Kammerjomfru Gjertrud Kystad/amtmann Arveskau i Molde

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Per Øyvind Iversen
Sted: VINTERBRO

Kammerjomfru Gjertrud Kystad/amtmann Arveskau i Molde

Legg inn av Per Øyvind Iversen » 11. august 2005 kl. 12.45

Jeg søker opphavet til min tippoldemor Gjertrud kystad f.i Holmestrand 1809.
Hun kom til Molde som kammerjomfru for amtmann Arveskau?(usikker på stavemåte)
Hun var gift med baker Aslak Gundersen Øveraas (1816-1854)fra Jovollen på Øveraas
i Nesset Prestegjeld.De drev en tid Sverdrup gjestegiveri og skydsstasjon i Eidsvågen.
(vil gjerne ha opplysninger om det stedet).De bosatte seg på Innlandet i Kristiansund.
Gjertrud Kystad omkom i en ulykke under et besøk m. barnebarna på Jovollen.Hesten løp løpsk og vognen skar ut i Åsbrekka ikke langt fra Eikesdalsvannet.Stedet kalles i dag
"Kjerringdauden".Alle hennes etterkommere etter sønnen Kaptein Oluf Gunerius Øveraas
er vel dokumentert.Kystad -navnet kommer fra Strinda i Trondheim,men jeg er usikker på
linken mellom Strinda/Holmestrand/Molde.Alle opplysninger omkring Gjertrud Kystad`s
forfedre,liv og levned mottas med stor takk.
Med hilsen Per Øyvind Iversen
ps.samme forespørsel ligger også under Holmestrand. :wink:
Sist redigert av Per Øyvind Iversen den 11. august 2005 kl. 17.41, redigert 1 gang totalt.

dn06606
Site Admin

Re: Kammerjomfru Gjertrud Kystad/amtmann Arveskau i Molde

Legg inn av dn06606 » 11. august 2005 kl. 14.56

Et praktisk tips:

Når samme etterlysning plasseres flere steder i Slektsforum er det fint om man husker å gjøre oppmerksom på dette, slik at de som kan hjelpe slipper å bruke tid på å lete fram samme informasjon flere ganger. Etterlysningen overfor finnes også her, under Holmestrand i Vestfold.
mvh Jan

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Kammerjomfru Gjertrud Kystad/amtmann Arveskau i Molde

Legg inn av dn10177 » 12. august 2005 kl. 18.12

Svar fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem. Vi er mange som kan leite opp dette for deg, men jeg ser jo at du har masse peiling allerede. Hvis jeg var deg ville jeg ta personlig kontakt med bygdebokforfatteren for Vistdal, Nesset som er Randi Ingunn Selnes som er ekspert på denne kommunen. Amtmanden skreiv navnet sitt Arveschoug og flyttet på eldre dager til Kristiansund. Du finner stoff om ham på min hjemmeside forøvrig.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Svar

Gå tilbake til «Molde»