TMG - Hva nå?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Terje Syversen
Sted: NES PÅ HEDMARKEN

TMG - Hva nå?

Legg inn av Terje Syversen » 19. juni 2019 kl. 10.47

Har brukt The Master Genealogist i mange år og har alle mine data der. Siden denne ikke lenger blir oppdatert, så bør en vel kanskje se etter et alternativ. Jeg liker fleksibiliteten i TMG veldig godt og er derfor ute etter en programvare som har lite faste felter og bygges opp med hendelser som i TMG. Er det noen tidligere TMG brukere som allerede har byttet som evt. kan dele sine erfaringer? Gjerne innspill fra andre og?

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Re: TMG - Hva nå?

Legg inn av Erik Hov » 19. juni 2019 kl. 11.09

Da er vi i samme båt!. Dette lurer jeg også på og sikkert flere med meg. Jeg har også brukt TMG siden 2003) og har alt arbeidet der. Siden TMG ikke blir oppdatert lenger og det tydeligvis ikke finnes noe fullgodt alternative enda har jeg valgt å fortsette å bruke TMG inntil neo slikt er tilgjengelig. Har vel ikke fulgt med så godt om det har kommet noen fullgode "erstatninger" men hadde vært kjempefint om det gjorde det.
Erik

Brukeravatar
Terje Syversen
Sted: NES PÅ HEDMARKEN

Legg inn av Terje Syversen » 20. juni 2019 kl. 9.56

Jeg har kikket litt rundt og kommet til at Gramps er kanskje det som ligger nærmest TMG. Siden det er gratis så kommer jeg til å teste det litt etterhvert. Vi kan jo utveksle erfaringer og andre må gjerne bidra. Det er sikkert andre TMG brukere der ute som allerede har byttet programvare.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 20. juni 2019 kl. 21.56

Gramps har flere gode egenskaper og bl.a. norsk språk.

Heredis har noen unike muligheter med sine grafiske skjermbilder og søkemuligheter, se bl.a. denne testen:
https://www.tha.no/slektsprogram-egensk ... ie-person/

og de øvrig sammenstillingene her:
https://www.tha.no/slektsprogram-egensk ... ie-person/

Priser og gratisversjoner, eier/leverandør
Interaktive kart
Interaktive grafiske slektstre
Interaktiv personliste; sorter-/søkbar
Vise nære slektninger til en person/familie
Søke, finne og slå sammen duplikatpersoner
Publisere databasen/slektsdata på internett
Sertifisert kobling til databasen FamilySearch
Internettsider, sikkerhetskontroll Google Chrome

Torleif Haugødegård
TMG-bruker siden 1995 og norsk importør til 2014.

Heredis viser nære slektninger i slektstreet:
Bilde

Odd Arvid Pedersen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Legg inn av Odd Arvid Pedersen » 20. mars 2022 kl. 12.50

Jeg er også en gammel TMG-bruker, brukte TMG lenge etter at det ble slutt på oppdateringene. Prøvde, og kjøpte, flere programmer. Family Historian var det programmet som hjalp meg til å få til den beste GedCom etter TMG.
Siden jeg lette etter et program hvor det var enklest mulig å skrive inn nye navn, endte jeg opp med Genney. Ikke på norsk, men svensk. Er veldig fornøyd med dette programmet.  https://genny.se/content.php?rid=95

Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. juli 2022 kl. 15.31

Jeg er også i samme båt (selv om jeg grunnet jobbelastning har vært litt lite aktiv med slektsforskning de siste årene). Fra 2000 (før det brukte jeg Brothers Keeper) har jeg brukt TMG; og har stort sett all min slektsforskning der. Etter at vedlikehold av TMG sluttet i 2015 har jeg fortsatt å bruke TMG, og det har fungert bra, nå med Windows 10, men jeg er hele tiden redd for at den ikke skal fungere ved oppdatering til ny versjon av Windows. F.eks. regner jeg med å oppdatere snart til Windows 11 og bør vel snart migrere til noe jeg er sikker på vil virke i fremtiden, men uten at jeg mister data som nå ligger i TMG. Jeg skal prøve å eksportere til Gramps og se hvordan det går.

Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. juli 2022 kl. 15.40

Jeg ser det ligger et program tmg2gramps på nett for overføring av data fra TMG-database til Gramps, men så vidt jeg ser er den for TMG V6, og siste versjon var jo V9, så den er neppe brukbar. 

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»