Fangeleir på Ørlandet under krigen

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Fangeleir på Ørlandet under krigen

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 29. januar 2017 kl. 11.20

Er det noen her i Forumet som har kjennskap til krigsfangeleiren på Ølandet under krigen?
Dette var vel i utgangspunktet en fangeleir for krigsfanger fra Russland og Jugoslavia.

Hvorfor jeg spør er at min far, som var i marinen under krigen, ble tvangsendt til Ørlandet som en slags "lønnet hjelper"

Far har aldri fortalt meg om hvorfor han kom dit og hva han gjorde under oppholdet.

Han skrev en liten dagbok, som Riksarkivet har fått, men heller ikke der kom det fram noe særlig.
Det han skrev mest om var dårlig behandling av krigsfangene, små og dårlige matrasjoner, krangling om hans lønnsutbetalinger mm.

Det jeg lurer på er om noen på generelt grunnlag, har kunnskap om hvorfor nordmenn ble tvangsendt dit som arbeidere med lønn.

Det eneste minnefar hadde med fra leiroppholdet, var en utskåret fugl med utslåtte vinger, flott dekorert, som far fikk av en av de jugoslaviske krigsfangene. Den hang i taket hjemme i alle år, da jeg var guttunge.

Ulf S

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Fangeleir på Ørlandet under krigen

Legg inn av dn23027 » 31. januar 2017 kl. 2.41

Du har vel egentlig fått noe av svaret her, men ikke sett det kanskje? https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=134396

Mvh
Linda

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Fangeleir på Ørlandet under krigen

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 31. januar 2017 kl. 9.59

Takk for svar, Linda. :)

Ulf S

Svar

Gå tilbake til «Generelt»