Ole Olsen Skarning, Født.1852, På Næs Romerike
Moderator: MOD_Akershus
Ole Olsen Skarning, Født.1852, På Næs Romerike
Hei,
Jeg leter etter informasjon om min tipp-oldefar Ole Olsen Skarning,
han ble født i 1852 på Næs(Nes)(Ness) i Romerike.
Dette i.flg 1875-telling for 0301-Christiania.
Han giftet seg 26.desember 1873 i Kristiania med
Edvardine Theodora Edvardsen (f.1851 - Kristiansand)
De har 4 barn:
Mathilde Skarning (f.1874 - Kristiania)
Dagny Olivia Skarning (f.1882 - Kristiansand)
Ole Edvard Olsen Skarning (f.1889 - Kristiansand)
Tønnes Andreas Olsen Skarning (f.1892 - Kristiansand)
Håper noen har noe nyttig informasjon.
Jeg leter etter informasjon om min tipp-oldefar Ole Olsen Skarning,
han ble født i 1852 på Næs(Nes)(Ness) i Romerike.
Dette i.flg 1875-telling for 0301-Christiania.
Han giftet seg 26.desember 1873 i Kristiania med
Edvardine Theodora Edvardsen (f.1851 - Kristiansand)
De har 4 barn:
Mathilde Skarning (f.1874 - Kristiania)
Dagny Olivia Skarning (f.1882 - Kristiansand)
Ole Edvard Olsen Skarning (f.1889 - Kristiansand)
Tønnes Andreas Olsen Skarning (f.1892 - Kristiansand)
Håper noen har noe nyttig informasjon.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Ole Olsen Skarning, Født.1852, På Næs Romerike
Ole Olsen og Edvardine THeodora Edvardsen gifter seg 26. desember 1873 i Oslo Domkirke.
Dette fra Familysearch.
En titt i kirkeboken
Oslo Domkirke MINI 21 kort8/14 f206b nr 180
26 dec.
Gaard dreng og Ungkar Ole Olsen, f. Nes, Rommerige
bopel Karl Johansg. 12
f. 25-6.1852
far Husmand Ole Olsen Fosseje
Hun...
f. i Kristiansand 10.1.1851 far... Tømmermann Edvard Toias uleselig.
Ikke mye å gå etter - men du fikk ihvertfall en F.dato!
Dette fra Familysearch.
En titt i kirkeboken
Oslo Domkirke MINI 21 kort8/14 f206b nr 180
26 dec.
Gaard dreng og Ungkar Ole Olsen, f. Nes, Rommerige
bopel Karl Johansg. 12
f. 25-6.1852
far Husmand Ole Olsen Fosseje
Hun...
f. i Kristiansand 10.1.1851 far... Tømmermann Edvard Toias uleselig.
Ikke mye å gå etter - men du fikk ihvertfall en F.dato!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Noe er bedre enn ingenting:) Takker!
Foreldrene til Edvardine Theodora Edvardsen:
Edvard Tobias Iversen - f.1813
Anne Marie Nielsdatter - f.1828
Har du noen tips om hvor jeg kan rette fokus for å finne mer ut om Ole Olsen Skarning, og foreldrene Ole Olsen Fosseje og den hittil ukjente moren?
Det må jo være riktig å anta at Foreldrene har en forbindelse til Nes ettersom sønnen deres ble født der.
Så stiller jeg meg spørsmålet hvorfor/når går tipp-oldefaren min fra å hete Ole Olsen, til Ole Olsen Skarning..
Foreldrene til Edvardine Theodora Edvardsen:
Edvard Tobias Iversen - f.1813
Anne Marie Nielsdatter - f.1828
Har du noen tips om hvor jeg kan rette fokus for å finne mer ut om Ole Olsen Skarning, og foreldrene Ole Olsen Fosseje og den hittil ukjente moren?
Det må jo være riktig å anta at Foreldrene har en forbindelse til Nes ettersom sønnen deres ble født der.
Så stiller jeg meg spørsmålet hvorfor/når går tipp-oldefaren min fra å hete Ole Olsen, til Ole Olsen Skarning..
Hei!
I Nes bygdebok - bind V - side 421 under garden Foss finner jeg som husmann på Tjernet (søndre):
Ole Olsen f.ca 1813 gift med Marthea Jacobsdtr f. ca 1816 var husmann fra 1840-åra og ennå 1875. Du finner familien her i 1865 i Nes Akershus http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1517#ovre
De hadde to sønner med navn Ole - den første født i 1851 og død liten - den andre er født i 1852 og er trolig den du er på jakt etter. Han er 14 år i ovenstående folketelling.
At faren het Ole Olsen Foss-eie - betyr at han var husmann under Foss. Sønnen Ole må ha tatt navnet fordi han tjenestegjorde på Skarning.
Med hilsen
Odd Brede
I Nes bygdebok - bind V - side 421 under garden Foss finner jeg som husmann på Tjernet (søndre):
Ole Olsen f.ca 1813 gift med Marthea Jacobsdtr f. ca 1816 var husmann fra 1840-åra og ennå 1875. Du finner familien her i 1865 i Nes Akershus http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1517#ovre
De hadde to sønner med navn Ole - den første født i 1851 og død liten - den andre er født i 1852 og er trolig den du er på jakt etter. Han er 14 år i ovenstående folketelling.
At faren het Ole Olsen Foss-eie - betyr at han var husmann under Foss. Sønnen Ole må ha tatt navnet fordi han tjenestegjorde på Skarning.
Med hilsen
Odd Brede
Var det vanlig at man bare tok navnet fra gården man bodde/jobbet på?
Takker for opplysningene!
Jeg synes det er veldig gøy å finne ut ting om familien, men innrømmer at det er litt vemodig å oppdage at Skarning navnet rett og slett renner ut i ingenting for min families del. Det er liksom bare noe min tipp-oldefar "tok". Uten å være relatert til andre som het skarning.
Strengt tatt burde vel mitt etternavn ha vært Olsen i dag og ikke Skarning..
Takker for opplysningene!
Jeg synes det er veldig gøy å finne ut ting om familien, men innrømmer at det er litt vemodig å oppdage at Skarning navnet rett og slett renner ut i ingenting for min families del. Det er liksom bare noe min tipp-oldefar "tok". Uten å være relatert til andre som het skarning.
Strengt tatt burde vel mitt etternavn ha vært Olsen i dag og ikke Skarning..
Hei Trond Atle !
Jeg syntes det var leit at du ikke kunne knytte familienavnet til noe konkret, og har derfor lett videre i bygdebøkene for Nes for å finne opphavet til far til din Ole - han som bodde på Tjernet under garden Foss. Dessverre står det ingen ting om hvor han kom fra.
Men lykken står den heldige bi - ved å pløye gjennom alle navn på gården Skarning - i bind III - kom jeg plutslig over både far og bestefar til Ole Olsen "Tjernet". Både far og bestefar (dvs bestefar og oldefar til din Ole) var husmenn på Tinnbruhaugen under garden Skarning. Tinnbruhaugen ble tidligere kalt Skarningbråten.
Jeg har scannet side 555 og 556 fra bygdeboka. Jeg har prøvd å sende disse på e-post til deg på denne adr.
<[email protected]> men fikk feilmelding. Har du skiftet e-postadr.?
På side 555 finner du Ole 1813-93 gift med Marthea Jacobsdtr - og da finner du resten selv.
Bygdebøker for Nes kan nå kjøpes for 200 pr bind - Opaker Interbok på Årnes har disse på lager fortsatt tror jeg.
Hilsen
Odd Brede
Jeg syntes det var leit at du ikke kunne knytte familienavnet til noe konkret, og har derfor lett videre i bygdebøkene for Nes for å finne opphavet til far til din Ole - han som bodde på Tjernet under garden Foss. Dessverre står det ingen ting om hvor han kom fra.
Men lykken står den heldige bi - ved å pløye gjennom alle navn på gården Skarning - i bind III - kom jeg plutslig over både far og bestefar til Ole Olsen "Tjernet". Både far og bestefar (dvs bestefar og oldefar til din Ole) var husmenn på Tinnbruhaugen under garden Skarning. Tinnbruhaugen ble tidligere kalt Skarningbråten.
Jeg har scannet side 555 og 556 fra bygdeboka. Jeg har prøvd å sende disse på e-post til deg på denne adr.
<[email protected]> men fikk feilmelding. Har du skiftet e-postadr.?
På side 555 finner du Ole 1813-93 gift med Marthea Jacobsdtr - og da finner du resten selv.
Bygdebøker for Nes kan nå kjøpes for 200 pr bind - Opaker Interbok på Årnes har disse på lager fortsatt tror jeg.
Hilsen
Odd Brede
Hei,
Dette var kjempe gøy synes jeg:) Tusen Takk!
[email protected] var nok litt for full til å ta imot filer..
Har sendt en mail til deg fra [email protected], den har en del mer kapasitet enn den andre, så der kommer filene trygt frem.
Igjen Takker så mye!
Dette var kjempe gøy synes jeg:) Tusen Takk!
[email protected] var nok litt for full til å ta imot filer..
Har sendt en mail til deg fra [email protected], den har en del mer kapasitet enn den andre, så der kommer filene trygt frem.
Igjen Takker så mye!
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Flott jobba, Odd Brede!! Det er like gøy å finne andres folk som sine egne - og like moro å se andre finne for andre!!
Gratulerer med tilknytningen, Trond Atle! Og - ja - det var nok også vanlig å putte på navnet derfra man jobbet.
Jeg jobbet lenge med min manns pikenavn - som viste seg å være et "tatt" navn fra stedet der hennes bestefar jobbet når han giftet seg! Så... Men - en tilknytning familie/slektsmessig - det var det ikke!
Lykke til videre med slekta, Trond Atle!
Gratulerer med tilknytningen, Trond Atle! Og - ja - det var nok også vanlig å putte på navnet derfra man jobbet.
Jeg jobbet lenge med min manns pikenavn - som viste seg å være et "tatt" navn fra stedet der hennes bestefar jobbet når han giftet seg! Så... Men - en tilknytning familie/slektsmessig - det var det ikke!
Lykke til videre med slekta, Trond Atle!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Synes det er veldig morro å finne ut ting om forfedrene mine:) det liksom så mye å finne ut av, og så mange "etterforske"..
En ting jeg lurer litt på angående navnet Skarning..
Jeg ser at i folketellingen for 1801 finnes det ingen gård som omtales som Skarning, bare en som omtales som Scharning.
I folketellingen for 1865 derimot finnes det ingen gård som omtales som Scharning, men 4 som Skarning.
I folketellingen for 1875 finnes det ingen gårder i det hele tatt som omtales som Skarning eller Scharning..
Og for å toppe det hele.. finnes det ingen gårder som omtales som Skarning i folketellingen for 1901.. men kun Scharning.
Noen ideer om dette? Jeg går ut ifra at dette er samme sted/gård. Er dette bare tilfeldigheter, eller er Scharning bare en "fancy - finere" måte å skrive Skarning på?
En ting jeg lurer litt på angående navnet Skarning..
Jeg ser at i folketellingen for 1801 finnes det ingen gård som omtales som Skarning, bare en som omtales som Scharning.
I folketellingen for 1865 derimot finnes det ingen gård som omtales som Scharning, men 4 som Skarning.
I folketellingen for 1875 finnes det ingen gårder i det hele tatt som omtales som Skarning eller Scharning..
Og for å toppe det hele.. finnes det ingen gårder som omtales som Skarning i folketellingen for 1901.. men kun Scharning.
Noen ideer om dette? Jeg går ut ifra at dette er samme sted/gård. Er dette bare tilfeldigheter, eller er Scharning bare en "fancy - finere" måte å skrive Skarning på?
- Rune Fosberg
- Sted: TOMTER
- Kontakt:
Scharning
Før andre verdenskrig bodde det en Roald Scharning på Sandaker i Oslo. Han var gift med Fanny Olsen de hadde en sønn....
Hvis din forskning skulle vise at du er i familie med disse, vil jeg gjerne høre fra deg!
Hvis din forskning skulle vise at du er i familie med disse, vil jeg gjerne høre fra deg!
- Rune Fosberg
- Sted: TOMTER
- Kontakt:
Scharning
Dette har du kanskje funnet ut selv allerede, men Anne Pedersdatter Scharningf. 1768 ble gift med brukeren av Mørdre; Helle Jacobsen Frogner.
Anne var datter av Inger Henriksdatter Hunstad og Peder Gulbrandsen Vågstad (gift 1756) sistnevnte eide Haug fra 1769 til 1773. Han var senere eier av Scharning.
Inger`s far het Henrik Bollerud og mora Berte Olsdatter Scharning.
Berte hadde også en bror; Kristoffer Olsen Scharning han var en tid eier og bruker av Scharning. Han blei gift med Else Pedersdatter Farup datter av Peder Sørensen Farup f. i Ribe i Danmark i 1678 og Åse Ottersdatter Strøm f. i Nes i 1693.
Berte og Kristoffer`s foreldre var Ole Monsen Scharning (1668-1742) og hustru Mari Kristoffersdatter Nordby(1681-1732)
Ole`s foreldre var Mons Olsen Scharning f. i Folberg i 1632 d. på Scharning i 1700. og Dorte Olsdatter f. 1639 d. 1711.. Mons var eier og bruker av Scharning bruk 1.
Anne var datter av Inger Henriksdatter Hunstad og Peder Gulbrandsen Vågstad (gift 1756) sistnevnte eide Haug fra 1769 til 1773. Han var senere eier av Scharning.
Inger`s far het Henrik Bollerud og mora Berte Olsdatter Scharning.
Berte hadde også en bror; Kristoffer Olsen Scharning han var en tid eier og bruker av Scharning. Han blei gift med Else Pedersdatter Farup datter av Peder Sørensen Farup f. i Ribe i Danmark i 1678 og Åse Ottersdatter Strøm f. i Nes i 1693.
Berte og Kristoffer`s foreldre var Ole Monsen Scharning (1668-1742) og hustru Mari Kristoffersdatter Nordby(1681-1732)
Ole`s foreldre var Mons Olsen Scharning f. i Folberg i 1632 d. på Scharning i 1700. og Dorte Olsdatter f. 1639 d. 1711.. Mons var eier og bruker av Scharning bruk 1.