeg å unngå problemstillingen med informasjon om nålevende personer, til tross for at jeg leter etter nålevende personer...) :wink:

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Brønnøy, Vestvågøy, Sømna i Nordland

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 3. oktober 2005 kl. 19.35

Hei Inger :)

Vedr Gravdal og Leknes i Vestvågøy kommune :

Disse stedene var under Buksnes. Tidligere var Vestvågøya delt opp i kommunene Borge, Buksnes, Hol og Valberg, men i 1963 ble de slått sammen til en kommune med adm senter på Leknes. ( ref hjemmesida til Vestvågøy kommune)

Buksnes og kirkebøker finner du da på denne lenka hos Arkivverket

Mosjøen i dag er i Vefsn kommune
Sømna er i Sømna kommune,
Brønnøysund er i Brønnøy kommune

Mulig du får lete i kommunesidene, og se når disse ble selvstendige kommuner, eller kikke på lenken over, vedr kirkebøker og perioder, for disse stedene ?
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn17102
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 4. oktober 2005 kl. 0.45

Hei Gry!
Takk for hjelpen!

Nå gikk jeg rett inn på Borge (1908-1919) og fant med en gang den personen som jeg lurte mest på i Gravdal! (Jeg skulle ha skrevet "fra 1900" men det ordnet seg jo likevel!) Tror jeg... Jeg er bare kommet halvveis...

På side 198 står konfirmant Dagny Karlotte Nilsine Edvardsen, født 11/9 og døpt 13/12 1901. Hennes foreldre er gårdbruker Edvard Henriksen og Kaja Kristensen. Dagny er født og bor i Borgefjord. Foreldrene og en bror i 1900: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 047&lnr=00

Dagny ble gift med lærer Arne Bjørstad i 1924, men hvor? I Klokkerbok fra Salangen prgj, Salangen sokn (1918-1937) - Troms - side 52 står dåpen til sønnen Arne, og der er hennes navn Dagny Edvarda Karlotte f. Horn. Arne Bjørstad sr's kone er nevnt som "Dagny Horn fra Gravdal" i Salangen bygdebok s 255 og 333. Jeg tror det er samme person til tross for litt ulik navnekombinasjon og fødselsår, pga referansen til Gravdal. Gravdal og Borge hører begge til Vestvågøy, vet jeg nå. Men jeg er ikke kjent i distriktet! Hvorfor Horn? Det jeg lurer på er om hun har forbindelse med familien Horn fra Larvik/Horten i Vestfold, de "emigrerte" til Vågan i Nordland, og en gren dro senere videre til Salangen. Jeg ser det er Horn-gårder i Brønnø, Næsne, Buksnes og Borge i Lofoten, så hun kan jo ha tilknytning til en av dem i stedet. Men jeg finner iallfall ingen Dagny som passer i konfirmantlistene for Buksnes, Hol sogn. Men igjen - Dagny og Arne har tilknytning til Buksnes også, for sønnen på side 58 i dåpslista for Salangen er døpt i Buksnes kirke (se Anmerkninger). Forvirret? Jeg også!

Skal jeg lage en ny etterlysning? Nordland eller Troms?

Brukeravatar
dn17102
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 15. oktober 2005 kl. 16.23

Nå har jeg funnet riktig Dagny... Det var denne her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=295
I Buksnes, på Horn, med mor Olga. Fatter ikke at jeg overså henne. Lille Dagny Edvarda Karlotte ble døpt i Buksnes 7/10-00. Morens navn er Olga Kristine Lund. Jeg holder på med Lund oppe i nord, men nå skal jeg ikke la meg lure en gang til!

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»