Hei, Håper noen kan hjelpe meg med dette ekteparet. Anders Olsen født ca. 1745 gift 24.07.1775 i Skjervøy med Bereth Knudsdatter født ca. 1752. Anders bor på Nøklan og Bereth bor i Reisa ved giftemål. Anders dør i 1780 - 35 år. De fikk 2 barn. Kirsten døpt 04.08.1776 og Marith døpt 25.10.1778. Begge døpt i Skjervøy.
Bereth ble 2. gang gift 06.08.1781 i Skjervøy med Peder Jacobsen født 1755. De bodde på Nordstrøm og fikk 6 barn. Anders, Knud, Berit, Ane, Elen, Peder.
Er det noen som vet hvem foreldrene til Anders og Bereth er?
Anders kan vært bror til Aasel Olsdatter gift med Peder Nilsen de bodde på Nøklan i FT 1801.
Hilsen
Agnes A. Abelsen
Anders Olsen og Bereth Knudsdatter Skjervøy prestegjeld
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: Egersund
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Re: Anders Olsen og Bereth Knudsdatter Skjervøy prestegjeld
Fra Prestemanntallet 1763:
I QVÆNANGEN
NØCHELEN
Propriet: Ole Andersøn M
Kisten Reyersdr: K
Anders Olsøn B
Aasel Olsdr: B
Dette ser ut som foreldre og søster til den Anders Olsen du etterspør. Jeg har dessverre ikke manntallet for Skjervøy 1770 der man kanskje kunne ha funnet Bereth og hennes foreldre samt Bereths andre ektefelle.
Mvh Åse
I QVÆNANGEN
NØCHELEN
Propriet: Ole Andersøn M
Kisten Reyersdr: K
Anders Olsøn B
Aasel Olsdr: B
Dette ser ut som foreldre og søster til den Anders Olsen du etterspør. Jeg har dessverre ikke manntallet for Skjervøy 1770 der man kanskje kunne ha funnet Bereth og hennes foreldre samt Bereths andre ektefelle.
Mvh Åse
-
Tusen takk for flott hjelp Åse. Dette stemmer bra med de andre opplysningene jeg har . Håper på hjelp fra noen andre om foreldrene til Bereth Knudsdatter.
Mvh.
Agnes A. Abelsen
Mvh.
Agnes A. Abelsen
-
Knud var ikke mye brukt i Nord-Troms på den tiden. Jeg fant bare tre personer som het Knud til fornavn, som kunne være far til Bereth Knudsdatter. Knud Oderup i Rotsund, Knud Andersen, Qualen, g.m. Margrete Larsdtr, barn f. før 1751 Ane og Christen, og Knud Michelsen, Tømmernes, g.m. Berith Nielsdtr, med barna Eli og Kirsten.
Skjervøy kirkebok er skannet, begynner i 1740, så man kan prøve å finne dåpen til Bereth Knudsdatter der. Vet ikke om en transkribert utgave av Skjervøy kirkebok fremdeles finnes på nett. I så fall under Nord-Troms Museum si hjemmeside.
Men Bereth Knudsdtr kan være fra et annet prestegjeld enn Skjervøy, og da blir det tyngre å lete.
Lykke til!
Skjervøy kirkebok er skannet, begynner i 1740, så man kan prøve å finne dåpen til Bereth Knudsdatter der. Vet ikke om en transkribert utgave av Skjervøy kirkebok fremdeles finnes på nett. I så fall under Nord-Troms Museum si hjemmeside.
Men Bereth Knudsdtr kan være fra et annet prestegjeld enn Skjervøy, og da blir det tyngre å lete.
Lykke til!
-
Tusen takk for enda mer hjelp Åse. Kirkeboka for Skjervøy prestegjeld for døpte år 1752
har noen ark som er revet i stykker. Jeg kan bare lese brudstykker på sidene. Med dine opplysninger og mine opplysninger er jeg ganske sikker på at jeg har rette foreldre
Nok en gang takk.
Hilsen Agnes
har noen ark som er revet i stykker. Jeg kan bare lese brudstykker på sidene. Med dine opplysninger og mine opplysninger er jeg ganske sikker på at jeg har rette foreldre
Nok en gang takk.
Hilsen Agnes
-
Det var bestemte oppkallingsregler når det gjaldt barnas navn, og hvis man legger det til grunn så er Kirsten oppkalt etter Anders sin mor, og neste datter skulle da være oppkalt etter Bereths mor. Datter nr 2, Marith, kan være oppkalt etter Margrethe, noe som gir pekepinn på at Knud Andersen og Margrethe Larsdtr, Qualen (Kvalen?) er Bereths foreldre.
Dette er bare en teori, men jeg ser de har oppkalt første sønn i 2.ekteskap etter Bereths avdøde mann, og da har de fulgt oppkallingsreglene til punkt og prikke. Deretter har de oppkalt neste sønn etter hennes far, Knud.
Dette er bare en teori, men jeg ser de har oppkalt første sønn i 2.ekteskap etter Bereths avdøde mann, og da har de fulgt oppkallingsreglene til punkt og prikke. Deretter har de oppkalt neste sønn etter hennes far, Knud.