Hans Tostensen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn17109
Sted: ALGARHEIM

Hans Tostensen

Legg inn av dn17109 » 22. mai 2005 kl. 11.27

Et av mine tipp tippoldeforeldrepar heter Hans Thostensen og Anne Nielsdatter. De er forledrene til min tippoldefar Tosten Hansen døpt 19.02.1818. Han har også en bror som heter Ener døpt 11.10.1823. Jeg er interessert i å få mer greie på de nevnte tipp tipp oldeforledre. I FT for Hobøl 1801 finner jeg to personer ved navn Hans Thostensen(Tostensen).
Den føste er Hans Tostensen 23 år som bor hos sin mor på gården Bioner
Den andre er Hans Thostensen 6 år som bor hos sine forledre Olia Hansdtr og Tosten Jensen på gåreden Thuun.

Jeg har lenge trodd det var nummer 2 og har gransket videre bakover der, men nå er jeg usikker og ønsker en bekreftelse på en link mellom Tosten Hansen og den rette Hans Tostensen. Håper det er mulig?

Hvis noen har noen opplysninger om Anne Nielsdatter hadde det også vært kjempefint

Hogne Holst
Sted: Knapstad
Kontakt:

Re: Hans Tostensen

Legg inn av Hogne Holst » 23. mai 2005 kl. 23.57

Hei Kristina

Hans Tostensen og Anne Nielsdatter flyttet til Hobøl (til Helge Jarens plass) i 1822. Dvs. en plass under nedre Jaren i Tomter sogn. De kom fra Enebakk. De to eldste barna ble født i Enebakk.
1. Thorer Hansen, født på Østbyplass 1812
2. Thorsten Hansen, født på Mulerudødegården 1818 (= Østbyplass)
3. Ener Hansen, født på Jahrenplass 1823.

Hans Tostensen ble gift i Enebakk 8.12.1810 med enken Anne Nielsdatter Dannemark. Dannemark /Danmark var en plass under Østby. Hans bodde på Østby samme år. Anne hadde tidligere vært gift (3.11.1799) med Ener Christophersen Mungerud. En av deres sønner, Christian Enersen, bodde senere på Bognerud / Jahrenplass i Tomter. Anne var født på plassen Danmark i 1778 (dpt. 30.08.1778). Hennes foreldre var Niels Jacobsen og Berthe Olsdatter. Du finner Niels og Berthe på Østby i ft 1801. Ener og Anne var på Krogsbølplass i 1801.

Hans Tostensen døde på Svikebølplass 22.01.1856, 77 år gammel. Altså født ca 1778/79.

Han er ikke noen av dine alternativer fra Hobøl. Er litt usikker på han, men jeg har en teori om at han kan være sønn av Tosten Amundsen og Brynhild Hansdatter som bodde på Jørenrudplass og Skjegstadplass i Kråkstad. Denne Hans ble født 1777 på Skjegstadplass. Hans mor døde 1780 og faren ble gift påny med Anne Nielsdatter i 1781. Da Tosten Amundsen døde i 1792 giftet Anne seg med Ole Olsen fra Vikplass i Enebakk. De bodde i Enebakk noen år før de kom tilbake til Kråkstad. Tosten Amundsens sønn fra første ekteskap giftet seg i Enebakk 1798 med ei fra Omberg. En Hans Tostensen er tjenestekar på Omberg i 1801. Finner også en Hans Tostensen som ble konfirmert i Enebakk 1794 med bopell på Kiensli (Tjernsli). Omberg, Østby og Tjernsli ligger ikke langt fra hverandre.
Dette er selvfølgelig hypoteser, men verdt å sjekke videre ut. Kanskje sitter noen med bygdebøker for Enebakk. Kan kanskje stå noe der.

mvh
Hogne Holst

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Re: Hans Tostensen

Legg inn av dn17109 » 24. mai 2005 kl. 6.04

Hei Hogne

Tusen takk for god hjelp. Her var det mye jeg kan ta tak i. Hans Tostensen er jo et forholdsvis vanlig navn. Greit at jeg kom meg bort fra feil spor. Så får vi se om jeg kan få bekreftet den rette Hans T.
Jeg er veldig inponert over den hjelpen du gir.

Mvh Kristina

Svar

Gå tilbake til «Hobøl»