Hjelp til noen bosteder i Bøverdalen

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Hjelp til noen bosteder i Bøverdalen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 7. september 2022 kl. 11.36

Jeg har jobbet en del med Kari Olsdatter, født 18.12.1858, og har forsøkt å finne mer om de ulike bosteder som hun er nevnt på i henholdsvis kirkebøker og folketellinger, og jeg har derfor gått løs på Bygdabok for Lom.
Men jeg har fått problem!  :oops:
Dels skriver jo presten nærmest på dansk, mens bygdeboken så vidt jeg kan se er på dialekt. I alle fall skal Kari ifølge kirkeboken være født på Brækøen, mens det nærmeste jeg kommer det i bygdeboken er Brækøyi.
Videre stemmer ikke gårds- og bruksnumrene fra folketellingen med de som er angitt i bygdeboken.
Jeg har derfor laget en oversikt med linker og forklaringer til de 12 ulike bosteder som jeg har funnet i kirkebøkene og folketellingene, og jeg håper derfor at noen med lokalgeografisk kjennskap til de delene av Lom kan hjelpe meg med å finne de rette bostedene.

På forhånd takk. :D

Ivan

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Re: Hjelp til noen bosteder i Bøverdalen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 17. september 2022 kl. 9.40

Det er en del personer som har vært inne og sett på dette innlegget, men ingen har kommet med kommentarer.
Kanskje jeg har valgt en litt komplisert fremstilling?
Noe har jeg jobbet mer med saken og jeg har egentlig bestemt meg for de fleste av de i alt 12 nevnte bostedene.

Men jeg mangler Brostuen og her trenger jeg fremdeles hjelp.

Vet noen om hvilken Brustugu som kan være det rette bostedet for Kari Olsdatter frem mot og litt etter hennes vielse i 1891?

Vennligst
Ivan Kristensen 

Svar

Gå tilbake til «Lom»