Jeg lurer på om noen kan bekrefte/ avkrefte / sannsynliggjøre om/at følgende er riktig:
Nils Mikkelsen, født ca 1657, død ca 1726, levde på Stangnes. Han er omtalt i "Folk og slekt i Trondenes" som familie #2633 med ukjent kone og sønnene
-Jens, f 1700 gift med Karen Dortea Andersdatter på Stangnes.
-Nils f 1705 gift m NN på Stangnes.
Han er også omtalt i Bjarkøy bygdebok 2, familie #466, som far til LARS Nilsen Nergård, f ca 1695, min direkte ane. Sistnevnte er altså ikke nevnt i "Folk og slekt" #2633.
I Bj bb2 #466 står Nils Mikkelsen omtalt som "Visstnok skysskar på Stangnes" med ukjent kone og barna
-Lars f 1695, gift til Nergård. Kone nr 2, Karen Andersdatter fra Øvergård, er min ane.
-Malene, gift til Nergård #465 med Malte Moddi Robertsen (hvis foreldre er mine faktiske aner).
-Jens, gift med Karen Dortea Andersdatter på Stangnes, hvilket passer med opplysn i "Folk og slekt" #2633 og #2636
-Susanna, gift til Vika på Bjarkøy #402 i Bjbb2
-Jørgen, som giftet seg med Karen Dortea etter Jens døde #2638. (Pussig at Jørgen da ikke er under #2633 i Folk og slekt).
Alt dette fra bøkene.
Men jeg aner en usikkerhet i Bjarkøyboka. Kanskje det bare er Nils' arbeid ordet visstnok brukes om, ikke familierelasjonen.
Jeg ble bare usikker siden Lars, som skal være min direkte ane, ikke er nevnt i Folk og Slekt #2633.
Bj bb 2, familie #466
På forhånd takk.