Jeg har brukt Embla i mange år og for et halvt år siden omtrent prøvde jeg meg ut på Myheritage. Der har jeg søkt og lagt inn en hel del av min samboers slekt (som ikke er i mitt Embla-tre), og har nå lyst til å få lagt dette inn i et nytt Emblatre i programmet mitt, da jeg ikke vet om jeg skal ha Myheritage så veldig mye lenger. Jeg eksporterte derfor en Gedcom fil fra myheritage og lagret den på harddisken min, gikk så inn på Embla for å importere den dit. Importeringen gikk knirkefritt med et unntak: alle æ,ø og å tegn er erstattet med andre rare tegn. Antar dette har noe med tegnsettingen og gjøre, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse dette uten å måtte endre alle navn manuelt i Embla. Vet noen hva dette skyldes og hva jeg kan gjøre for å slippe mange timers arbeid?

Et lite tilleggsspørsmål av nysgjerrighetens skyld: Når dere legger inn deres samboer/ektefelles slekt, lager dere et nytt tre for de eller har dere det i samme treet? Ser jo fordelene med at da er det lett å legge til deres felles barn og videre nedover. Men er det noen ulemper med det og, eller eventuelle fordeler med å ha de i to trær?
Mvh Linn Myhre