Hvordan foregikk husforhør i Sverige og Finland på 1700-tallet og 1800-tallet?

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Hvordan foregikk husforhør i Sverige og Finland på 1700-tallet og 1800-tallet?

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. november 2023 kl. 23.42

Jeg har slektsforsket for venninne med kvener blant sine aner, og jeg har funnet mange av dem på husforørslister hvor de blant annet
ble hørt i ABC-bok, Luthers lille katekisme, fadevår, når de fikk nattverd osv. I noen husforhørslister står det bare kryss og noen tall.
Hvordan foregikk egentlig dette? Var det presten som kom inn i hjemmet og foretok forhør og stilte spørsmål? Hvorfor var disse
husforhørene så viktig? Lurer også på nårde begynte med husforhør i Sverige og Finland? Hvor strenge var de hvis folk i huset
ikke kunne det de skulle av trosartikler, fadervår og annet? Ble det noe straff? Dette kommer ikke frem på skjemaene jeg har funnet.
Jeg har forøvrig sett mest på husforhørslister for Pajala og Overtorneå i Sverige, og for Enontekis og Mounioniska i Finland

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Hvordan foregikk husforhør i Sverige og Finland på 1700-tallet og 1800-tallet?

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 24. november 2023 kl. 2.30

Tusen takk for fyldig og godt svar her, og dette er interessant lesning. Får ikke til å søke med å skrive med tødler, men
jeg har nok fått svar på det viktigste her. Skal ha med en forklaring på ordet husforhør og en beskrivelse av hvordan
det kunne foregå i slektsforskning for venninne med kvener blant anene. De husforhørene jeg har vært borti starter
på 1731 for Pajala, 1720 for Enontekis og 1781 for Overtorneå. Har hatt mye nytte av de 2 første, og lært mye med
dette slektsprosjektet som nå snart er avsluttet etter flere år(har holdt på sporadisk) 

Svar

Gå tilbake til «Kvener»