Døde Rasmus Olai Hansen i Strinda eller Trondheim?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Helge Svarstad

Døde Rasmus Olai Hansen i Strinda eller Trondheim?

Legg inn av Helge Svarstad » 19. april 2022 kl. 20.52

Han var min min tippoldefar født 1856 i Davik, Sogn og fjordane (Kilde: Dåpsprotokoll) Registrert i Folketelling for Strinden herred, Lademoen kreds 1891. Fikk skjøte på Rydningssletten nr 7 i juni 1890 for oppføring av bygning (Kilde: Pantebok Sorenskr i Strinda og Lade 1889-1991). Tvangsauksjon over eiendommen i 1891, ingen spor etter han i Strinda eller Trondeim etter dette. I ektefellen sin dødsprotokoll for Davik i 1893 er Rasmus anført som utvandret til Amerika 1892. Statsarkivet i Bergen og Trondheim kan ikke finne han som ut- eller innvandret til USA! Utvandret han eller skjedde det noe annet? Har søkt i registre over utflyttede, døde, fengslede, fattige, gifte og leprapasienter i Strinda og Trondheim. Eller var det mulig å utvandre under falskt navn?  Kan noen hjelpe? 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Døde Rasmus Olai Hansen i Strinda eller Trondheim?

Legg inn av Astrid Mollan » 19. april 2022 kl. 21.36

Name: Rasmus Olai Hanson
Record Type: Declaration
Arrival Date: Jun 1893
Declaration Date: 2 Feb 1900
Declaration Place: USA
Save

Det kan være ham. Jeg ser han i Norge brukte etternavn som Midtfjeld ol. Han kan også ha brukt Rasmussen som faren. Kan du tenke deg et annet etternavn han kan ha brukt? Hva brukte søsknene? Vi fikk ikke navnelov i Norge før 1923. Skal han finnes må vi ha fødselsdato og morens fødenavn. Morens fødenavn ble ofte brukt på dødsattester. Hvis han stakk av kan han brukt Ole Hansen for eksempel.

Er dette ham?
Name: Rasmus Olai Hansen Mitfjeldet
Marriage Age: 21
Record Type: ekteskap (Marriage)
Birth Date: 1856
Birth Place: Mitfjeldet
Marriage Date: 28 mai 1877 (28 May 1877)
Marriage Place: Davik, Sogn og Fjordane, Norge (Norway)
Marriage Municipality: Davik parish
Residence Place: Mitfjeldet
Father:
Hans Rasmussen
Spouse:
Malene Lovise Jensdt
Save

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Helge Svarstad

Legg inn av Helge Svarstad » 19. april 2022 kl. 22.19

Hei og takk for interessant innspill!

"Midfjeld" er nok en stavefeil av "Midhjeld / Midgjeld" som er gårdsnavnet faren kom fra. Rasmus hadde to søstre som kalte seg Hansdatter. Morens navn var Christie Jensdatter Midgjeld, døpenavn trolig Jensdatter. Rasmus var født 01.03.1856 ifølge kirkeboken.

Dokumentet fra USA oppgir ankomst til juni 1893 og selv om det var oppgitt i ektefelles dødsprotokoll at han utvandret i 1892 så er dette så nær at det kan stemme. Signaturen er heller ikke ulik det jeg har fra et skjøte på eiendomshandel i Trondheim i 1890!!! Men hva betyr "Declaration date"?

mvh

Helge Svarstad

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 19. april 2022 kl. 23.05

Han skriver under at han vil bli statsborger i USA.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 19. april 2022 kl. 23.32

En liten mulighet. En institusjon for fattige menn.
Rasmus Hanson
in the 1940 United States Federal Census
View1940 United States Federal Census
Add or update information
Report a problem
Detail Source Discover
Name: Rasmus Hanson
Estimated Birth Year: abt 1857
Race: White
Birthplace: Norway
Marital Status: Married
Relation to Head of House: Inmate
Home in 1940: Duluth, St Louis, Minnesota
Map of Home in 1940: Duluth, St Louis, Minnesota
Inferred Residence in 1935: Duluth, St Louis, Minnesota
Residence in 1935: Duluth
Citizenship: Alien
Sheet Number: 2B
Institution: Cook House (Home For The Poor)
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Attended School or College: No
Highest Grade Completed: Elementary school, 4th grade
Hours Worked Week Prior to Census: 4
Native Language: Norwegian
Social Security Number: No
Usual Occupation: Loading Lumber
Usual Industry: Woodman
Usual Class of Worker: Wage or salary worker in private work
Astrid M

Helge Svarstad

Legg inn av Helge Svarstad » 20. april 2022 kl. 8.13

Hei igjen!

Ja, det kan godt være at det er min tippoldefar du har funnet... Alder er riktig og navnet er skrevet slik det er oppgitt i dokumentet du fant. Han oppgir også å være gift og "woodman" kan stemme med at han var snekker i Norge.

Et spørsmål til den oppstillingen over personalia og det offisielle dokumentet med signaturer: Er disse utstedt i USA og hører sammen? Eller kan det ene være tilført det andre slik at det er usikkerhet knyttet til om det er samme person begge dokumentene handler om?

Det er godt mulig vi har stolt for mye på svarene fra Statsarkivene. Disse har selvsagt ikke mulighet til å dypdykke i alle henvendelser så det er ikke sikkert de har kunnet bruke så mye tid på det. Men dette er det beste sporet vi har og en mulighet til å gå videre.

Mvh

Helge Svarstad

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 20. april 2022 kl. 10.01

Jeg skjønner ikke spørsmålet helt. Dokumentet er utstedt i New York. Dette er et en skanning av et originalt dokument. Til høyre på bildet jeg la ved er transkribering av dokumentet, utført i senere tid. Folketellingen er en transkribering av et originalt skjema. Om det er samme person er vanskelig å si. Det er mange med dette navnet.

Du bør lete selv på https://www.familysearch.org/en/ . Her er det lagt ut enorme mengder av skannede og transkriberte dokumenter fra store deler av verden. Det er gratis, men du må registrere deg. Databasen lages av mormonerne i Utah. Helt ufarlig, ingen reklame. Databasen brukes av slektsforskere over hele verden. Det er også mye fra Norge.

De fleste leter også på https://www.findagrave.com

Veldig mange endret navnet sitt ved ankomst og mens de bodde i Amerika. Vi vet for eksempel ikke om han brukte 1. eller 2. fornavn. Hansen ble sannsynligvis Hanson. Men fødselsdatoen beholdt de fleste.

Jeg benytter betalingstjenesten ancestry.com og https://www.newspapers.com

Han kan ha reist fra Kristiansund. Disse papirene finnes ikke. Ellis Island startet i 1892. Veldig mange fra Midt-Norge reiste via England og Canada. Han kan også ha mønstret på en båt som snekker og hoppet av i en havn. Men han bør finnes i folketellinger, men hvilket navn? Noen dro også til Australia. 

Moren heter Birthe Jensdatter. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8271001942

Sist redigert av Astrid Mollan den 20. april 2022 kl. 11.00, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Brukeravatar
Brit Sæther
Sted: SKEDSMOKORSET

Legg inn av Brit Sæther » 20. april 2022 kl. 10.53

Hei

Jeg fant følgende på findagrave.com - (Er vel den samme personen som Astrid fant i folketellingen i 1940 i Duluth) :

Rasmus Hanson
Birth 1856
Death 1942 (age 85-86)
Burial: Park Hille Semetry, Duluth, St. Louis County, Minnesota, USA

https://www.findagrave.com/memorial/942 ... mus-hanson

Hilsen 
Brit

Helge Svarstad

Legg inn av Helge Svarstad » 20. april 2022 kl. 11.04

Hei!

Tusen takk for innspill, nå begynner jeg å få trua på en løsning. Vet du om det var slik at selv personer under fattigomsorg fikk et gravminne? Ref det Astrid fant kan det jo være min tippoldefar som var på dette "fattighjemmet" i 1940.

Mvh

Helge

Brukeravatar
Brit Sæther
Sted: SKEDSMOKORSET

Legg inn av Brit Sæther » 20. april 2022 kl. 11.19

Det vet jeg ikke, men jeg vil tro at de på fattighjemmet fikk det. Ser ut som det er en enkel plate som ligger i gresset.

Brit

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 20. april 2022 kl. 11.35

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Helge Svarstad

Legg inn av Helge Svarstad » 20. april 2022 kl. 14.51

Hei igjen!

Interessant å se alle spennende kilder som er tilgjengelige i USA, dette skal jeg se nærmere på via kildene du har oppgitt.

Pettrine blir det jo spennende å finne ut av.

Når det gjelder data fra den amerikanske folketellingen som du la ved så stemmer disse, til og med dato for vielsen er helt i overensstemmelse med kirkeboka, har bladd i denne idag. I denne fant jeg også at Rasmus sin kone hadde mellomnavn som hittil har vært ukjent. I det amerikanske dokumentet er hun navngitt som Malene Lovise Jensdatter, i vielsesprotokollen heter hun Søgni Malene Lovise Jansdatter (Jensdatter er feil) Jansdatter verifiseres med at faren hette Jan. Hun er i alle andre sammenhenger omtalt som Søgni Jansdatter Midhjeld. Jeg konkluderer med at du har funnet oldefaren min! Så skal jeg søke etter den videre skjebnen, om det er han du fant på fattighuset og som har minnestein på gravlunden der eller om han stiftet familie og levde et annet liv. Forbereder et slektsstevne i Måløy i Pinsen og dette er det siste store familiemysteriet...

Takk for at du har tatt deg tid til å bistå. 

mvh

Helge Svarstad

Svar

Gå tilbake til «Strinda og Selbu-distriktet - ukjent kommune / hele regionen»