Bjarne Pettersen fra Bakklandet (Bakke)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Bjarne Pettersen fra Bakklandet (Bakke)

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 16. april 2019 kl. 22.36

Hei.

Jeg har fått en e-post fra sosialtjenesten i en svensk kommune med spørsmål om hjelp til å finne slektninger til en avdød nordmann. Siden jeg ikke driver med slektsgransking i Trondheim, så sender jeg spørsmålet videre:

"Socialtjänsten i X Kommun behöver er hjälp att utreda om det eventuellt kan finnas släktingar till Bjarne Pettersen, 381231-9436. Bjarne avled 2019-03-12 här i X och enligt uppgift saknade han anhöriga. Då han var född i Bakklandet i Norge kanske det kan finnas släktingar i Norge. Enligt uppgifter skall han ha kommit till Sverige som barn men att i Norge fanns en mor samt en bror. Bjarne hade själv sagt till vänner att brodern var avliden i Norge."

Bjarne Pettersen ble altså født i Bakklandet (regner med at det er Bakke i Trondheim) 31. desember 1938.

Noen som vet noe om han og hans evt nålevende slektninger i Norge?

mvh
Lars H Alstadsæter

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Re: Bjarne Pettersen fra Bakklandet (Bakke)

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 17. april 2019 kl. 1.35

Alle kirkebøker med døpte fra 1938 er jo låst og lukket. Jeg ser at Bjarne Pettersen kom til Sverige enten like før eller under krigen, slik at det vil være vanskelig å finne informasjon om ham her. Sosialtjenesten i den aktuelle kommunen bør be Arkivverket om en kopi av Bjarne Pettersens dåp. Jeg regner med at det er uproblematisk i dette tilfellet. Det kan bestilles her: https://www.arkivverket.no/tjenester/be ... r#!/form/0

Vi kan kanskje hjelpe sosialtjenesten med eventuelle slektninger når de har fått foreldrenes navn.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Bjarne Pettersen fra Bakklandet (Bakke)

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 17. april 2019 kl. 14.05

Kanskje ble Bjarne konfirmert eller gift i kommunen han senere bodde i der i Sverige? Kan hende dette er å finne i kirkebøkene på Svenske riksarkivet? De er jo søkbare nå. Hvis det er som i de fleste kirkebøker Norge står foreldrene når han ble konfirmert, og faren ved giftermålet. Er jo ikke sikkert at sperregrensene i Sverige er de samme som i Norge

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»