11 fag vinduer, hva innebærer det ?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

11 fag vinduer, hva innebærer det ?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. mai 2016 kl. 8.31

Hei,

I branntakstrapporter som beskriver bygningers ytre utseende på midten av 1800-tallet ser jeg feks at huset hadde '11 Fag Vindue, 10 døre samt 2 porte, Skorsten med Pibe' osv.

Jeg er ukjent med begrepet 'fag' i denne sammenheng. Et fag gardiner er 1 sett (2 stk) gardiner til et vindu så spørsmålet er om 'fag' gitt som beskrivelse av vinduer kan ha tilsvarende betydning ? Noen som vet ?

Vennlig hilsen Kjell Halvorsen

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: 11 fag vinduer, hva innebærer det ?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 26. mai 2016 kl. 9.12

Du har ikkje leita mykje, har du vel? Prøv å søkje på ' fag vinduer ' (utan hermeteikn i søkjet)

Du finn t.d. denne https://www.sparevinduer.no/sidehengslet-vindu/
og denne http://www.nob-ordbok.uio.no/TOFAGS

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. mai 2016 kl. 10.22

Ivar,

Det skal innrømmes at jeg ikke har leita så veldig mye, men de to linkene du viser til har jeg vært innom.

Mhp hva takstmannen beskriver i 1866 ble jeg ikke noe klokere - skal jeg forstå ham slik at '11 Fag Vindue' egentlig betyr 11 1-fags vinduer, mao gode gammeldagse dobbelte vinduer ? Bygningen beholdt noenlunde samme utseende og størrelse til minst 1910, men selv etter iherdig leting har jeg dessverre ikke klart å finne foto.

Belær meg gjerne mer mhp fagtermen 'fag' gitt vindu !

Kjell H

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 26. mai 2016 kl. 10.52

Den brosjyren som Ivar viste til inneholdt bl.a. 1, 2, 3 og 4 fag vinduer. 1 fag er en (eller flere) vindusruter over hverandre. Bredde er ca. 1/2 meter. Det mest vanlige var 2-fag. Om vinduene var enkle eller doble har ingen betydning i denne sammenheng. Vindusglass var dyrt og dobbelvinduer var det vel bare de bedre stilte som hadde.
Jeg tolker "huset hadde '11 Fag Vindue" slik at det totalt var 11 fag, uten at fordeling er angitt. (f.eks. fire 2-fag og ett 3-fag)
Med hensyn til antallet dører i huset (10) var det helst 1-fag i de fleste rommene.

Vet ikke om dette gir noen bedre forståelse.

Mvh Paul

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. mai 2016 kl. 13.54

Jeg stakk innom den lokale glassmesteren og hans forklaring var at et fag vindu var ei vindusramme som kunne romme 1 eller flere glass inndelt på ulik vis. Jeg refererte branntaksten nevnt ovenfor og basert på dette mente han at bygningen hadde 11 vinduer uten nærmere spesifisering av hvordan lysåpningene/vindusrammene var inndelt. Jeg betrakter derfor spørsmålet mitt besvart.

Forøvrig, takk til Ivar og Paul Johan for at dere tok tid til å belyse dette problemet for meg !

Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»