Melbostad gårds- og slektshistorie?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Melbostad gårds- og slektshistorie?

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 26. november 2023 kl. 13.52

Finnes det gårds- og slektshistorie som kan dekke Melbostad gård i Gran? 
Ref. min etterlysning i Hurdal Melbostad hvor er det? - Slektsforum (slektogdata.no)
Med vennlig hilsen Asle Olaf

Per Jacob Desserud
Sted: Ålesund

Re: Melbostad gårds- og slektshistorie?

Legg inn av Per Jacob Desserud » 4. desember 2023 kl. 0.01

Det finnes bare en matrikkelgard i Norge som heter Melbostad/Melbustad, som er Gnr 170 i GranDet finnes over 12000 treff på Melbostad i aviser, over 700 treff i bøker og over 100 treff i tidsskrift. Mange av tidsskriftene er Årbok for Hadeland. Der omtales den kjente Christopher Hammer som døde på Melbostad 1804, men også slektene som kom til Melbostad etter at han døde. Det finnes ingen samlet gardshistorie for Melbostad, så vidt jeg kjenner til. Det finnes en privat familiehistorie fra ca 1850, på det ene bruket. Christopher Hammer eide flere garder utenom Melbostad, der han hadde leilendinger, husmenn osv. Han hadde også stor tjenerstab. Det finnes en stor monografi om Hammer og Melbostad av Vegard Elvestrand, utgitt av Tapir 2004 (827 sider + tabeller). Den er tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets nettside ved innlogging fra Bibliotek. Ei fantastisk bok! Her er det altså mange hundre sider med gardshistorie.https://www.nb.no/items/7a886f0660872a97169701e7f5d7a65a?page=0&searchText=vegard%20%20elvestrandDet finnes også ei separat innholdsliste mm til boka, som er tilgjengelig på internett.
https://docplayer.me/19624493-Navneregi ... -hist.html Maria Hansd er ikke nevnt der. Jeg finner henne heller ikke under noen av husmannsplassene til Melbostad. Jeg har ganske god oversikt over Hadeland. Jeg tenker meg at Maria Hansd kanskje kan ha vært i tjeneste på Melbostad eller på et MelbostadEie da hun giftet seg i Hurdal i 1787. Det er mest nærliggende at hun var fra Hadeland, men det er ikke nødvendig. Hun var 47 år i 1801 og 60 år da hun døde 20.4 og begraves 28.4 1814 fra Saga. Det gir fødselsår ca 1754.https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8231000088https://media.digitalarkivet.no/view/7668/33 Simen Olsen døde i lægd i 1816. Han var gift to ganger. Simen og Maria hadde fire barn i Saugen, dvs i Gjødingssaga. De er der i 1801. Ingen faddere ved de fire barnedåpene gir hint om Marias opphav. I Gran har jeg EN person Maria Hansd som kunne passe. Hun var født på Amundrud/AmundrudE, som er på vei opp til Lygna. Hun var født i 1757, som ikke passer helt med Maria over. Jeg har ikke funnet noe mer om henne. Flere søsken, som jeg heller ikke har greid å følge opp. Det har heller ikke Randi Bjørkvik. Flyttet ut av sognet?  Her er familien. Jeg har ikke funnet noen begravelse for Hans Samuelsen En Hans Samuelsen hadde barn utenfor ekteskap i Gran 1732 og 1734Hans Samuelsen ?f Trintom ?1709- gmJevnaker 15.10 1736 Rønnaug Madsd c1709, d HvattumE 1767, 58Barn1            Elling Hansen    dp Lynne            24.6 17372            Marte Hansd     dp LynneE          22.2 17393            Anne Hansd      dp FramstadE    17.9 17414            Gudbrand Hansen dp LynneE     2sAdv 17435            Peder Hansen   dp SkiakerE        2sTr 1746           ?k65 Granvollen6            Anne Hansd      dp Hvattum       5sFa? 1750         ?k66 HvattumE    [ei +50 GullenE d1810,60]7            Anne Hansd      dp AmundrudE 21.3 17538            Ole Hansen       dp Amundrud   1sAdv 1755       9            Maria Hansd      dp AmundrudE 2sFa 1757              https://media.digitalarkivet.no/view/9341/123 Hans Samuelsen gmGran 7.1 176 enke Marte Clausd ?1729-1807 d GullenE10          Rønnaug Hansd dp HvattumE     SkjæT 1769        k83 FramstadE gmG Hvattum 27.2 1798 Jon Jacobsen Horgen k85 Hvattum c1773 FT HM Framstad11          Siri Hansd          dp UndeliE         19sTr 1771         k86 FramstadE gmG Hvaleby 14.3 1797 EM Paul Hansen GriniE f KittelsrudE 1766; FT HM Gullen i Gran Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Per Jacob Desserud
Sted: Ålesund

Legg inn av Per Jacob Desserud » 4. desember 2023 kl. 0.06

Dette ser grusomt ut. Jeg laget en kladd i Word og limte den inn i svar. Så greit ut før SEND. Dessverre ikke etterpå
Jeg kan evt svare bedre på epost - [email protected] 
MVH Per J Desserud

Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 16. desember 2024 kl. 12.16

Hei tilbake Per
Først beklager jeg meget at jeg først nå, ett år senere, oppdager innlegget ditt. Kun min egen feil og manglende innlogging. 

En rask gjennomlesning av innlegget ditt bekrefter mye av det jeg og en annen slekts-gransker som også "jakter på" vår Mari Hansdatters opphav har funnet ut; Denne Maria er en "hard nøtt". Jeg har god oversikt over vår Maria Hansdatter liv og slekt i Hurdal. Og vi har ingen gode lokale kandidater til hennes opphav funnet her.
Du skriver: «Jeg finner henne heller ikke under noen av husmannsplassene til Melbostad. Jeg har ganske god oversikt over Hadeland. Jeg tenker meg at Maria Hansd kanskje kan ha vært i tjeneste på Melbostad eller på et MelbostadEie da hun giftet seg i Hurdal i 1787. Det er mest nærliggende at hun var fra Hadeland, men det er ikke nødvendig.».
Det er en konklusjon vi to som «jakter» på Maria er enige i.
Du skriver videre: «I Gran har jeg EN person Maria Hansd som kunne passe. Hun var født på Amundrud/AmundrudE, som er på vei opp til Lygna. Hun var født i 1757, som ikke passer helt med Maria over.». 
Det finnes en seter kalt Fallhaugsætra under Melbostad som ligger øverst i Skrukkelia i Hurdal. At du nevner flere setre under Melbostad i samme området bekrefter jo at Melbostad også trolig var en godt kjent gård i Hurdal på den tiden, siden ingen flere opplysninger om bostedet nevnes i kirkeboken i Hurdal ved giftemålet i 1787. 

Takk for at du har jaktet på en mulig Maria i Hadeland. Jeg vil se nærmere på de du nevner. Og jeg tror også hun ikke har kommet langveisfra. Jeg se litt nærmere på den informasjonen du peker på om Melbostad for bl.a. å se hvorfra denne gården fikk sine tjenestefolk fra vanligvis, som en pekepinn videre. 

Stor takk for et langt og viktig innlegg i min Maria-jakt.
Mvh Asle Olaf 

Svar

Gå tilbake til «Gran»