Om søking i inn- og utflyttedeoversikter

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Sidsel Werner

Om søking i inn- og utflyttedeoversikter

Legg inn av Sidsel Werner » 16. juni 2024 kl. 11.22

Hei! Jeg lurer på hvordan det er lurt å søke når jeg skal finne innflyttingsår for en person (i mitt tilfelle i Christiania). 
Jeg har funnet utflyttingsår fra Spydeberg for min oldemor. Det var 1874, men det er registrert i 1880 i kirkeboka, og var utflytting til Christiania. Jeg ser at det ofte er mange år mellom utflyttingsåret og registreringsåret i disse oppføringene.
Det jeg lurer på da, er om det i mitt tilfelle, er noen grunn til å søke i innflyttede i Christiania tidligere enn 1880? Eller om Spydeberg kan ha fått beskjeden tidligere, men likevel ikke fått det registrert før? 
Er det sånn at utflytting blir registrert som følge av beskjed fra stedet der en person flytta til?
Siden jeg tenker på dette som et generelt spørsmål, har jeg ikke lagt ved lenke til registreringa av oldemor. Jeg tenkte jeg kunne legge det ut som en etterlysning senere, hvis jeg ikke klarer å finne registreringa av innflytting til Christiania, noe jeg foreløpig strever med!
Hilsen fra Sidsel W

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Om søking i inn- og utflyttedeoversikter

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 16. juni 2024 kl. 12.34

Utflytting i kyrkjebøkene viser at nokon har fått attest frå presten.
Tilsvarande viser innflytting at nokon hadde vist fram/levert ein attest dei hadde med seg.

Somme skaffa seg nok attest før dei reiste, for å kunne vise han fram i tilfelle det vart spørsmål.
Ein attest kunne m.a. vise at dei var "skikkelege folk".
Andre gjorde det ikkje før dei måtte - t.d. ved (eller før) nattverd, konfirmasjon, vigsel, m.m. Då kan det
vere mange år sidan dei reiste frå heimbygda, og dei kan ha vore innom fleire andre stadar i mellomtida.
Kanskje vart opphaldet meir langvarigt enn dei hadde tenkt.

Sidsel Werner

Legg inn av Sidsel Werner » 16. juni 2024 kl. 14.15

Tusen takk! 
Men når det står utflytting til Christiania i mitt tilfelle, kan Østre Aker være regna med til Christiania i 1874, tro?
Sidsel W

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 17. juni 2024 kl. 8.04

Attesten er vel utskriven i 1880. Når det står til Christiania, så var det nok det ho oppga då.
Ho kan ha vore i Aker i mellomtida, men så flytta til - eller tenkt å flytte til - Christiania.

Og det er ikkje sikkert at ho leverte/viste fram attesten (dvs. var innført som innflytta) der ho kom.

Sidsel Werner

Legg inn av Sidsel Werner » 17. juni 2024 kl. 12.12

Tusen takk! Nå har jeg skjønt mye mer om det med registrering av innflytting/utflytting, takket være gode svar her. Og så fant jeg henne omsider i folketellinga for 1885 i Christiania, noe jeg ikke har gjort før. Det viste seg at avskriften ved digitalisering var feil etternavn (Hansen var blitt til Monsen), så da jeg etter ganske mye strev, fant selve skjemaet for adressen, så jeg at det var feil avskrift! Det betyr at hun sikkert kan ha fått denne attesten da hun skulle flytte fra Aker til Christiania, og det kan veldig sannsynlig ha vært i 1880.
Moro å bruke dette forumet, for jeg lærer så mye - takk igjen!
Sidsel W

Svar

Gå tilbake til «Generelt»