Organisering av bilder

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Audun Svein Hofseth

Organisering av bilder

Legg inn av Audun Svein Hofseth » 21. februar 2021 kl. 20.57

Hei, er det noen som har erfaring med programmet Photoident, for å holde orden på bildesamlinger?
Det ser flott ut, men det ser ut som det ikke er kommet noen fix eller nye versjoner siden 2015, så jeg vet ikke riktig.
Er også interessert hvis noen kan anbefale andre programmer, ikke lagring i sky (må gjerne koste litt, men ikke altfor mye).

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Re: Organisering av bilder

Legg inn av Vidar Moen » 27. februar 2021 kl. 19.12

De profesjonelle med store fotosamlinger bruker det norske programmet Fotostation. Det er kanskje litt meste laget for de fleste.
Veldig mange fotografer bruker Adobe Lightroom, men det er som abonnement som ikke alle liker å binde seg til.
Et gratisprogram er FastStone Image Viewer som har vært gratis i årevis og ser stabilt, lite og enkelt ut.
Jeg bruker ingen av disse, men har tidligere sett på FastStone.

Jeg ønsker ikke å være avhengig av noe bestemt program og har derfor alle metadata liggende rett i fotografiet og ikke i programmet.
Derfor har jeg et filsystem som fungerer bra for mitt vedkommende. Tre hovedmapper for: visningsbilder, originaler fra kamera og originaler fra skanning.

Visningsprogrammet jeg bruker er Synology Photo Station på en nettverksdisk (NAS) som gjør det mulig å søke i metadata og raskt få opp bildene av f.eks. en person.
Ettersom jeg bruker Canon foregår redigering og batchkonvertering til JPG fra programmet DPP (Digital Photo Professional), med bistand fra Adobe Photoshop Elements der det trengs.

Edit: Det er viktig at man husker på å ta backup også jevnlig.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Organisering av bilder

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 1. mars 2021 kl. 17.06

Organiserer i mapper. Vanlige digitalbilder legges i mappesystem: bilder\digital\år\mnd\dag . Eller dropper dag-mappa når det er lite bilder en mnd.
Så har jeg andre mapper med Slekt, og undermapper med fotoalbum fra forskjellige folk, dokumenter, lysbilder, filmnegativer osv.
Har alle bilder på en ekstern harddisk så jeg kan bruke den både på hoved-PC'en og laptopen.
Har alle Legacy-data i Dropbox, og også alle relaterte kilder, email-kopier, bilder, bøker og andre filer der, så de er tilgjengelig fra PC og laptop (+mobil).
Dette har jeg delt med min nevø, som jeg har "utpekt" til å overta slekta når jeg sier takk for meg. Så han slipper en like kronglete oppstart som jeg hadde 5 år etter at min far gikk bort..

Jeg bruker XnView Classic, som er gratis, til det meste.
Legger inn metadata som IPTC, som kan sees/redigeres mange steder, da det er den mest brukte standarden. Kan også sees og søkes på i Windows utforsker (Koder).
Bruker også AcDSee, som koster noen kroner, men som har litt mer avansert redigeringsmuligheter.
Har også lagt inn mesteparten i LightRoom, og bruker Photoshop for grundigere arbeid. Lightroom gruer jeg meg hver gang for å åpne, må jeg innrømme...

Som backup kjører jeg automatisk backup med Second Copy ($30), som jeg har brukt i mange år. http://www.secondcopy.com . Koster et par hundrelapper, men er absolutt verdt det.
Tar backup til 3 forskjellige lokale harddisker flere ganger i døgnet, 2 kopier som ikke fjerner slettede filer, men bare bygger på, og den tredje er en eksakt kopi, dvs sletter jeg en original blir den også slettet i backupen,
Senest i går ble jeg reddet av backup-systemet. Da var det en hel mappe med avfotograferte dokumenter og lysbilder som ble skadet, og forsvant. Windows greide til slutt å fikse harddisken, men mappa kom ikke tilbake. En smal sak å kopiere over fra backupen. :-)
Har ikke mistet en fil etter at jeg begynte med Second Copy..
Har mistet nok data oppigjennom, så jeg er litt paranoid. Alle harddisker går i stykker før eller siden, og da er det for seint å redde dataene dine.
Og hva hvis det brenner f.eks.?
Derfor har jeg selvfølgelig kopier av alt viktig i skyen, både i Dropbox, Google Drive og OneDrive. Men først og fremst i Jottacloud (en norsk skytjeneste). Der betaler jeg 5-600 kr i året for å lagre ubegrenset mengde med data, pt ~3TB. En veldig billig forsikring, og også en grei måte å dele mapper og bilder med andre på (med en URL), for visning og nedlasting.

Vil si at det er veldig korttenkt om du ikke sørger for en backup i skyen?

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»