Kjøre BD87 i Win xp
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Kjøre BD87 i Win xp
Noen som har erfaring med å kjøre Dos-programmet BD87 i Win xp? Jeg får det ikke til. Har fått hjelp til å kunne kjøre programmet i en emulator kalt Dos-box. Programmet kan kjøres, og filene ses på, men ved nye registreringer fungerer ikke tegnsettet riktig. Det har ikke lyktes å få rettet på dette.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Kjøre BD87 i Win xp
jeg har ikke noe problem med det.
endring - etter kort tenkepause...
jeg har ikke noe problem - og har ikke sett problem hos de som har valgt å kjøre BD87 nå etter Augustus kom til verden heller.
Koordinator for DIS_Oslo/Akershus kilderegistrering.
endring - etter kort tenkepause...
jeg har ikke noe problem - og har ikke sett problem hos de som har valgt å kjøre BD87 nå etter Augustus kom til verden heller.
Koordinator for DIS_Oslo/Akershus kilderegistrering.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Arild Jarle Kompelien
Ingen problemer? I utgangspunktet mangler Win xp støtte for Dos-programmer, så hvordan man da kan bruke Dos-programmer problemfritt i Win xp er ei gåte for meg så langt.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Vel - jeg har ikke noe problem - så...
hva slags problem får du?
Vi har hatt 2 damer som har registrert f.eks. Folketellingen 1875 for Enebakk på BD87 i XP - og det har gått aldeler superdupersmertefritt.
Vi har også noen som har kjørt full oppretting av kirkebøker - overførte BD87 filer til Augustus... og det motsatte.
Men - må jo spørre - hva skal du egentlig registrere? Augustus er jo arvtakeren - på en måte?
hva slags problem får du?
Vi har hatt 2 damer som har registrert f.eks. Folketellingen 1875 for Enebakk på BD87 i XP - og det har gått aldeler superdupersmertefritt.
Vi har også noen som har kjørt full oppretting av kirkebøker - overførte BD87 filer til Augustus... og det motsatte.
Men - må jo spørre - hva skal du egentlig registrere? Augustus er jo arvtakeren - på en måte?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Det er ikke riktig at XP mangler støtte for DOS programmer. Riktignok bygger ikke XP på DOS slik som Win 95/98/ME, men kjøring av DOS programmer støttes via Windows Virtual DOS Machine (NTVDM)
Jeg har ingen erfaring med BD87, men det finnes en del artikler som omhandler problemer med DOS programmer under XP. Håper noen av disse kan være til hjelp hvis du ikke får konkrete råd om BD87:
Jeg har ingen erfaring med BD87, men det finnes en del artikler som omhandler problemer med DOS programmer under XP. Håper noen av disse kan være til hjelp hvis du ikke får konkrete råd om BD87:
mvh Jan
- Arild Jarle Kompelien
Problemet er lik det som beskrives i Jans andre lenke. Jeg er ingen datamann, og vil ikke begynne å rote med dette på egenhånd. Får snart hjelp, så får vi se.
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Eg er heller ingen "datamann", men startar BD87 frå XP ved å gå til Kjør under Start-knappen, bla meg fram til programfila (bd87.exe) og dobbeltklikke på den.
- Arild Jarle Kompelien
Har fått hjelp, og nå virker BD87 som det skal.
Stor takk til Jan for løsninga som lå i lenke 2.
Arnfinns måte å kjøre på er forsåvidt det samme som jeg har gjort ved å legge snarvei til programmet på skrivebordet. Og det ga samme feilmeldinga som vises i Jans lenke nr. 2.
Stor takk til Jan for løsninga som lå i lenke 2.
Arnfinns måte å kjøre på er forsåvidt det samme som jeg har gjort ved å legge snarvei til programmet på skrivebordet. Og det ga samme feilmeldinga som vises i Jans lenke nr. 2.