Emigranter eller arbeidsutvandrere?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Emigranter eller arbeidsutvandrere?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 14. desember 2015 kl. 14.44

Hvordan har man beregnet hvor mange som emigrerte til f.eks. USA?
Hvis man ser på hva som fins på nett av skipslister/emigrasjons-baser så er det kun ut fra Norge som er registrert. Jeg vet ikke om det ikke finnes lister/baser over innkommende trafikk, men jeg har lett mange ganger.
Men hvem var det som emigrerte for godt av de som er oppført som emigranter?
Min morfar reiste f.eks. over 3 ganger for å jobbe i Canada.
Og min mormors far var minst 2 ganger i Amerika for å jobbe.
En lang rekke av folk i min slekt har gjort akkurat det samme, reist over for å jobbe. Noen hadde nok planer om å bli der, men kom likevel hjem.

Noen som aner hvordan historikerne greier å skille mellom disse som emigrerte "på ordentlig" og de som bare reiste for å tjene penger?

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Emigranter eller arbeidsutvandrere?

Legg inn av dn23027 » 14. desember 2015 kl. 18.51

http://www.hist.uib.no/digitalskolen/oe/noemi.htm

Det står nederst her at ca en fjerdedel av dem som emigrerte etter 1880 kom tilbake. Historikerne bruker vel folketallet til å beregne, men det blir vel en del "cirka" her.
Noen av mine ble der for godt, andre emigrerte , men kom likevel tilbake, ( gjerne med pensjon) ,mens andre igjen kun dro for å jobbe der en stund, fordi det var dårlige tider i Norge og de hadde familie å forsørge her.

Mvh
Linda

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Emigranter eller arbeidsutvandrere?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 14. desember 2015 kl. 22.14

Takk for URL :-)

Jeg lurer på hvor mye cirka det er her?
Jeg har lett etter kilder på reiser den andre veien, men det virker som om USA/Canada bare var interessert i å registrere de som kom, mens Norge bare interesserte seg for de som reiste.

Men på en aller annen måte må vel historikerne ha noen kilder som forteller dem at ca 1/4 kom tilbake igjen?
Men hvor er de kildene?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»