Bosted for konfirmantens foreldre
Moderator: MOD_Kildereg
Bosted for konfirmantens foreldre
Konfirmantens bosted er oppgitt, og i de tilfeller hvor foreldrene er gift (tolkes ved at mor = H. Sofie Hansdtr) har nok disse samme bosted.
Skal foreldrenes bosted da registreres?
Hva når far er oppgitt til ungk. og mor til pige?
Kan ikke finne noe i 4G om dette.
Jeg bruker Augustus.
Mvh
Per Kåre
Skal foreldrenes bosted da registreres?
Hva når far er oppgitt til ungk. og mor til pige?
Kan ikke finne noe i 4G om dette.
Jeg bruker Augustus.
Mvh
Per Kåre
Re: Bosted for konfirmantens foreldre
Når foreldrene er gift ville jeg ha registrert bosted, med stjerne etter, hvis det ikke eksplisitt er oppgitt for foreldrene. Dette for å gjøre det lettere å finne personene.
Når de ikke er gift ville jeg ikke registrert noe når det ikke er eksplisitt oppgitt, selv om konfirmanten nok ofte bor sammen med moderen - men det finnes unntak f.eks pleiebarn, legd m.m.
Jeg ville dessuten skrive litt om hvilke regler som er fulgt ved avskrift, i et dokument som bør følge avskriften.
Når de ikke er gift ville jeg ikke registrert noe når det ikke er eksplisitt oppgitt, selv om konfirmanten nok ofte bor sammen med moderen - men det finnes unntak f.eks pleiebarn, legd m.m.
Jeg ville dessuten skrive litt om hvilke regler som er fulgt ved avskrift, i et dokument som bør følge avskriften.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Geir Thorud skrev:Når foreldrene er gift ville jeg ha registrert bosted, med stjerne etter, hvis det ikke eksplisitt er oppgitt for foreldrene. Dette for å gjøre det lettere å finne personene.
Når bosted kun er oppgitt på konfirmanten fører jeg bosted bare på ham, ikke foreldrene.
Vet heller ikke hvor mye du vinner på å føre samme bosted på foreldrene selv om du skiller det ut med stjerne. Uansett er det usikkert hvor foreldrene bor. Selv om flesteparten av konfirmantene bodde hjemme, var det også en god del som er ført med stedet de var i tjeneste på.
Om man fører bosted med stjerne, eller ingenting, er situasjonen den samme - videre undersøkelser må til for å finne ut hvor foreldrene bodde. Et bosted med stjerne blir derfor strengt tatt verdilaust fordi det sier ikke mer enn at konfirmanten bodde på dette stedet ved konfirmasjon, og da holder det å føre det på ham.
Det du elegant overser er at man får muligheten til å søke på foreldrene med bosted, det vil stemme i 90% av tilfellene. At det ikke alltid vil stemme framgår av stjerna og øvrig dokumentasjon. Av samme grunn er stjerne i utstrakt bruk i f.eks folketellinger.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Ja, jeg er enig i at det vil stemme i de fleste tilfellene, men problemet er at man kan ikke vite i hvilke tilfeller det stemmer/ikke stemmer. Til det trengs nærmere undersøkelser.
Jeg ser ikke helt hvilken fordel det gir når man allerede har bosted på konfirmanten. Hvordan drar du nytte av å føre konfirmantens bosted på foreldrene?
Jeg ser ikke helt hvilken fordel det gir når man allerede har bosted på konfirmanten. Hvordan drar du nytte av å føre konfirmantens bosted på foreldrene?
Det handler om å gjøre det ENKLERE å søke på foreldre hvis f.eks. konfirmantens navn er ukjent. Jeg er enig i at det er mulig å finne posten via konfirmantens bosted, men det er det ikke alle som klarer med f.eks dagens brukregrensesnitt i Digitalarkivet.
Hei og takk for svarene.
Trekker foreløpig den konklusjon at det riktige er ikke å registrere noe bosted på foreldrene, siden dette kun er oppgitt for konfirmanten. Det er vel dette som kalles kildetro registrering.
Vet det er en ny registreringsstandard "Kyrre" på gang, han burde jo si noe om slikt. Kanskje det er noen som kjenner til om Kyrre vil "uttale" seg om problemet når han kommer?
Mvh
Per Kåre
Trekker foreløpig den konklusjon at det riktige er ikke å registrere noe bosted på foreldrene, siden dette kun er oppgitt for konfirmanten. Det er vel dette som kalles kildetro registrering.
Vet det er en ny registreringsstandard "Kyrre" på gang, han burde jo si noe om slikt. Kanskje det er noen som kjenner til om Kyrre vil "uttale" seg om problemet når han kommer?
Mvh
Per Kåre
Vel, akkurat det varierer så når jeg registrerte konfirmerte på Nes ble jeg pent nødt til å skrive bosted på foreldrene også siden det sto i boka i samme rubrikk som navnene. Bosted på foreldrene og konfirmanten samsvarer ikke alltid da konfirmanten ofte er ute og tjener. Men, står det ikke bosted under foreldrenes navn skal det selvsagt heller ikke skrives.
Vel Geir, vi skal vel skrive det som står og ikke noe mer. Mener du virkelig at en skal ta hensyn til Digitalarkivet når en registrerer? Uansett hva en gjør blir jo søkemulighetene mye dårligere enn de vi har i BD87. Oldervold burde kanskje skjele litt til Ancestry, der kan jo søke på flere felt samtidig. Det går ikke i stå der slik han mener det vil gjøre på Digitalarkivet med flere felter å søke på samtidig.