Tyskevik i Jelsa/Erfjord

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Tyskevik i Jelsa/Erfjord

Legg inn av Espen Berg » 28. mai 2005 kl. 20.56

Hei!
Jeg har ei 3.tippoldemor som het Martha Vilhelmsdatter som kom fra husmannsplassen Tyskevik (i følge bygdeboka for Jelsa). Tyskevik lå visstnok under garden Hamra i Jelsa/Erfjord. Er det noen som kan gi meg en eksakt plassering av Tyskevik hadde det vært kjempeflott.

Jeg lurer på om det er samme Martha jeg finner i FT1801 under garden Schartvedt på Hjelmeland. Der heter faren Willum Jonsen og moren heter Martha Rasmusdatter. Er det noen som har tilgang på skiftet etter Willum og/eller Martha som kan bekrefte/avkrefte om Martha Willumsdatter (Vilhelmsdatter) som giftet seg med Ola Olsen fra Ersdal er datter av Willum Jonsen? Isåfall: Hvorfor står det at Martha Vilhelmsdatter kom fra Tyskevik? Var hun kanskje i tjeneste på Hamra da hun giftet seg?

Hilsen Espen

dn16651
Sted: SAND

Re: Tyskevik i Jelsa/Erfjord

Legg inn av dn16651 » 12. januar 2006 kl. 8.51

Bygdebok for Erfjord bind 1 s 518, Tyskevika, Hamra:" Det var ei Marta Villumsdtr f. o. 1793 d 1863 g.m. Ola Olsen Kjelsvik, plass under Berakvam, Jelsa. Dette kan ha vore ei dotter Villum hadde før han gifta seg. Eli er for ung til å vera mora".
Dette står under Villum Vilumsen fra Eik, Sjernarøy (1775-1843).
Rune Roalkvam

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Tyskevik i Jelsa/Erfjord

Legg inn av Espen Berg » 16. august 2007 kl. 21.57

Marta Willumsdatter som var gift med Ola Olsen Kjelsvik kom fra Skartveit (nå i Finnøy kommune). Dette er også bekreftet fra annet hold og kommer til å bli beskrevet i den nye bygdeboka for Jelsa som kommer til å bli tilgjengelig en gang i fremtiden.

Svar

Gå tilbake til «Suldal»