Innbruddet i serveren - ettervirkninger?

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

Innbruddet i serveren - ettervirkninger?

Legg inn av dn10731 » 30. april 2005 kl. 9.06

Kan ettervirkning av innbruddet medføre at news-gruppene "no.fritid.slektsforsking. - - -" ikke lenger kopieres til "Nyheter" i Slektsforumet?

Tenker på nedleggelsen av Telenor's online.no.news, som som var planlagt 1.mai. Takket være massive protester fra kundene ble dette heldigvis ikke noe av, i denne omgang. Nyheter om dette kunne vi lese allerede 20.april i "no.fritid.slektsforsking.diverse" og noe senere i "- - - .it". Denne informasjoner er ikke kopiert over til Slektsforum. (Nedleggelsen er i det hele tatt ikke omtalt i dette forumet).

Mange av oss medlemmer abonnerer sikkert på en mengde nyhetsgrupper, og fikk derfor dette med oss. Men det kan vel være endel som har stoppet abonnementet på slektsforskinggruppene, fordi de inntil nylig var tilgjengelige fra Slektsforum. Kanskje og for å slippe få E-postleseren for full.

Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Innbruddet i serveren - ettervirkninger?

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. april 2005 kl. 16.35

Desverre er det mange som ikke innser konsekvensene hvis Online legger bort News. Det berører ikke bare tre norske nyhetsgrupper som hentes over til SF, men også alle andre tilganger via Online til Newgroups.

Bruk av nyhetsgrupper gir en meget stor spredning slik det har vært, ved at nyhetsgruppene har vært tilgjengelige i SF men også i nyhetsgruppene. Med andre ord man har fått til en større spredning og større mulighet for tilsvar ved at man treffer både de innenfor SF og de som er utenfor.

Det kan være at de problemene de har hatt med SF bare gjør en forsinkelse til at disse nyhetsgruppene ikke er i SF for øyeblikket.

Totalt sett vil jeg vel påstå at nyhetsgruppene er noe av det sikres som finnes, ved at det ikke kan legges til vedlegg av noen for, kun ren tekst, i motsetning til mange postlister og webgrensesnitt hvor en er i mer ekstremt kodet format og med større fare for uhumskheter.

Derfor tror ikke jeg at News har vært noen medvirkende årsak til at serveren ble angrepet. Men det kommer sikkert fra DIS en korrekt antydning om hva som kan være årsaken.

Alle vet jeg er "fan" av "news" og vil fortsatt være det om en så legger inn meldingen direkte fra en nyhetsgruppe eller fra SF og lar disse to kanalene har utveksling av informasjon. Sikkerheten burde man klare å handtere.

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 2. mai 2005 kl. 9.47

Trolig er det brudd også på utlinjen fra "Slektsforum - Nyhetsgrupper - der du kan skrive norsk, -"

Fra Slektsforum la jeg i natt inn et spørsmål i "no.fritid.slektsforsking.it". Dette spørsmålet vises kun fra Slektsforum. (Har forresten allerede fått godt svar på akkurat det spørsmålet, så her var jeg heldig at en leste denne nyhetsgruppa fra Slektsforum) Mvh Ellef.

Einar Balle
Site Admin
Sted: STORD

Legg inn av Einar Balle » 2. mai 2005 kl. 14.33

Etter innbruddet på serveren er noen tjenester startet, mens det tar litt tid med noen andre. Synkroniseringen mellom SF og News fungerer ikke enda.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»