Holt - emigranter - bygdebok oppslag
Moderator: MOD_Hedmark
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Holt - emigranter - bygdebok oppslag
Hei!
Jeg sitter i Florida og har fått en norskamerikaner i "fanget". Han er en søt gammel mann som heter Holt til etternavn, og aner ikke noe om sitt opphav. Jeg vet mer om ham nå enn han selv gjør.
jeg har bl.a. funnet dette:
Engebret Olsen emigrerer:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 8869#nedre
Søstern Karen Olsd. emigrerer her.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 2698#nedre
På ancestry fant jeg en biografi som forteller bl.a.:
Engebret O. Holt var født i Kongsvinger, 18. juli 1853, sønn av Ole og Maren (Engebretson) Peterson. Faren døde ca 1863, og moren i 1876.
De hadde følgende barn:
Inga Maria, Olena, Engebret og Karen.
Inga Maria giftet seg med en Andrew Johnson og ble i Norge, Olena er fremdeles singel og Karen og Engebret emigrerte altså.
Denne biografien ble skrevet i 1916.
Jeg har så treg nettlinje her i usa at jeg får mark, noen som kan finne familien for meg i Norge, og finne ut hvorfor Engebret kalte seg HOLT i Amerika?
Jeg har funnet alle censuser om Engebret (som er bestefaren til min søte gamle venn her i Florida) så det er altså i Norge jeg trenger hjelp. Ksnskje noen sitter med bygdebøker eller noe???
venter spent på svar!!!
Jeg sitter i Florida og har fått en norskamerikaner i "fanget". Han er en søt gammel mann som heter Holt til etternavn, og aner ikke noe om sitt opphav. Jeg vet mer om ham nå enn han selv gjør.
jeg har bl.a. funnet dette:
Engebret Olsen emigrerer:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 8869#nedre
Søstern Karen Olsd. emigrerer her.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 2698#nedre
På ancestry fant jeg en biografi som forteller bl.a.:
Engebret O. Holt var født i Kongsvinger, 18. juli 1853, sønn av Ole og Maren (Engebretson) Peterson. Faren døde ca 1863, og moren i 1876.
De hadde følgende barn:
Inga Maria, Olena, Engebret og Karen.
Inga Maria giftet seg med en Andrew Johnson og ble i Norge, Olena er fremdeles singel og Karen og Engebret emigrerte altså.
Denne biografien ble skrevet i 1916.
Jeg har så treg nettlinje her i usa at jeg får mark, noen som kan finne familien for meg i Norge, og finne ut hvorfor Engebret kalte seg HOLT i Amerika?
Jeg har funnet alle censuser om Engebret (som er bestefaren til min søte gamle venn her i Florida) så det er altså i Norge jeg trenger hjelp. Ksnskje noen sitter med bygdebøker eller noe???
venter spent på svar!!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Re: Holt - emigranter - bygdebok oppslag
Hei Laila.
Moelv kaller Usa.
Har noen kirkebøker for Vinger og fant ihvertfall Engebret
Vinger Mini 9 1847 - 55, dåp nr.255, s.173 Ark 8/17
Embret Olsen f.18/7 1853, dpt.: 18/9 1853
Inderst Ole Pedersen Bøhullet og Hustru Maren Embretsdatter Godkjerlien under Dal. Ægtefødt.
Jeg har bare Vinger bygdebok III og finner ingen av disse navn der.
Hadde du funnet dem på FT1865 her?
Skal jeg prøve å finne mer?
mvh.Lillian
Moelv kaller Usa.
Har noen kirkebøker for Vinger og fant ihvertfall Engebret
Vinger Mini 9 1847 - 55, dåp nr.255, s.173 Ark 8/17
Embret Olsen f.18/7 1853, dpt.: 18/9 1853
Inderst Ole Pedersen Bøhullet og Hustru Maren Embretsdatter Godkjerlien under Dal. Ægtefødt.
Jeg har bare Vinger bygdebok III og finner ingen av disse navn der.
Hadde du funnet dem på FT1865 her?
Skal jeg prøve å finne mer?
mvh.Lillian
Hei laila.
Det må være disse og da er det feil alder på Karen i emigrasjon...skal nok være 27 år.
Om du ser øverst til venstre så ser du at skoledistriktet er Holt.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4118#ovre
Vet ikke hvorfor det står Eidsskog på Embret/engebret for jeg fant han i Vinger Mini
Skal se om jeg finner de andre også
mvh.Lillian
Det må være disse og da er det feil alder på Karen i emigrasjon...skal nok være 27 år.
Om du ser øverst til venstre så ser du at skoledistriktet er Holt.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4118#ovre
Vet ikke hvorfor det står Eidsskog på Embret/engebret for jeg fant han i Vinger Mini
Skal se om jeg finner de andre også
mvh.Lillian
- Kontakt:
Dette var flott, Lillian, takk!
Skal og hilse fra mr. Holt, han er helt fra seg. Han har alltid lurt på hvor Holt-navnet kom fra. Nå vet han. At han var en Olsen har han aldri visst!!
Det var en pike til i denne familien - sier biografien - Inga Maria. Som ble gift med en "Andrew Johnsen" og ble i Norge! Har Mr. Holt levende slekt i Norge tro??
Skal og hilse fra mr. Holt, han er helt fra seg. Han har alltid lurt på hvor Holt-navnet kom fra. Nå vet han. At han var en Olsen har han aldri visst!!
Det var en pike til i denne familien - sier biografien - Inga Maria. Som ble gift med en "Andrew Johnsen" og ble i Norge! Har Mr. Holt levende slekt i Norge tro??
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Jeg fant dette på Familysearch.:
Ole PEDERSEN Age At Marriage: 20
Sex: <M>
Event(s):
Birth: <1825>
Parents:
His Father: Peder NIELSEN
Her Father: Embret Pedersen.
Marriage:
Spouse: Maren EMBRETSDR Age At Marriage: 23
Marriage: 02 Jan 1845 Place: Vinger, Hedmark, Norway
Bør jo være rett folk?
Kan noen se om det står noe gårdsnavn ved ekteskapet?
Ole PEDERSEN Age At Marriage: 20
Sex: <M>
Event(s):
Birth: <1825>
Parents:
His Father: Peder NIELSEN
Her Father: Embret Pedersen.
Marriage:
Spouse: Maren EMBRETSDR Age At Marriage: 23
Marriage: 02 Jan 1845 Place: Vinger, Hedmark, Norway
Bør jo være rett folk?
Kan noen se om det står noe gårdsnavn ved ekteskapet?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila.
Så ikke etter i går kveld, var litt opptatt. Jeg prøvde å finne denne Karen, men tror kanskje noen har blitt døpt i Eidskog - mulig de bodde så på grensa at det var praktisk - skal se litt mere. Jeg har bare 4 kirkebøker for Vinger her hjemme(samboeren har slekt der - derfor).
Nå tror jeg at jeg har funnet den egentlige årsaken til navnet HOLT....les nøye føde og oppholdssted for Ole Pedersen - faren til Embret/Engebret. Her kommer vielsen:
Vinger Mini 8 1839 - 46 vielsenr.3, side 40 Ark 10/14
Vielsesdato: 2.Januar 1845
Ungkarl Ole Pedersen, føde/oppholdssted: Buholtet(4 i midten gir HOLT), 20 år, far: Peder Nielssen.
Pige Maren Embretsdatter, fødested.Braakarlsveen?Eie? - usikker her - tykk skrift - må sjekkes nærmere, 23 år, Far: Embret Pedersen.
Forlovere: Syver Olsen Brenna og Amund Thores. Buholtet.
Lysning: 20 og 27/10 og 3/11. Lysningsforlanger:Brudgommen. Begge vacc:
Jeg har disse kirkebøker for Vinger: Mini 8 1830 - 46, Mini 9 1847 - 55, Mini 10 1855 - 61, Mini 12 1871 - 80.
Prøvde torsdag å finne begr. på Maren - fant ikke tross leting 2 år før og etter årstall du oppga - tror derfor noe står på Eidskog.
Skal se på mere, men du får denne nå. Mvh.Lillian
Så ikke etter i går kveld, var litt opptatt. Jeg prøvde å finne denne Karen, men tror kanskje noen har blitt døpt i Eidskog - mulig de bodde så på grensa at det var praktisk - skal se litt mere. Jeg har bare 4 kirkebøker for Vinger her hjemme(samboeren har slekt der - derfor).
Nå tror jeg at jeg har funnet den egentlige årsaken til navnet HOLT....les nøye føde og oppholdssted for Ole Pedersen - faren til Embret/Engebret. Her kommer vielsen:
Vinger Mini 8 1839 - 46 vielsenr.3, side 40 Ark 10/14
Vielsesdato: 2.Januar 1845
Ungkarl Ole Pedersen, føde/oppholdssted: Buholtet(4 i midten gir HOLT), 20 år, far: Peder Nielssen.
Pige Maren Embretsdatter, fødested.Braakarlsveen?Eie? - usikker her - tykk skrift - må sjekkes nærmere, 23 år, Far: Embret Pedersen.
Forlovere: Syver Olsen Brenna og Amund Thores. Buholtet.
Lysning: 20 og 27/10 og 3/11. Lysningsforlanger:Brudgommen. Begge vacc:
Jeg har disse kirkebøker for Vinger: Mini 8 1830 - 46, Mini 9 1847 - 55, Mini 10 1855 - 61, Mini 12 1871 - 80.
Prøvde torsdag å finne begr. på Maren - fant ikke tross leting 2 år før og etter årstall du oppga - tror derfor noe står på Eidskog.
Skal se på mere, men du får denne nå. Mvh.Lillian
- Kontakt:
Tusen takk, Lillian!
Da har vi enda en forklaring på Holt-navnet - vi gikk for Holt skoledistrikt - men - Buholtet er jo og en fin forklaring!
Jeg vet at en av jentene på chat har sent en e-post til en "ekspert på området", så la oss se hva han finner ut før vi gjør noe mer.
Den biografien som ga datoer osv er jo skrevet i USA - 20-30 år etter at Engebret kom til Grant County i Minnesota, så det kan være lett å få feil årstall på ting. Jeg må nok selv på biblioteket og sjekke ut dette nærmere.
Da har vi enda en forklaring på Holt-navnet - vi gikk for Holt skoledistrikt - men - Buholtet er jo og en fin forklaring!
Jeg vet at en av jentene på chat har sent en e-post til en "ekspert på området", så la oss se hva han finner ut før vi gjør noe mer.
Den biografien som ga datoer osv er jo skrevet i USA - 20-30 år etter at Engebret kom til Grant County i Minnesota, så det kan være lett å få feil årstall på ting. Jeg må nok selv på biblioteket og sjekke ut dette nærmere.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila. Helt i orden - da lar jeg det bero. Jeg er jo ingen ekspert på Kongsvinger området så det er sikkert bedre med en derfra. Har bare drevet i det området grunnet Bent sine aner...kjenner dårlig med gårdsnavn og beligenhet på dem osv....ha et fortsatt fint opphold i Florida. mvh.Lillian