Sjøhaug på Jeløya

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj10665
Sted: Oslo

Sjøhaug på Jeløya

Legg inn av gj10665 » 23. april 2020 kl. 16.41

Hei
Jeg prøver å finne ut historien om plassen.
Vi vet en del.

I 1910 så bor denne familien der.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6362002329

Han bor i Kristiania i 1900 så det må være noen andre der i feks 1900.
Han er en mann med utdannelse og kan ha hatt penger til å bygge feks det vi kaller Vangen.

Sjøhaug er ikke registret som bosted i noen telling før 1910 så vidt jeg kan se.
Det er gjort tellinger på Kjørbukt, Kjørrebugt osv. Dette er det nærmeste man kommer Sjøhaug i dag så min teori er at det er gjort telling på de stedsnavnene. De er jo å finne men er ikke enkelt å si hvem som er hva.

Det vi har hørt er at en av hyttene er det eldste huset på Jeløya og at det da bodde fiskere og muligens småbønder der. Det er 2 gamle hytter.

Det er også noen gamle store hus men 2 av de vet vi er bygget 1928 og 1935 , men hva med de 2 andre store husene som heter SJøhaug og Vangen? VI vet også at det i 1916 ble kjøpt stedet for drive som pensjonat, sommersted. Det gikk nok ikke for i 1919 overtar Betalende feriekolonier det.

KOmmunen sier dette ; Sjøhaug feriekoloni ble ble drevet som feriekoloni for barn frem til 1970-tallet og ble i 1980 solgt til en organisasjon. Stedet eies og drives nå av Sjøhaug Naturistsenter SA. Siden 1980 har hele området, inkudert bygningene, blitt betydelig oppgradert. Det er stor aktiviteter på området i sommerhalvåret.
Opprinnelig besto feriekolonien av følgende bygninger:
Vangen, for gutter opp til 10 år, til venstre i bildet. Bygningen er Sefrakregistrert, bygget før 1900.
Sjøhaug, for jenter, 2 bygninger vaskerom til venstre, soverom til høyre, midt i bildet, bygningen er Sefrakregistrert, bygget før 1900.
Solrabben , for gutter 10-14 år, stort, rødt hus til høyre i bildet, ikke sefrakregistert.
Vaktmesterbolig, hvit bygning ved sjøen, bygningen er Sefrakregistrert, bygget før 1900.
Det er de senere årene oppført flere mindre hytter/servicebygg.

Er det noen som har info ? Det må ha bodd folk i de hyttene ( som kommunen kaller vakmesterbolig) både i tellingen i 1865 og 1875.

Svar

Gå tilbake til «Moss»