Andreas Olsen og Kari Ellevsdatter på Bolland, Flå. Red: Evensdatter. og LØST

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Trine Irene Bjarkøy

Andreas Olsen og Kari Ellevsdatter på Bolland, Flå. Red: Evensdatter. og LØST

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 20. juni 2023 kl. 23.08

Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene/ opphavet til disse to? ^^ *redigert: Mulig det er i Horg, se 1875-tellingen. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Redigert: Jeg fant at det jeg har redigert inn nederst er korrekt familie for Andreas. Han flyttet inn i Flå fra Horg 26 apr. 1830, til Bolland.
Emigrasjon Horg-> Flå 1830

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Redigert 2:
Karis patronym er ikke Ellevsdatter, men Evensdatter. Hun flyttet fra Horg 14. mars 1843.

Andreas Olsen Langland og Kari Ellevsdatter Bolland giftet seg i Flå kirke 29. des. 1847, begge ugifte til da.
Vielsen i Flå 1847 
Hun er da 28 år /1819.
Han er 37 år / 1810.
Redigert: I ministerialboken heter hun Evensdatter, i kirkeboken Ellefsdatter. 

De får en datter, Berit, i 1856 mens de bor på Bolland. (Redigert, de fikk to sønner før de giftet seg.)
Dåp Aug 1856 
Jeg klarer dårlig å lese navnene til fadderne her, men de kan kanskje være viktige i jakten på Anders' og Karis opphav.

1865-tellingen. De bor i/ på Bollandslien med Berit og neste barnet, Even, f ca 1859
1865-tellingen på Bolland 
Både Andreas og Kari oppgir Støren prestegjeld som fødested, han 55 år/1811, hun 47 år/1819 (redigert: og hun heter EVENSdatter)

1875-tellingen. De bor fremdeles på Bolland, på gården, om jeg tolker det riktig. 
Begge oppgir HORG som fødested, han født 1809 (redigert: hun født 1821 og heter EVENSdatter)
1875 på Bollandsgården

Og dette er det siste jeg vet om dem. 
Berit giftet seg på Frosta og utvandret til Amerika seinere. 

Jeg finner dem ikke i bygdeboken Flå, Gårds- og slektshistorie:
Innholdsfortegnelse der Bolland og Langland vises 

Redigert:

Kan dette være Andreas? Født 22 Jun 1811 på Lundemo til foreldrene Ole Eriksen og Berit Olsdatter
Andreas Olsen dåp, se 3. nederste på ve. side 

I så fall er det denne familien fra Lundemo/ Lundebroen, omtalt i Horg bygdebok 1 s 496-497.
Horg bygdebok 1 

Og da er kanskje dette Andreas' konfirmasjon i 1827:
Konf 1827 

Siste dok: Andreas flytter fra Horg til Bolland i Flå i 1830:
Fra Lundebroen under Lundemo til Bolland.

Svar

Gå tilbake til «Melhus»