DIS' slektsforum vs Digitalarkivets brukerforum

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
3421
Sted: SORTLAND

DIS' slektsforum vs Digitalarkivets brukerforum

Legg inn av 3421 » 30. mars 2005 kl. 10.14

I mitt arbeid som bygdebokforfatter har jeg brukt internett i mange år (faktisk heilt fra BBS-tida) for å finne info om inn- og utflyttere. Jeg har prøvd ei rekke "oppslagstavler" for etterlysninger, og kassert nesten like mange, som regel på grunn av liten eller ingen respons.
Nå står jeg igjen med to leiteplasser - dette slektsforumet (SF) og brukerforumet til Digitalarkivet (BF). Jeg meiner det er riktig å samle alle DIS-foraene på ett nettsted, men ut fra mine behov er BF fortsatt det beste stedet å søke info. Det er flere grunner til det:
1. I mange tilfeller har jeg ingen sikre geografiske holdepunkter, men derimot et yrke (lege, lensmann, apoteker og lignende). Forbløffende ofte får jeg napp på BF/generelt, der folk med yrkesretta biografier snapper opp spørsmål og gir svar.
2. I andre tilfeller gjelder det de “kondisjonerte” slektene, som ofte utgjorde et nettverk over store deler av landet. Der spør jeg mindre enn før, men samler heller på de lange diskusjonene som slike temaer vanligvis utløser på BF.
3. Mer generelt: Mobiliteten har vært stor i Norge, kanskje særlig på kysten. I mitt materiale finnes slekter som har hatt tilhold fra Hardanger til Varanger. I slike tilfeller er BF/generelt et bedre sted å leite enn SF. Den geografiske båsdelinga passer kanskje bedre for bufaste bondeslekter i innlandet?
4. Svært ofte får jeg verdifull informasjon på en mer tilfeldig måte, ved å “snoke” gjennom spørsmål som folk legger inn på BF, for eks. av typen “hvor blei det av min oldefar”. Ofte er det ikke nødvendig å åpne meldinga, det er nok å plassere markøren på linken, så dukker nok mange ord opp til at man eventuelt ser nærmere på innholdet.
5. I forlengelsen av det forrige punktet: BF er åpen for alle, og har stadig oftere spørsmål og svar fra svensker, dansker og amerikanere. Dessuten lærer man fort hvilke innsendere som har mye å fare med, norske som utenlandske.

For å si det kort: På BF/generelt ser jeg ei “storstue” med masse folk, på SF ser jeg en mengde smårom, med få personer i hvert av dem. Jeg abonnerer på de nærmeste kommunene, det er lettvint, men egentlig passiv bruk av SF. Da besøker jeg heller storstua BF/generelt og er aktiv der.

Dette innlegget er meint å være kostruktivt. Ideelt sett ønsker jeg et opplegg med SF og BF i samme pakka. Det er sikkert fullt mulig å etablere et “allrom” som hovedforum på SF, og la det være stedet man kommer ved innlogging. Men jeg regner med at kravet om medlemsskap fortsatt vil begrense den utenlandske deltakinga sterkt. Eller tar jeg feil?

dn06606
Site Admin

Re: DIS' slektsforum vs Digitalarkivets brukerforum

Legg inn av dn06606 » 30. mars 2005 kl. 18.18

Mange takk for konstruktive innspill

Slektsforum er en relativt ny tjeneste som vil fortsette å være i utvikling i tiden framover, innspill som dine er derfor svært velkomne og viktige. La meg i første omgang gi noen korte kommentarer til noen av dine punkter:

• Slektsforum er åpen for alle - tjenesten er altså IKKE begrenset til DIS-Norges medlemmer. Medlemmer får noen ekstra fordeler, slik som e-postvarsling av meldinger i valgte fora, men alle har tilgang til å lese og å skrive svar. For å unngå anonymitet og spamming kreves registrering, men registreringen medfører identifisering som igjen gir brukerne fordeler. Bl.a. markeres nye meldinger siden forrige innlogging, det finnes en privatmeldingstjeneste, e-postvarsling av meldinger i ønskede fora mm. Du vil forøvrig finne meldinger fra alle alle de nasjonaliteter du nevner i Slektsforum.
  • Vi mottar gjerne ønsker om nye fora - vi har faktisk opprettet et eget forum for nettopp dette, men du er selvsagt velkommen til å ta det opp i fortsettelsen av denne tråden (du nevner eksempelvis behov i tilknytning til yrker/mobilitet).
  • Det finnes en kategori som heter Slekter under Etterlysninger som kanskje dekker noe av det du etterspør (?)
  • Hvis du går til forsiden finner du en nedtrekksmeny oppe til høyre. Hvis du der velger Vis nye poster siden sist pålogget får du utdrag fra alle nye innlegg på en side. Er det en variant av denne siden du ønsker deg som "storstue"?
mvh Jan

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. mars 2005 kl. 18.18

Svaret er muligens enkelt.

Hvor er folk tilstede?

Dette er i grunnen samme diskusjon som man kan føre om bruk av nyhetsgruppene kontra de andre kanalene som finnes.

Hva som er best sier seg selv og bygger helt på personenes aktivitet i de enkelte kanal som er tilgjengelig.

Personlig synes jeg at SF har for mange små bokser, men samtidig har BF et problem ved at brukerne i for liten grad er flink til å bruke stikkord og skikkelige overskrifter på sine innlegg. Noe av det samme problemet er også i SF.

Begge steder ønsker jeg bedre mulighet til total tekstsøk i hele grupper meldinger/innlegg med mulighet til selv å definere hvilke grupper/tema jeg vil søke i.

Uansett burde de som legger inn innlegg, være flinkere til å starte innlegg fra begynnelsen med helt nye ark og ikke henge seg på og endre headinger etc til eldre innlegg.
Dette gjelder SF, BF og nyhetsgrupper

3421

Legg inn av 3421 » 30. mars 2005 kl. 19.36

Jan Eri: Joda, jeg har kanskje satt meg for lite inn i mulighetene på SF, men det viser samtidig litt av det problemet jeg prøvde å beskrive, nemlig at SF kanskje er strukturert i den grad at det går på bekostning av kjappheta ved bruk.
SF-sidene minner mye om diverse supportsteder for programvare, og der har strukturen blitt mer og mer oppdelt til man nesten må vite svaret for å få stilt spørsmålet. Ut fra mine behov innafor feltet slektsforskning er den motsatte utviklinga ønskverdig - store flater med mange temaer.
BF har jo også geografisk inndeling, men i form av filtre, ikke vanntette skott. Etter en inspeksjon av "allrommet" velger jeg for eks. Nordland, det gir dessuten ei liste med innlegg fra et lengre tidsrom. Enkelt og praktisk.

Otto: Enig i kritikken din av overskriftene i BF, men det har vært tatt opp mange ganger der. Mitt ærend var imidlertid å peike på visse sider ved SF som begrenser bruken min der.

[/u]

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 30. mars 2005 kl. 20.36

Til Johan: nå er kanskje ikke du og jeg som bygdebokforfattere de mest "gjennomsnittlige" brukere verken av BF eller SF. Og du må huske a) at BF har vært i drift i 6 år (tema 1 er fra 23. mars 1999) mens SF har vært oppe 3-4 måneder, og b) BF er knytta til særs attraktive kildedatabaser som mange bruker.

Det beste hadde kanskje vært om BF kunne blitt samkjørt med SF, men så vidt jeg har forstått står det på BF.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. mars 2005 kl. 20.49

Det nevnes tema "slekter"

Jo, Jeg kunne jo selvfølgelig bruke den, men da kan jeg ta utgangspunkt i Adrian Falck (ulike stavemåter) og legge 90 % av alle spørsmål under dette slektsnavnet, men jeg føler ikke at det ville være noe givende.

Jeg savner mer som nevnt en mulighet til å velge f.eks Hordaland og si at nå vil jeg ha et søk på et navn eller noe tilsvarende gjennom alle innlegg som ligger under Hordaland.

Da ville muligens jeg finne akkurat det jeg var på jakt etter under Hordaland, eller gjøre tilsvarende for andre gjennomgående områder.

Å be om tilsendt svar for alle områder jeg er interessert i, ville kun gi en mengde unødig post og ikke bidra noe spesielt.

Å gå inn i aktuelle grupper på laveste nivå, kan jeg mer se ut som en mengde unødig arbeid.

Men en søkemetode som nevnt, ville være fint.
Det er mulig at den finnes, men jeg har ikke oppdaget dette.

Valget til høyre er greit hvis man ser gjevnlig, men gir heller ikke noe svar på hva som ligger i meldingsmassen.

I tillegg tar den med seg også nyhetsgruppene, som jeg uansett følger ved siden av og derfor ikke føler behov for å følge opp i SF.

Hadde jeg kunne utelate all kopiene fra Nyhetsgruppene som jeg likevel følger utenfor SF, ville mengden meldinger bli betydelig redusert og begynne å nærme seg det som kan være mer interessant.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. mars 2005 kl. 20.55

Både BF og SF har sine positive og negative sider.
BF har vi i grunnen liten påvirkning på, men SF kan vi prøve å påvirke.
Det må sikkert til noe utvikling, men som det sier SF har kun vært på luften en kort tid.

Hva med å kunne lukke tema som jeg ikke er intersserte i. Det kan jeg gjøre i postsystemet, og andre kan jeg ha i full tråd. Dermed kan jeg åpne de jeg vil og ikke alt.

Et lite annet ønske, er jo dette lille vinduet jeg nå skrive i. Hvorfor må det være så lite?
Det er mye tom flate til høyre for denne rammen!!

3421

Legg inn av 3421 » 30. mars 2005 kl. 21.40

Arnfinn Kjelland skrev:Til Johan: nå er kanskje ikke du og jeg som bygdebokforfattere de mest "gjennomsnittlige" brukere verken av BF eller SF. Og du må huske a) at BF har vært i drift i 6 år (tema 1 er fra 23. mars 1999) mens SF har vært oppe 3-4 måneder,

- korrekt, og jo tidligere man plukker vekk barnesykdommene, jo bedre.
Arnfinn Kjelland skrev: og b) BF er knytta til særs attraktive kildedatabaser som mange bruker.

- også korrekt, men det har ingenting å gjøre med forma på forumet.

Arnfinn Kjelland skrev:Det beste hadde kanskje vært om BF kunne blitt samkjørt med SF, men så vidt jeg har forstått står det på BF.

- En felles portal vil absolutt være et interessant eksperiment!

Einar Balle
Site Admin
Sted: STORD

Legg inn av Einar Balle » 31. mars 2005 kl. 11.08

Otto Jørgensen skrev:Det nevnes tema "slekter"

Jeg savner mer som nevnt en mulighet til å velge f.eks Hordaland og si at nå vil jeg ha et søk på et navn eller noe tilsvarende gjennom alle innlegg som ligger under Hordaland.

Men en søkemetode som nevnt, ville være fint.
Det er mulig at den finnes, men jeg har ikke oppdaget dette.

Muligheten finnes. Sjekk "søkeinnstillinger". Her kan du søke på det nivået du måtte ønske. Dette er funksjonalitet en må være DIS-medlem for å kunne benytte.
mvh
Einar

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 31. mars 2005 kl. 17.36

Den var jeg ikke helt klar over, men den virket ikke helt etter mine tanker.

Jeg søkte etter Adrian Falck som jo ligger i dette tema.
Jeg måtte da helt ned på Slektsforum for å søke og fikk da med meg alle nyhetsgruppene i tillegg, hvilket jeg ikke tenkte å ha.

En annen ting var at jeg kunne tenke meg at dette åpnet som et sideordnet vindu og ikke istedet for.

Men dette er jo en bedring uansett og da får det jo se om det kommer flere innlegg og svar på innlegg.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 1. april 2005 kl. 20.57

Kan meldingene grupperes på flere kriterier?

Isåfall ville jeg foreslå at både yrke og "kondisjert slektsnavn" kunne være egne grupper.

Evt. at også fylke og/eller landsdel kunne være egne grupper.

Da kan man se alle meldinger om smed samlet, samtidig som man kan se etterlysningen om smeden Ole Olsen i Øvrebygda i gruppen for Øvrebygda. Evt. om Øvrebygda ligger i Fantasifylket, så ville alle meldinger som gjelder Fantasifylket kunne sees der.
Og hvis Øvrebygda og Nedrebygda ligger i hvert sitt fylke,men på Østlandet, så vil alle meldingene om Øvrebygda og Nedrebygda kunne sees i gruppen for Østlandet.

Men faren er vel til stede for at dette ikke støttes.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. april 2005 kl. 8.19

Får man snart ikke store konflikter her nå.

Først vil man ha delt dette opp i geografiske områder, vi kan starte med regioner, og så nedover til kommuner/sogn, deretter kommer det oppdeling i familienavn og nå i tillegg i yrker.

Spørsmålet jeg kommer med er dumt, men hva gjør en da med en etterlysning som tilfredstiller samtlige grupperinger; region, familienavn, yrke?

Hvilken plassering skal velges?

Da må sansynligvis søkefunksjonen i SF utvikles enda mer.

Å lete rundt i alle tenkelige grupperinger er ikke noe mål. Da må en finne andre plasser å lete etter andre granskere med samme interesser.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. april 2005 kl. 15.07

Otto Jørgensen skrev:Får man snart ikke store konflikter her nå.

Først vil man ha delt dette opp i geografiske områder, vi kan starte med regioner, og så nedover til kommuner/sogn, deretter kommer det oppdeling i familienavn og nå i tillegg i yrker.

Spørsmålet jeg kommer med er dumt, men hva gjør en da med en etterlysning som tilfredstiller samtlige grupperinger; region, familienavn, yrke?

Hvilken plassering skal velges?

Da må sansynligvis søkefunksjonen i SF utvikles enda mer.

Å lete rundt i alle tenkelige grupperinger er ikke noe mål. Da må en finne andre plasser å lete etter andre granskere med samme interesser.

Jeg forsøkte å skissere parallele grupper. Hvis jeg for eksempel etterlyser slekt rundt smeden Ole Hansen i Testbygda som ligger i Testfylket i Testregionen, så vil de som går inn på gruppen yrker og selekterer for yrket smed kunne se også min etterlysning, uavhengig av om smeden bodde der eller der.
De som kun er interessert i etterlysninger for Testbygda får se etterlysningen men ikke smedene i nabobygda. Ser man litt større på det og velger heller regioner som filter får man se alle smedene i Testbygda og området rundt og alle andre i Testbygda og området rundt.Hensikten her var ikke å snevre inn til bare å kunne se smeder i Testbygda.

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Legg inn av dn03975 » 3. april 2005 kl. 18.09

Er ikke dette bygget opp i et eller annet databaseformat?

I såfall ser vi det nå som tematiske og/eller geografiske grupper, men man kunne også gjøre det søkbart som en database med (om ønskelig og om vi "gidder") uendelig antall parametre/utvalgsparametre. Da kunne man jo tenke seg at den enkelte kunne komponere sin egen visningsform.

Men det vil komplisere det tekniske, og gjøre inntasting av nye meldinger mer komplisert. Og det er vel heller ikke meningen...?

- Jarl -

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»