Jeg har i det siste brukt uanstendig mange nattetimer i et par måneder(har hatt nok av dødtid grunnet et ankelbrudd) på å finne relevant informasjon om min tipp-tipp-oldefar, Markus Hermansen. Det være seg hans fødselsdato, hans biologiske foreldre, hans biologiske barn, hans ektefeller/partnere og hans biologiske søsken.
Har et slektstre på My Heritage, som jeg ønsker skal være så korrekt som mulig. (Slektstre - Familietre for Torfinn Lian (Barstad) - MyHeritage) Håper noen i forumet kan hjelpe meg med akkurat dette. Jeg er i tillegg ny som medlem av SLEKT OG DATA, og dette er min første post på forumet.
Det jeg med sikkerhet vet er at Markus ble far til en sønn i Hellefjord, Sørøen, Hammerfest den 8. mars 1873, og sønnen ble gitt navnet ble Benjamin Johan Olaus. Hermansen. Mor het Anna Karoline Olsen (fødenavn Selquist), født 28. januar 1943.
Fødselsinfo av Benjamin her: Markus Henriks - Ministerialbok for Hammerfest prestegjeld, Landsoknet sokn 1869-1884 (2001Q) - Digitalarkivet
I ministerialboka for Hammerfest prestegjeld står Markus oppført med etternavnet Henriksen, men lengre ned på samme side opplyser barnemor, altså Anna Karoline, i melding:
«Merknader:
31/10 81 har Moderen opgivet af Faderens rette Navn er Marcus Hermansen, Commissionshandler i Hfst»
Her er dåpsinfo for Benjamin Johan Hermansen: Kirkebøker: Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0007.kirke: Ministerialbok nr. 7, 1869-1884, s. 19 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) - Her presiserer Markus, (eller Marcus med c ?) at sønnen skal hete Hermansen til etternavn.
Så mye som jeg har kommet over opplyser flere kilder at Markus Hermansen ble født i Buksnes i 1832 (Nåværende Bjørnskinn - Vestvågøy, Nordland), samt at han skal være bror av Benjamin Andreas Olsen (født 1829?), men dette får jeg ikke til å harmonere helt. Likevel kan jeg ikke være bastant negativ til at de kan være brødre/halvbrødre. Dog er ikke Markus født med etternavn Hermansen. Kristensen er opplyst her: Markus Kristensen - Folketellingen i Norge 1865 - MyHeritage
Grunnen til at jeg henger meg opp i Folketellingen for 1865 er at Herman Jensen (fra Svartholt, Salten?) står oppført som Husmann. Samme Herman Jensen finner jeg som far til brudgom Markus Andreas Graa Hermandsen, som gifter seg med Karen Olava Vessel i 1858 Her: Markus Andreas Graa Hermandsen - Klokkerbok for Hammerfest prestegjeld 1851-1861 (2001Q) - Digitalarkivet
Ser også at Anne Andersdatter står oppført som mor her. Kan dette være hans biologiske mor? Man kan spekulere på understående avsnitt (...)
Videre ser jeg at Markus blir konfirmert i 1851, da også med navnet Markus Andreas Graae Hermandsen, fra Svartholt. Forskjellen er en e i slutten på Graae. Her er også Herman Jensen, fra Svartholt, representert som far - i tillegg en frue ved navn Guren Sophie Larsdatter representert som mor - også fra Svartholt: Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/881/L1164: Klokkerbok nr. 881C01, 1818-1853, s. 514-515 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)
Så en siste info. Markus er her gift med Henriette Hermannsen, og har fått tre barn med henne: M. Hermannsen - Folketellingen i Norge 1875 - MyHeritage
Det er veldig tydelig at vennskapet til Anna Karoline Olsen (født Selquist) ble litt mer intimt enn bare vennskap. Kan vi kanskje kalle det et forhold på si? Uansett fikk de sønnen Benjamin sammen, og takket være det forholdet sitter jo jeg her.
Det dokumenteres også at Anna Karoline giftet seg med en Benjamin Andreas Olsen (omtalt ovenstående som mulig bror av «min» Markus) Benjamin Andreas Olsen - Ministerialbok for Hammerfest prestegjeld, Landsoknet sokn 1869-1884 (2001Q) - Digitalarkivet
Vil også opplyse om at Markus (såfremt det er samme mann) døde på Hammerfest sykehus med «magekræft» den 24. mars 1899, og med bosted Tufjord, Rolvsø (i dag Rolvsøy, Hammerfest): Markus Hermansen - Norske kirkebøker, 1815-1938 - MyHeritage
Jeg må også få legge til at Anna Karoline Olsen ble enke allerede i 1872, etter at Benjamin, som hun giftet seg med 1. desember 1870 , druknet på sjøen mellom Hammerfest og Hellefjord den 13. februar 1872 grunnet beruselse på alkohol og uvær.
Markus Hermansen og Anna Karoline Olsen må ha vært intime forholdsvis kort tid etter denne ulykken. Sønnen Benjamin Johan Olausen Hermansen ble jo født 8. mars året etter.
På forhånd takk for all interesse og hjelp.