Krysskobling US Cencus og Emigrantprotokoller?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Jan Åge Habberstad
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Krysskobling US Cencus og Emigrantprotokoller?

Legg inn av Jan Åge Habberstad » 12. april 2005 kl. 8.39

Lederen i DIS-Norge etterlyser forslag til satsningsområder for foreningen. Jeg er utvilsomt mer interessert i å finne levende slektninger i USA enn å forske tilbake til 1500-tallet. Derfor vender jeg meg mot muligheten til å effektivisere koblingen mellom norsk utvandring og eksisterende datakilder i USA og Canada.

Digitalisering av norske emigrantprotokoller må vel antas snart å være ferdigsstilt. Disse inneholder nøkkeldata om navn, hjemsted, emigrasjonsstidspunkt og alder/fødselsår. I tillegg finnes endel ledende opplysninger om hvem som reiste sammen, statsborgerskap og destinasjon.

Som kjent ble emigrantenes navn ofte justert eller "amerikanisert" noe på veien mot det county de slo seg ned i. Dette fører til at en ofte må benytte soundex-søk i US Census for å få med mulige variasjoner.

Det er tilgjengelig en rekke amerikanske folketellinger fra 1870 til 1930, som inneholder de aller fleste av norske utvandrere med etterkommere der borte. I tillegg har vi kilder som Social Security Death Index mm.

Det jeg lurer på er om det er muligheter for å etablere en slags automatisk krysskobling mellom amerikanske og norske databaser ? Er det noen i DIS-Norge som har analysert slike muligheter?

La oss si at målet for DIS Norge og norsk slektsgransking ble satt til å optimalisere muligheten til å finne alle etterkommere av alle norske emigranter. Hva slags grep er da nødvendig?

Innebærer dette i såfal et tettere samarbeid med nordiske og amerikanske slektsforskerorganisasjoner, og en eventuell betalingstjeneste?

Jeg bare spør. DIS Norge må svare. :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»