Hva menes med at det selges en «anpart» av eiendommen?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Hva menes med at det selges en «anpart» av eiendommen?

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 28. desember 2021 kl. 19.59

Ved panteregisteret for Nordre Jarlsberg sorenskriveri, ser vi at Gnr. 86, brnr. 3 (Løbeno. 167c) ved en «Forretning» i 1847 «Udgaard fra Fol. 307» (som er Gnr. 86, brnr. 1, Løbeno. 167) https://www.digitalarkivet.no/tl20080312490793

For orden skyld legger jeg ved link til Slektsforum med mitt tydespørsmål om denne skyldsætningen (selv om jeg ikke tror det har noen betydning for dette spørsmålet): 
https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=2352&t=165844

Ved det første skjøte fra 1852 for Lno. 167c (Gnr. 86, brnr. 3) ser vi at det nevnes en «Anpart». For orden skyld her er mitt tydespørsmål om dette skjøte i Slektsforum: https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=2352&t=165607

Hva menes med at det selges en anpart? Eiendommen ble jo skilt ut i 1847, og fikk da eget løpenr.  Mulig jeg misforstår, men er ikke en anpart, det samme som en del av?

I panteboka finner vi også skjøte fra 1883, hvor det står at eier selger «en Anpart af Gaarden østre Kjeldaas». Noe som gjør meg mer forvirret er at i dette skjøte også står:
«For Tydeligheds Skyld tilføres, at det er dete LN. 167c af Skyld 6 Skilling jeg herved selger til Jacob Hansen og ikke nogen del deraf».

Om det har noen betydning så eier selgeren i 1883 også nabobruket, løpenr. 167a (Gnr. 86, brnr. 1) som lpnr. 167 c ble skilt ut fra i 1847.

Legger ved min avskrift fra skjøte i 1883 (kanskje noen andre kan få nytte av det, med forbehold om tydefeil):

«Jeg undertegnede Edvart Ellingsen gjør Vitterligt at have solgt og afhandlet ligesaa jeg herved selger skjøder og overdrager til Jakob L. Hansen et lidet Jordstyke med paastaaende Husebygning som er for seg selv indhegnet, som er en Anpart af Gaarden østre Kjeldaas Verket kaldet MN. 86 LøbN. 167c gamel skyl 6 skiling Revideret 12 skiling i Sande Thinglag for en betinget Kjøbesum 652 sex hundrede femtito Kroner er afgjort med at Kjøberen paatager sig at Indfri en Pant Obligation til Vognfabrikant O. Kløvstad Transporteret til Graaserer H. T. Kjer. Stor oprindeli 400 Kroner Krav nu til Rest 252 Kroner med første Prioritets Pant i det solgte og 400 Kroner har Kjøberen betalt Kontant. Saa skal det solgte herefter tilhøre Kjøberen med samme Ret og rigtighed som jeg før har eid det og for bliver jeg hans hjemmelsmand efter Laaven. Dette til Bekreftelse med vaar under skrift i vidners overver. Kjeldaas i Sande den 30 Juli 1883, som Kjøber Jakob L. Hansen Verket som Selger Edvart Elingsen Til Vitterlighed Gunnelius Kristensen med p.p Hans H. Verket.
 Det bemerkes at Selger har faaet Laav saa lenge han eller hans børn er i Besetels af Verket eller LøbN. 167a skal faa laav at Drive sin ko over den solgte eiendom i hin mod at han selv holder gjerder og Stengsler i Stand. Jakob L. Hansen.
 For Tydeligheds Skyld tilføres, at det er dete LN. 167c af Skyld 6 Skilling jeg herved selger til Jacob Hansen og ikke nogen del deraf. Kjeldaas, den 2 August 1883. Edvart Ellingsen. Til Vitterlighed …??»

(siste ord (navn …??) er for meg uforståelig, så om noen ser hva som står hører jeg gjerne fra dere)

Skjøde finnes som no. 9 på høyre side:
SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, SAKO/A-80/G/Ga/Gaa/L0027: Pantebok nr. 27, 1882-1885, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080303240703 

Vennlig hilsen Anne-Grethe :P

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Hva menes med at det selges en «anpart» av eiendommen?

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. desember 2021 kl. 20.13

Jeg tar ofte feil, men vil si at en anpart = en andel = en del av.
Det er vel det samme som du mener  :D

Mvh Paul

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 28. desember 2021 kl. 22.39

Takk, da tolker vi ordet "anpart" likt Paul :) Om vi har rett, så forstår jeg ikke hvorfor det i skjøte står at at det selges en anpart. Hadde det vært en del av eiendommen som ble skilt ut og fikk nytt løpenr (bruksnr) så ville jeg forstått at de solgte en anpart, men ikke her hvor hele eiendommen selges  :shock: Mulig jeg er helt på "jordet" og har misforstått en vesentlig del?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 29. desember 2021 kl. 9.39

Løpenr 167c er en del av Gården Østre Kjelsås Verket. Selgeren bor på Løpenr 167a som også er en del av Gården Østre Kjelsås Verket. Selve gården (Østre Kjelsås Verket) har matrikkelnr 86. Selgeren selger altså løpenr 167c, men beholder fortsatt Løpenr 167a.

Mvh Paul

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 29. desember 2021 kl. 11.07

Så det er ikke mer hokus pokus enn som så  :lol: Igjen tusen takk, Paul  :P

Svar

Gå tilbake til «Generelt»