Hadde s.pr. Knut Nielsen Ring sønnen Jens, s.pr.Elverum?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Jan Tore Gran
Sted: FÆRVIK

Hadde s.pr. Knut Nielsen Ring sønnen Jens, s.pr.Elverum?

Legg inn av Jan Tore Gran » 12. desember 2017 kl. 20.05

Mitt utgangspunkt for etterlysningen er opphavet til Sara Christina Cold (ca.1685-14.91754)(Ministerialbok Elverum 1751-1756). Sara var gift med løytnant Ole Simonsen Bladstrup (ca.1675-8.3.1739 Kristiansfjeld)(Olai Ovenstad. Militærbiografier. Bind I side 107). Ovenstad skriver at Sara var moster til J. gruner som kan være s.pr. I Elverum Jens Gruner, sønn av s.pr. I Romedal Peter Christian Gruner. Sistnevnte var gift med Mette Isaachsdatter Cold, datter av s.pr. I Romedal Isaach Andersson Cold. Isaach skulle derfor være Sarah far. Jeg kan imidlertid ikke finne noen dokumentasjon på at Isaach hadde noen datter Sara Christina.
Finne-Grønn (S.H. Finne-Grønn. Elverum: en byggebeskrivelse 2 ; bygdenes alminnelige beskrivelse) hevder derimot av Sara var datter av major og kommandant på Akerø skanse Jacob Andersson Cold (begravet Hvaler 27.12.1726) og Birthe Jacobsdatter Heidemarch ( Hvaler bygdebok bind II side 535). Ved restaureringen av Hvaler kirke ble det funnet en kiste med innskripsjonen AMC og årstall 1715 ( Hvaler kirke. Norges kirker ved Sigrid Marie og Håkon Christine). Augusta Margrethe (Schrøder?) begraves 17.11.1715, 30 år etter Sara Christinas fødsel. Hun er mest sannsynlig Sarah mor og ikke Birgitte Hedemarch.
Sara Christina var først gift med Jens Ring (1682 Gausdal-7.5.1729 Elverum). Han var sønn av Knut Nielsen Ring s.prest i Gausdal 1677-1689 og Bergit Kristofersdatter (Bastian Svendsen. biografiske efterretninger om geistligheden ved Hamar stift. søndre Gudbrandsdalen VIII side 387). Ivar Kleiven nevner imidlertid ingen overlevende barn med navn Jens ved Knut Rings ektefelle Bergits skifte i 1729 ( Ivar Kleiven. gamal bondekultur i Gudbrandsdalen. østre og vestre Gausdal. Oslo 1926). Kan hende var da Jens allerede død.
For å finne Knut Rings etterkommere lette jeg gjennom skiftene for Sør Gudbrandsdal for året 1729. Jeg finner ikke noe om Bergit Kristofersdat blant Sorenskriver Mogens Winsnes sine notater. Tanken var at kanskje Sara Christina og hennes barn var nevnt i dette skiftet.
Var Jens Ring sønn av Knut Nielsen Ring og kan noen finne skiftet etter Bergit Kristofersdatter i 1729? Mvh Jan t

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hadde s.pr. Knut Nielsen Ring sønnen Jens, s.pr.Elverum?

Legg inn av Astrid Mollan » 13. desember 2017 kl. 18.32

Astrid M

Jan Tore Gran
Sted: FÆRVIK

Re: Hadde s.pr. Knut Nielsen Ring sønnen Jens, s.pr.Elverum?

Legg inn av Jan Tore Gran » 13. desember 2017 kl. 20.19

Hei. Mange takk. Dette bekrefter i hvert fall ekteskapet mellom Knut Ring og Birgitte Christoffersdatter. I befalingen av 20.8.1681 til stiftsamtmann Erik Banner og biskop Hans Rosing nevnes Sofie Ottesdatter og "den andre presteenken". Hvem var dette? Mvh Jan t

Svar

Gå tilbake til «Gausdal»