Noen som scanner dødsannonser i Eidsvoll ?
Moderator: MOD_Akershus
- Jan Åge Habberstad
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Noen som scanner dødsannonser i Eidsvoll ?
Jeg trenger å oppdatere slektsoversiktene mine fra Eidsvoll (og Ullensaker) vedrørende døde siste 5 år. Er det noen som regelmessig scanner annonser/ omtaler i lokalavisene?
-
- Sted: OSLO
- Jan Åge Habberstad
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Noen som scanner dødsannonser i Eidsvoll ?
Virker denne da - fikk ikke noe svar selv på de mest vanlige etternavn?
- Laila Normann Christiansen
- Kontakt:
Som du sikkert ser, der er det nesten ikke noe annonser på den adressen (jeg fant heller ikke noe særlig, og hvertfall ikke fra Akershus)
Jeg har ikke hørt om noen som "scanner" dødsannonser for EIdsvoll. Det er vel heller ikke lov å legge disse på nett, uten at de som er pårørende er spurt.
På Aftenposten.no blir nå dødsannonsene lagt ut, men man kan som pårørende be om at dødsannonsen ikke blir lagt på nett.
Avisene finnes vel på Nasjonalbiblioteket kanskjer?
Jeg har ikke hørt om noen som "scanner" dødsannonser for EIdsvoll. Det er vel heller ikke lov å legge disse på nett, uten at de som er pårørende er spurt.
På Aftenposten.no blir nå dødsannonsene lagt ut, men man kan som pårørende be om at dødsannonsen ikke blir lagt på nett.
Avisene finnes vel på Nasjonalbiblioteket kanskjer?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- John Arnold Ludvigsen
- Site Admin
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Trond Øivindson Lunde skrev:Har du prøvd her: http://www.obit.no/public_annonse.jsp
Jeg har akkurat prøvd denne på nytt etter tidligere å ha vurdert den som lite interessant på grunn av lite data.
Og denne gangen fant jeg en del så det er abslolutt verd å ta en titt her.

Men det ser ut til å være begrenset til et heller lite område.
Skulle vært moro å høre litt mer om tankene bak dette nettstedet.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.
John Ludvigsen
- Kontakt:
hva om heller folket ble med på gravstedsregistreringen enn å stole på kommerse interesser? Ja, Begravelsesbyråer (som er de som ser ut til å drive dette nettstedet) er kommerse de og. - de skal tjene penger - uansett hva vi tenker om den type butikk!!
Bli med - se hva som har skjedd i Oslo! Nå er gravferdsetatens baser på nett, vi jobber videre og hjelper til med å rette feil og få bilder av gravstedene! Bare på de 8 gravstedene jeg har sett på på min familie, er det 5 av dem som har hatt feil i Gravferdsetatens database!
DIS-Norges gravstedsregistrering over det ganske land - og med alle i en og samme base, vil gjøre leting etter slekt i nyere tid enklere!
Bli med - se hva som har skjedd i Oslo! Nå er gravferdsetatens baser på nett, vi jobber videre og hjelper til med å rette feil og få bilder av gravstedene! Bare på de 8 gravstedene jeg har sett på på min familie, er det 5 av dem som har hatt feil i Gravferdsetatens database!
DIS-Norges gravstedsregistrering over det ganske land - og med alle i en og samme base, vil gjøre leting etter slekt i nyere tid enklere!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- John Arnold Ludvigsen
- Site Admin
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Hei Laila,
Ja du har helt rett i at det er et begravelsesbyrå som står bak nevnte nettsted.
Det forklarer jo også hvorfor det er så lite data her, mange fylker har ingen ting eller bare et par slengere.
Altså ikke en kilde å bruke mye energi på.
Men grunnen til at jeg gikk inn her og kikket var egentlig at jeg ville finne ut om det ligger noe særlig med dødsannonser på nettet i det hele tatt.
Og ikke minst, hva med regler om personvern i denne sammenhengen?
Her vises jo navn på levende slektninger, men man kan muligens si at det kun er navnet på avdøde som er søkbart, og at det derfor er ok.
Og det ligger etter hvert en del annonser ute, men det er da primært fra avisene som Aftenposten og noen svært få til.
Aftenpostens data ligger fritt mens andre som Hamar Arbeiderblad og Gudbransdølen Dagningen begge krever abonnement på nettutgavene av avisen.
Dødsannonser er i hvertfall en god informasjonskilde, så får vi se hvor mange som havner på nettet med tiden.
Ja du har helt rett i at det er et begravelsesbyrå som står bak nevnte nettsted.
Det forklarer jo også hvorfor det er så lite data her, mange fylker har ingen ting eller bare et par slengere.
Altså ikke en kilde å bruke mye energi på.
Men grunnen til at jeg gikk inn her og kikket var egentlig at jeg ville finne ut om det ligger noe særlig med dødsannonser på nettet i det hele tatt.
Og ikke minst, hva med regler om personvern i denne sammenhengen?
Her vises jo navn på levende slektninger, men man kan muligens si at det kun er navnet på avdøde som er søkbart, og at det derfor er ok.
Og det ligger etter hvert en del annonser ute, men det er da primært fra avisene som Aftenposten og noen svært få til.
Aftenpostens data ligger fritt mens andre som Hamar Arbeiderblad og Gudbransdølen Dagningen begge krever abonnement på nettutgavene av avisen.
Dødsannonser er i hvertfall en god informasjonskilde, så får vi se hvor mange som havner på nettet med tiden.
Med hilsen
John Ludvigsen
John Ludvigsen
- Kontakt:
Heipådeg, John
Jeg vet at de pårørende må si ja til at Aftenposten legger sine dødsannonser på nett. Dessuten er det veldig får pårørende som der står med etternavn, kun fornavn. Og som du sier, det er kun avdøde som er søkbar.
Et annet spørsmål er jo hvorvidt den pårørende i en sorgsituasjon vet hva han/hun sier ja/nei til... men - det er i hvertfall viktig at vi står på med gravstedsregistreringen!!

Jeg vet at de pårørende må si ja til at Aftenposten legger sine dødsannonser på nett. Dessuten er det veldig får pårørende som der står med etternavn, kun fornavn. Og som du sier, det er kun avdøde som er søkbar.
Et annet spørsmål er jo hvorvidt den pårørende i en sorgsituasjon vet hva han/hun sier ja/nei til... men - det er i hvertfall viktig at vi står på med gravstedsregistreringen!!

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen