Jørgen Thormøhlen

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Ivar Blaauw

Jørgen Thormøhlen

Legg inn av Ivar Blaauw » 2. juni 2022 kl. 11.26

Jeg har en etterlysning angående en av mine forfedre. Han het Jørgen Thormøhlen, født i Hamburg rundt 1640, men bodde i Bergen det meste av sitt voksne liv.Han flyttet seinere til København og bodde i Lille Kongens gade 21 i København da han døde 25. desember (1. juledag) i 1708. Denne adressen tilsier at han ble begravet på Holmens kirkegård. Kirkekontoret der opplyser at arkivene ikke går lenger tilbake enn til 1800 så de kan ikke bekrefte begravelsen, men Holmens kirkegård var beregnet for fattige og uten gravsteiner.
Dette kan stemme da Thormøhlen, til tross for at han var velstående i Bergen, døde svært fattig i København. Enkelte nettsider (bl.a. Geni) blant slektsgranskere hevder imidlertid at Jørgen Thormøhlen ble begravet på Nykirkens gravlund i Bergen et halvt år seinere; 7. juli 1709, noe som jeg ikke tror stemmer og jeg finner heller ikke noen oppføring i kirkeboken på nett.
Gravplassmyndighetene i Bergen har heller ikke data så langt tilbake.
Er det noen slektsgranskere der ute som vet noe mer?

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Jørgen Thormøhlen

Legg inn av Astrid Mollan » 2. juni 2022 kl. 12.56

Jeg tviler på at han ble begravet på noen fattiggård. Han hadde nok familie og omgangskrets som kunne sørge for en verdig begravelse. Skummet gjennom denne. Veldig interessant. https://www.nb.no/items/aea821f9c2d30bd ... rmøhlen%22
Astrid M

Ivar Blaauw

Re: Jørgen Thormøhlen

Legg inn av Ivar Blaauw » 2. juni 2022 kl. 14.38

Dessverre døde Jørgen Thormøhlen lutfattig og tjeneren hadde ikke fått noen lønn på evigheter. Adressen der han bodde på slutten tilsier at han sognet til Holmen kirkegård. Uten noen dokumentasjon fra krikebøker etc. blir det spekulasjoner om hvor han ble begravet. Anders Bjarne Fossen som har skrevet flere bøker om Thormøhlen ser ikke ut til å kommet noe nærmere. På 1700-tallet ville det etter min mening være usannsynlig at man gravla noen 6 måneder etter dødsfallet og i et annet land, men for all del, hvis noen har noen som helst dokumentasjon setter jeg stor pris på det.

Svar

Gå tilbake til «Bergen»