Skifteprotokoll nr. 60, Vest-Finnmark Sorenskriveri, skifte fra 1821

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Are Nils Larsen
Sted: TROMSØ

Skifteprotokoll nr. 60, Vest-Finnmark Sorenskriveri, skifte fra 1821

Legg inn av Are Nils Larsen » 14. mars 2025 kl. 16.44

Hva står det i andre linje, høyre spalte på side 89a i teksten fra skiftet etter Aslak Pedersen, Sør-Tverrfjord?
Første linje er grei, men hva står det under? Jeg tyder linja delvis.
1 Sule med Kale
1 Do med 1 St?? do:

Det kan hjelpe å se teksten på side 89b, litt nedenfor midten i høyre spalte der det står (det dreier seg åpenbart om de samme gjenstandene):
1 Kale sule
1 st??? do:

"stykke"? Ordet "sule" (til å ha fiskesnøre på) er greit, men vet noen hva "Kale" er?

På side 89a er det to forkortelser som forekommer to ganger under avsnittet "Gjeld og Udgifft", på siste linje av punkt 2 og på siste linje av punkt 3 (høyre spalte nedenfor midten). Den siste av disse to forkortelsene mener jeg betyr "saalydende" etter å ha sett den skrevet helt ut i samme kontekst i et annet skifte i samme skifteprotokoll. Men hva betyr den andre forkortelsen? Bokstavene er "Reg", men jeg har ikke funnet ordet skrevet helt ut. Betyr den "Registering" eller annet?

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Skifteprotokoll nr. 60, Vest-Finnmark Sorenskriveri, skifte fra 1821

Legg inn av Knut Sæther » 14. mars 2025 kl. 22.15

Ifølgje Ivar Aasens Norsk Ordbog er kale ein taubunt. Så spørst det om den betydninga passar inn i konteksten her.

https://www.nb.no/items/ab700daaabc1acd ... k%20Ordbog

Mvh. Knut.

Are Nils Larsen
Sted: TROMSØ

Re: Skifteprotokoll nr. 60, Vest-Finnmark Sorenskriveri, skifte fra 1821

Legg inn av Are Nils Larsen » 15. april 2025 kl. 13.32

Takker så mye, Knut! Jeg ventet med å gi respons i håp om at noen hadde et forslag til hva forkortelsen "Reg. saal." stod for. Ditt forslaget til forklaring på ordet "kale" høres grei ut for meg, men jeg lar vår lokale ekspert som har bedt om transkripsjon av dette skiftet, avgjøre om betydninga passer med den lokale kystkulturen. (Vi transkriberer skifter på forespølsel, fortrinnsvis av medlemmene, i gotiskgruppa til Slekt og Data Tromsø.)

I mellomtiden har jeg selv kommet til hva forkortelsen "Reg. saal." står for. Jeg har funnet steder i den samme skifteprotokollen der "saal." er skrevet helt ut, f.eks. på sjette linje, venstre spalte, venstre side på denne lenken: https://media.digitalarkivet.no/view/25107/90 Og så har jeg vært heldig å finne "Reg." skrevet helt ut, i en annen skifteprotokoll fra den samme sorenskriveren, på tolvte linje nedenfra, høyre spalte, høyre side på denne lenken: https://media.digitalarkivet.no/view/25067/397 Så fasiten min er at "Reg. saal." er forkortelse for "Regningen saalydende".

Jeg lurer på om noen har en forklaring på det som ligner en "l" foran kolonet i slutten av mange forkortelser i gotisk skrift. Det mest kjente for oss som transkriberer skifter, er vel forkortelsen for "afgangne", "afg." som tilsynende ender på "l" (ser ut som "afgl:").

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»