Anne Petrikke Kristofersdtr. (f. 1791). Dødsår?
Moderator: MOD_Troms
Anne Petrikke Kristofersdtr. (f. 1791). Dødsår?
Er det noen som har kirkebokutskrifter som viser Anne Petrikke Kristofersdtr.'s dødsår?
Anne Petrikke var født på Indregard i Bergsbotn med foreldre Kristofer Andersen (1758-1811) og Marit Andersdtr. (f. 1766). Hun var første gang gift med Peder Ursin Moursund (1791-1829), 2. gang gift med Andreas Olsen fra Gryllefjord og døde vel sannsynligvis der.
Jeg er samtidig interessert i moras (Marit Andersdtr.'s) dødsår.
Hermod Moursund :P
Anne Petrikke var født på Indregard i Bergsbotn med foreldre Kristofer Andersen (1758-1811) og Marit Andersdtr. (f. 1766). Hun var første gang gift med Peder Ursin Moursund (1791-1829), 2. gang gift med Andreas Olsen fra Gryllefjord og døde vel sannsynligvis der.
Jeg er samtidig interessert i moras (Marit Andersdtr.'s) dødsår.
Hermod Moursund :P
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Anne Petrikke Kristofersdtr. (f. 1791). Dødsår?
Iflg Berg og Torsken bygdebok s. 312:
Andreas Olsen f. 1808 i Veimannsbotn, d. 1872, gift 1) med enke Anna Petrikke Kristofersdtr frå Grunnfarnes, d. 1865. Gift 2) 1870 med enke Anne Elisabeth Svendsdtr frå Leikvik. Hadde eit barn, Klara Petrine f. 1834, gift i Barbogen med Markus Olsen.
På s. 293 står det:
Markus Olsen f. 1824 i Barbogen, d. 1902, gift 1859 med Klara Petrine Andreasdtr frå Gryllefjord, f. 1834 i Botn, d. 1908. Hadde ikke egne barn, men en fosterson, Johan Hansen.
Mvh Hilde
Andreas Olsen f. 1808 i Veimannsbotn, d. 1872, gift 1) med enke Anna Petrikke Kristofersdtr frå Grunnfarnes, d. 1865. Gift 2) 1870 med enke Anne Elisabeth Svendsdtr frå Leikvik. Hadde eit barn, Klara Petrine f. 1834, gift i Barbogen med Markus Olsen.
På s. 293 står det:
Markus Olsen f. 1824 i Barbogen, d. 1902, gift 1859 med Klara Petrine Andreasdtr frå Gryllefjord, f. 1834 i Botn, d. 1908. Hadde ikke egne barn, men en fosterson, Johan Hansen.
Mvh Hilde
Tusen takk, Hilde.
Du har løst saken! Takk igjen!
Hermod
Du har løst saken! Takk igjen!
Hermod
Ser at du "stammer" fra Moursund-slekta i Torsken. Har du noen opplysninger om Ingeborg Trane (1722-96) fra Lekang i Tranøy. Hun var gift med Gabriel Moursund, sønn av Nils Pedersen Moursund.
Mvh
Bjørnar Solbøe
Mvh
Bjørnar Solbøe
Nei, jeg har svært få opplysninger om Ingeborg. Men du vet vel at hun var datter av storbonden Rasmus Pedersen Trane (+ 1770) og Berit Olsdtr. Heitmann (1699-1792). De hadde i hvertfall 4 barn. Foruten Ingeborg nevnes jekteskipperne Jens Rasmussen Trane og Johan Brox Trane, samt Henrik Trane. I skifteoppgjøret etter Rasmus i 1771 sies det at Henrik reiste i utenriksfart. Ingen hadde hørt fra han på lang tid. Sorenskriveren fant det ikke formålstjenlig å sette inn annonser i tyske og danske aviser ..."da han skal ha faret paa lange Reiser utenfor Europa".
Jens Rasmussen Tranes del av farsarven kom for øvrig på knapt 72 rdl, så faren til Ingeborg sto seg godt!
Rasmus var en dyktig fisker, sies det. Det viser tall fra tiendelista for 1745. Da sendte han 50 våger finnmarksfisk til Bergen.
Hermod Moursund
Jens Rasmussen Tranes del av farsarven kom for øvrig på knapt 72 rdl, så faren til Ingeborg sto seg godt!
Rasmus var en dyktig fisker, sies det. Det viser tall fra tiendelista for 1745. Da sendte han 50 våger finnmarksfisk til Bergen.
Hermod Moursund
OK - takk for svar! Kontakter deg kanskje senere i høst.
Mvh
Bjørnar Solbøe
Mvh
Bjørnar Solbøe
Hei!
Jeg lurer på hvorfor Martinus Moursund Ursin (1805-1847) - sønn av Jens Bing Ursin - tok navnet Moursund. Har du noen forklaring på dette?
Mvh
Bjørnar Solbøe
Jeg lurer på hvorfor Martinus Moursund Ursin (1805-1847) - sønn av Jens Bing Ursin - tok navnet Moursund. Har du noen forklaring på dette?
Mvh
Bjørnar Solbøe
Spesielle navnekombinasjoner kunne gjenta seg i slektsledd etter slektsledd, bl.a. gikk kombinasjonen Jens Bing igjen helt fra stamfaren Jens Bing (+ ca. 1610). Jens' oldefar het jo også Jens (Willatzen) Bing.
Jens Bing Ursins søster Clara Bing Ursin var gift med Martinus (Gabrielsen) Moursund. Det kan bety at denne kombinasjonen kom inn med han. Ut over det ser jeg ikke noen direkte tilbakevirkende forklaring på denne kombinasjonen. Det var vanlig med oppkalling, gjerne etter folk som døde, men Martinus Moursund døde jo i 1809, så det kunne ikke være årsaken til akkurat dette. Jeg tror mest på navnekombinasjonen, f.eks het Jens' søster Clara Bing Ursins bestemor også Clara Bing.
Hermod Moursund
Jens Bing Ursins søster Clara Bing Ursin var gift med Martinus (Gabrielsen) Moursund. Det kan bety at denne kombinasjonen kom inn med han. Ut over det ser jeg ikke noen direkte tilbakevirkende forklaring på denne kombinasjonen. Det var vanlig med oppkalling, gjerne etter folk som døde, men Martinus Moursund døde jo i 1809, så det kunne ikke være årsaken til akkurat dette. Jeg tror mest på navnekombinasjonen, f.eks het Jens' søster Clara Bing Ursins bestemor også Clara Bing.
Hermod Moursund
Takk for svaret!
Bjørnar Solbøe
Bjørnar Solbøe