Skilsmisser og navneendring, 1920-årene

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Skilsmisser og navneendring, 1920-årene

Legg inn av Knut Erling Harg » 16. desember 2023 kl. 18.47

Jeg prøver å finne ut av en liten broket familiehistorie på 1920-tallet. Siden deler av disse hendelsene fortsatt er innenfor sperrefristen, velger jeg å anonymisere personene. Dessuten er forløpet trolig fortsatt følsomt i de berørte familiene. Her er bakgrunnshistorien:
 Kvinnen «A» og mannen «E» er i 1920 gift, hver på sin kant og med barn i begge ekteskap. Tidlig på 1920-tallet innleder de to et forhold og A blir gravid. Ved dåpen står barnet oppført som «ekte» og med A’s ektemann som barnefar etter «pater est»-regelen, siden A er gift. Det er ingen kommentarer i dåpsprotokollen. Senere ryker begge ekteskap. Skilsmissene er fortsatt innenfor 100-års-fristen, men i vielsesprotokollen til E fra 10 år tidligere er det gjort en påtegning. Her står det en dato i 1927 som jeg tolker som en note om at dette ekteskapet er oppløst. I vielsesprotokollen til A står det ingen slik påtegning. På begynnelsen av 1930-tallet har jeg funnet et mantallsregister der både A og E er oppført, nå på samme adresse. A er her oppført med E sitt etternavn, mens hun tidligere hadde sin første ektemanns navn. Jeg har ikke lykkes med å finne noen ekteskaps-inngåelse mellom A og E, verken i kirkebøker eller i borgerlige vielsesprotokoller. E døde ikke så mange år senere, men A benyttet hans etternavn, også som enke. Hennes barn, derimot, beholdt sin fars etternavn, også det barnet som (tror vi) var et resultat av det utenomekteskapelige forholdet.Dette reiser følgende metodespørsmål, som ikke er knyttet direkte til personene:
  • Dersom også A ble innvilget skilsmisse, ville det normalt blitt ført som en kommentar i kirkeboken for hennes opprinnelige vielse?
  • Hva var kravet for å innvilge skilsmisse på 1920-tallet? Forutsatte det enighet hos begge ektefellene?
  • Dersom A ikke fikk formell skilsmisse, men bare flyttet inn hos den fraskilte E, kunne hun da søke om navneendring? Hvor er i så fall det registrert? Eller kunne hun bare begynne å bruke mannen/samboerens etternavn, uten noen formalia?
  • Når 100-års sperrefrist for disse skilsmissene om få år blir passert, hvor kan jeg da søke etter dem?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skilsmisser og navneendring, 1920-årene

Legg inn av Astrid Mollan » 16. desember 2023 kl. 19.47

https://www.arkivverket.no/dokumentasjo ... skilsmisse

Rundt 1920-30 tror jeg Ingen brydde seg om hvilket etternavn en brukte, selv om navneloven av 1923 krevde det. Heller ikke helt uvanlig at par som bodde sammen brukte samme etternavn.

Skilsmisse ved dom ble brukt. «Skilsmisse ved dom som følge av utroskap?Det er mange som lurer på om man kan kreve en øyeblikkelig skilsmisse når ektefellen har vært utro. Det korte svaret er nei. I dag gir ikke dette grunn til å kreve skilsmisse ved dom. Frem til 1927 var «ekteskapsbrudd» straffbart, og fra da ville utroskap gi deg rett til skilsmisse ved dom. Da ekteskapsloven av 1991 kom på banen, ble ikke ekteskapsbrudd nevnt. «

Astrid M

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 17. desember 2023 kl. 10.43

Takk for gode innspill, Astrid. Jeg ser nå at loven som gjaldt på 20-tallet er ekteskapsloven av 1918. I likhet med dagens regler kunne bevilling til skilsmisse gis etter ett års formell separasjon eller to års reell separasjon. Da kunne bevilling søkes av den ene part alene.

Slik du ser det, kan også "A" ha forlatt sin ektemann, flyttet sammen med "E" og så tatt hans navn uten formell skilsmisse. Og det ble likevel formalisert slik at de ble registrert med felles etternavn i manntallet?

For å snu litt om på mitt første spørsmål i opprinnelig innlegg: Når det ikke er noen påtegning i vielsesprotokollen, kan vi se det som en bekreftelse på at ekteskapet aldri er formelt oppløst? Eller ble slike påtegninger ikke gjennomført konsekvent når noen ble skilt?  

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 17. desember 2023 kl. 12.38

Nå er det synsing fra min side. Navnet ble ikke formalisert ved en folketelling. Ingen sjekket om de ble gift. Vi ser av og til for eksempel at hele familien fikk mannens patronym ved folketellinger osv. Mange «feil» i FT. Jeg mener du må ha tilgang på originaldokumentene for skilsmissen for å finne ut av saken. Om det ble notert i kirkeboka eller ikke var nok tilfeldig.
Er du sikker på grensen for innsyn er 100 år og ikke 60?
https://arkivsenteret.no/nyveileder/per ... kilsmisse/

Er det ikke en etterkommer i rett linje som kan be om innsyn? Har du sjekket med Statsforvalteren?

Andre som vet mer enn meg bør hjelpe til. 

Astrid M

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 17. desember 2023 kl. 18.38

Ja, erfaringsbasert synsing kan være verdifullt, det! Når det gjelder sperrefrister, er mitt inntrykk at alt under 60 år er sperret, alt over 100 år fritt for å søke frem selv, mens man for det i mellom (særlig 80 - 100 år) kan søke om innsyn. Men jeg er usikker på hva kriteriene er for å få innsyn i slike saker som dette. Jeg bygger dette på den første lenken du sendte, fra Arkivverket. 

Som du vil se av den innledende fortellingen, er det ikke så mange "rette linjer" her. Både A's og E's opprinnelige familier synes nok dette er en litt ubehagelig historie og vil neppe bidra til å grave videre. Jeg er ikke selv etterkommer av noen av dem. Jeg tror jeg må finne dokumentasjon på de to skilsmissene for å komme videre. Hvis jeg skal søke om innsyn, hvilken arkivinstans er da riktig adresse? 

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 17. desember 2023 kl. 19.11

Jeg ville spurt hos Fylkesmannen, Statsforvalteren. 
Astrid M

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 18. desember 2023 kl. 14.06

Verdt å prøve. Takk for gode innspill! 

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»