Ane Dorthea Nilsdatter f. 1817 i Molforvik, Skjervøy

Moderator: MOD_Troms

Svar
Torunn Anna Gamst
Sted: Alversund

Ane Dorthea Nilsdatter f. 1817 i Molforvik, Skjervøy

Legg inn av Torunn Anna Gamst » 6. januar 2016 kl. 21.55

Hei!
Jeg undres på om noen kan gi meg opplysninger om Ane Dorthea. Jeg vet at hun giftet seg 11.sept 1859 med Holger Dannefær Thomasen Gamst etter at de hadde fått en sønn allerede 10.april samme år. Et såkalt "uægte" barn som det het den gangen.

Holger Dannefær er født i 1838, så han er 21 år når han gifter seg med Ane (Anne) Dorthea Nilsdatter som er omtrent dobbelt så gammel som han.
Giftermålet er kanskje en dyd av nødvendighet, siden han har fått barn med henne?

Det opplyses i kirkeboka at det er hennes 4. barn. Hvor de 3 andre barna blir av, vites ikke, finner dem ikke i FT for Skjervøy 1865, da er det bare den nye sønnen, Hans Andreas som er oppgitt. Noen som vet noe om disse barnas skjebne?

Tipper at Anne Dorthea er enke, siden hun har satt 3 barn til verden før denne sønnen med Holger Dannefær. Er det noen som vet noe om dette?
Noen som har opplysninger om hennes foreldre /søsken?

På forhånd takk for svar! Mvh. Torunn

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Re: Ane Dorthea Nilsdatter f. 1817 i Molforvik, Skjervøy

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 6. januar 2016 kl. 22.09

Ved ekteskapsinngåelsen er bruden notert å være Pige ,- altså ugift.

nr 23
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 6 (1848-1859), Ekteviede 1859, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-184

Kan Abel være hennes 2. barn? Uekte født , 18. april 1845 , morens 2. leiermål.

nr 34
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 5 (1838-1847), Fødte og døpte 1845, side 64.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?
idx_kildeid=2905&idx_id=2905&uid=ny&idx_side=-68

far Abel Rotsund .

Kan Johanna Lorentse f. 19 november 1848 være hennes 3. barn? Barnet uekte født, morens 3. med forskjellige , er det notert .

nr 52
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 6 (1848-1859), Fødte og døpte 1849, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17

far John Lorents Peersen.

Torunn Anna Gamst

Legg inn av Torunn Anna Gamst » 6. januar 2016 kl. 22.33

Du verden, det var rask reaksjon ! Tenk, jeg tror du har rett! Tusen takk, så dyktig du er :D
Men det ser faktisk ut for at også dette 3. barnet er "uægte". Ser det står en kommentar fra presten helt ute til høyre, om moderen og barnefaren (tror jeg da), men jeg klarer ikke å lese det skikkelig. Klarer du det?
Jeg synes det står at barnefaren er fra Spilderen. Lurer på om det er Spildra i dag, og det kan jo være flere plasser....
Mvh. Torunn

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. januar 2016 kl. 22.36

Torunn skrev:Ser det står en kommentar fra presten helt ute til høyre, om moderen og barnefaren (tror jeg da), men jeg klarer ikke å lese det skikkelig.

Kommentaren til høyre:

Moderens 3die Leiermaal med Forskjellige. Barnefaderens 1ste. Opgiven af Moderen.

Mvh
Else B.

Torunn Anna Gamst

Legg inn av Torunn Anna Gamst » 6. januar 2016 kl. 23.59

Jeg er såå imponert over hvor rask du er til å finne fram i bøkene. TUSEN TAKK!

Det er nok barn nr 2 som også er i leiemål. Jeg blir litt forfær over hva man finner ut når man begynner å leite. Jeg klarer forøvrig ikke å få opp den lenken til Abel, så kanskje det er noe feil på den? Vil du være så snill å sjekke det, så er jeg takknemlig for det.

Tro om disse barna lever opp? Synes det er så merkelig at de ikke er å finne i den folketellinga for 1865.

Mvh. Torunn

Torunn Anna Gamst

Legg inn av Torunn Anna Gamst » 7. januar 2016 kl. 0.02

Hei Else! Deg har jeg fått hjelp av tidligere også. Tusen takk for oversettelsen. Jeg er kjempetakknemlig for all hjelp :D
Torunn

Åse Kvitle Kristiansen
Sted: BRØSTADBOTN

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 7. januar 2016 kl. 0.55

Lenke til Abels dåp
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68 Abel døde før hjemmedåp ble konfirmert (bekreftet) i kirken.

Muligens første barn http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=126113

Torunn Anna Gamst

Legg inn av Torunn Anna Gamst » 7. januar 2016 kl. 1.17

Jeg slutter ikke å forundre meg over alle hjelperne "her inne" som iler til...og på et blunk har jeg fått de mest utrolige opplysningene, og skikkelig dokumentert med lenker til kirkebøker og alt!!
Jeg er så imponert! Tusen hjertelig! :D :D

Torunn

Svar

Gå tilbake til «Nordreisa»