Legg inn
av gj11392 » 26. mars 2016 kl. 12.38
Hei,
I følge Hjelmeland Gardar og ætt, bind II side 410 var Johannes Olsen (#10) sønn til forrige bruker Ola Taraldson (#9) som blei bruker på Kleppa fra 1720.
Det står ingen ting om noe bevis for dette, og jeg har ikke funnet noe skifte e.l. som kan bekrefte dette. Men jeg har funnet dette i et sjømilitært manntall for Hjelmeland fra 1734:
26: Johannes Olsen Kleppe, fød i Hielmelands sogn, gift og bor item, gl. 24 aar, ei faren, bruger 1/2 løb.
27: Tarald Olsen Kleppe, fød i Hielmelands sogn, gl. 18 aar, opholder sig item, ei faren.
Disse er nok da brødre, og navnet Tarald styrker teorien over. Johannes var altså fødd ca. 1710, og Ola Taraldson Kleppa kan da muligens ha vært gift med en Johannesdatter.
Hvem Ola Taraldsons foreldre var blir nok vanskelig å bekrefte. Jeg ser to muligheter:
Side 273 i samme bok, under Hagalid nevnes Tarald og Ola etter hverandre i flere generasjoner. Den eldste hadde tidligere bodd på Kleppa tidlig på 1600 tallet, Ingenting i kronologien tyder imidlertid på at Ola Taraldson på Kleppe ca. 1720 er i denne slekten.
Jeg har mer tro på denne, men dette kan vanskelig bevises:
Se under garden Hetland, side 189 i samme bok:
5. Tarald Olson f. ca. 1657.
G. m. Inger Torkjellsdtr. sk. 1723.
Born: a. Ola f. ca. 1688.
b. Eitt barn til i 1711.
Tarald er n. her frå 1701 til forbi 1723. Han åtte 18
mrk. smør i Randveteigen i Årdal.
Alderen på Tarald og sønnen Ole er basert på 1701 manntall.
I 1718 står dette under Hetland:
Tarald Olsen, er over 60 aar. Har en søn Ole, 30 aar, han er i kongens tieneste.
Denne Ole kan være den samme som 2 år senere er på kleppa, men bevis mangler.
En ting er sikkert: Inger Torkjellsdtr, er ikke mor til Ola og det andre barnet. I hennes skifte er det Tarald og Inger's søsken som arver, ekteskapet var barnløst.