Hei.
Jeg har skrevet en slekstbok om min familie. Det tok noen år, men til slutt ble den ferdig. Når jeg leser i den i etterkant, inneholder den masse tall om når personer blir født, døpt og dør, og litt forlite om historien rundt personene, så nå er jeg i gang med et nytt forsøk på å fortelle mer om hvem personene er, hva de har jobbet og drevet med osv.
Om jeg noen sinne får skrevet den ferdig, vet jeg ikke, men det er artig å holde på med.
Så til spørsmålet. Min søster Bjørg Ruud Simensen, ble født 11 des 1941, døde dessverre i 2015.
Adresseboka 1941, viser at far (Oskar Simensen) og familien bodde i Trondhjemsveien 176A, men...
Det var krig, en engstelig kone var gravid og rykter svirre om bombing av Oslo.
Derfor "flyttet" mor og far til Furuset (Grorud), til Hans Vinjarengen (kominertløper med sølvmedalje i OL i 1928) og bodde der i noen år. Jeg ble født der i 1947 og døpt i Høybråten kirke.
Det jeg lurer på er når mor og far flyttet til Furuset og hvor søster Bjørg ble født - var det i Oslo eller på Furuset?
Familien flyttet tilbake til Oslo (Vestfoldgaten 2) i 1948/49, hvor jeg vokste opp.
Håper noen kan hjelpe. Kirkebøkene er sperret for innsyn på nettet og det er mange kirker i Oslo.........
Ulf S
Hvor er min søster, født 1941 i Oslo/Akershus, født og døpt
Moderator: MOD_Oslo
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
Re: Hvor er min søster, født 1941 i Oslo/Akershus, født og døpt
Når det er din egen familie er det ifølge loven ingen sperre særlig når det er din far eller mor og søsters oppholdssted. Du kan jo ta deg en tur inn til arkivet i Oslo kommune
her er de eldre folketellingen og der finner du og sikkert en mailadresse til arkivet og sende dem et spørsmål om din slekt. rett opp og nedadgående linje, barn og søsken inkludert er ikke sperret for innsyn. unntatt i særlig spesielle forhold.
https://www.oslo.kommune.no/OBA/folkete ... index.html
se oppe til høyre der står det kontakt. så kan du jo fortelle når du har tenkt deg dit og om de kan finne fram opplysninger om din familie i det arkivet.
Den såkalte personvernet er jo bare tull, for så snart du snakker om noe nær mobilen så går det bare kort tid etterpå så kommer det opp en annonse om det du snakket om, kjenner noen som testet det og fikk flere annonse opp om et emnet som de hadde nevnt.
Dessuten går ikke lang tid etter at du har bestilt noe på mobilen så dukker det opp fult av annonser i alle slags program om samme tingen i flere måneder etter at du har fått noe som jo forteller at tilsynet er ikke særlig effektivt etter min mening.
her er loven om du lurer. (legg merke til at de bruker såkalte cookies de også for å samle opplysninger om hvem som har vært der)
https://www.datatilsynet.no/regelverk-o ... og-regler/
Når gjelder ikke loven?
Personopplysningsloven gjelder ikke behandling av personopplysninger som utføres
her er de eldre folketellingen og der finner du og sikkert en mailadresse til arkivet og sende dem et spørsmål om din slekt. rett opp og nedadgående linje, barn og søsken inkludert er ikke sperret for innsyn. unntatt i særlig spesielle forhold.
https://www.oslo.kommune.no/OBA/folkete ... index.html
se oppe til høyre der står det kontakt. så kan du jo fortelle når du har tenkt deg dit og om de kan finne fram opplysninger om din familie i det arkivet.
Den såkalte personvernet er jo bare tull, for så snart du snakker om noe nær mobilen så går det bare kort tid etterpå så kommer det opp en annonse om det du snakket om, kjenner noen som testet det og fikk flere annonse opp om et emnet som de hadde nevnt.
Dessuten går ikke lang tid etter at du har bestilt noe på mobilen så dukker det opp fult av annonser i alle slags program om samme tingen i flere måneder etter at du har fått noe som jo forteller at tilsynet er ikke særlig effektivt etter min mening.
her er loven om du lurer. (legg merke til at de bruker såkalte cookies de også for å samle opplysninger om hvem som har vært der)
https://www.datatilsynet.no/regelverk-o ... og-regler/
Når gjelder ikke loven?
Personopplysningsloven gjelder ikke behandling av personopplysninger som utføres
- av fysiske personer som ledd i rent personlige eller familiemessige aktiviteter (for eksempel private adressebøker eller kameraovervåking av eget hus) (jeg har lagt på fargen)
- av myndighetene for å forebygge, etterforske eller straffeforfølge straffbare forhold. I slike tilfeller gjelder reglene i politiregisterloven.
- for utelukkende journalistiske, akademiske, kunstneriske og litterære formål (les mer om personvern vs. journalistiske, akademiske, kunstneriske og litterære formål)
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold
- Ulf Ruud Simensen
Hei, Steinar og takk for ditt svar.
Arkivet i Oslo kommune, har jeg faktisk ikke tenkt på. Får se om det byr seg en anledning til å komme dit en gang. Da jeg hverken har foreldre eller søsken som lever lenger, er det svært sjelden jeg reiser til Oslo - trives for godt i Tønsberg.
Mistet nå for litt siden, min eldste slektning i Simensen slekta, så nå er jeg eldst, og det er litt rart å tenke på, men slik er det bare.
Akkurat nå, så ser jeg ut vinduet og ser et duepar som vandrer rundt på plenen. Det er vel 3 eller 4 året de har vært her og jeg lurer litt på hvordan de traff hverandre, hvorfor de "henger" sammen og om de har et godt "dueliv" En filosoferer jo litt, når en sjøl er blitt godt voksen.
Ha en riktig god sommer, og igjen takk for god hjelp.
Ulf S
Arkivet i Oslo kommune, har jeg faktisk ikke tenkt på. Får se om det byr seg en anledning til å komme dit en gang. Da jeg hverken har foreldre eller søsken som lever lenger, er det svært sjelden jeg reiser til Oslo - trives for godt i Tønsberg.
Mistet nå for litt siden, min eldste slektning i Simensen slekta, så nå er jeg eldst, og det er litt rart å tenke på, men slik er det bare.
Akkurat nå, så ser jeg ut vinduet og ser et duepar som vandrer rundt på plenen. Det er vel 3 eller 4 året de har vært her og jeg lurer litt på hvordan de traff hverandre, hvorfor de "henger" sammen og om de har et godt "dueliv" En filosoferer jo litt, når en sjøl er blitt godt voksen.
Ha en riktig god sommer, og igjen takk for god hjelp.
Ulf S
-
Hei,
Furuset og Grorud er to forskjellige steder i Oslo. Kan det hjelpe deg hvis du finner adressen der medaljevinneren bodde ? for å finne ut litt mere ?
Byarkivet og eller Statsarkivet kan ha noen opplysninger kanskje. På Statsarkivet på Hamar fant jeg søkeskjema, og måtte fylle ut dette
på nettet for event innsyn.
Jeg har også fått et tips om å lete bakover fra når personen døde. Eller ble konfirmert ?
Furuset og Grorud er to forskjellige steder i Oslo. Kan det hjelpe deg hvis du finner adressen der medaljevinneren bodde ? for å finne ut litt mere ?
Byarkivet og eller Statsarkivet kan ha noen opplysninger kanskje. På Statsarkivet på Hamar fant jeg søkeskjema, og måtte fylle ut dette
på nettet for event innsyn.
Jeg har også fått et tips om å lete bakover fra når personen døde. Eller ble konfirmert ?
- Ulf Ruud Simensen
Hei, Liv
Takk for svar,
Som gammel Oslogutt vil jeg si at Furuset var rett ved Grorud, men sentrumene har kanskje flytt litt på seg i senere tid. Jeg ble døpt i Høybråten kirke og den ligger vel midt mellom.
Jeg har nå fått tips av en kamerat, så jeg tror jeg finner løsning.
Ulf S
Takk for svar,
Som gammel Oslogutt vil jeg si at Furuset var rett ved Grorud, men sentrumene har kanskje flytt litt på seg i senere tid. Jeg ble døpt i Høybråten kirke og den ligger vel midt mellom.
Jeg har nå fått tips av en kamerat, så jeg tror jeg finner løsning.
Ulf S