Vetelaïnen

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn29690
Sted: NORE

Vetelaïnen

Legg inn av dn29690 » 1. august 2016 kl. 9.15

Min 5- tippoldefar er Finne Steffen Staffanson født ca 1673, død 19. feb. 1736.
Han var gift med Sigrid Theuninen. Blant sikkert flere søsken hadde de sønnen Mikkel (Michael) Steffenson
Ut i fra min families slektstavle skal foreldrene til Finne Steffen Staffanson være Sara Johansdottir Vetelainen (Får ikke til tødlene) og Staffan Mårtenson. Far til Sara skal være Johan Jønsson Vetelainen.
Jeg har klart å lete meg helt frem til Finne Steffen Staffanson i slektsbøker, kirkebøker og bygdebøker. Jeg har og lett meg frem videre i slekten til Sara Johansdottir Vetelainen, men jeg finner ingen bekreftelse på at hun og Staffan Mårtenson er foreldre til Finne Steffen Staffanson.
Er det noen som vet?

dn30257
Sted: Lillehammer

Re: Vetelaïnen

Legg inn av dn30257 » 2. august 2016 kl. 12.18

Å vite med sikkerhet hvem som var hvem på denne tiden er nok temmelig vanskelig siden kirkebøkene for dalby begynner i 1694 og de for Hof først begynner i 1701.

Det er vel kjendt at Sara Johansdatters søster, Anne/Anniken, under finnemanntallet i 1686 var gift i Hovelsåsen i Åsnes. Samtidig på samme sted bodde det ei som het Sara Johansdatter som var gift med en Laurids Kichen som hadde kommet dit i 1684 da Laurits hadde rømt fra soldattjeneste i Sverige. Denne Sara og Laurits står i 1684 oppført med 4 barn som var født mellom 1676 og 1684 i Sverige. Mye feil på aldersangivelsen under finnemanntallet, men her stemmer det noen lunde med at Sara og hennes familie flyttet etter sin søster?

Mårten Staffanson Tenhuinen betalte tiende første gang i Kindjöen i 1651 og vi veit han hadde 6 sønner og 3 døtre og deriblandt en sønn Staffan Mårtenson. Her hadde det vært nyttig med en aldersangivelse på sønnen Staffan siden Sara Johansdotter Veteläinen var født rundt 1644.

Mulig din slektstavle stemmer, men det finnes mange feil i slike tavler - men på en annen måte så er dette at Sara og Anne i Hovelsåsen på ingen måte bevist.

Men jeg mener også å huske å ha lest en artikkel om denne Tenhuinenfamilien, og jeg tror du her bør ta kontakt med Solør Slektshistorielag (mulig det jeg leste sto i deres tidsskrift "Slækt&Slekt".

Trenger du opplysninger rundt Sara Johansdotter Veteläinen så send meg en PM.

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»