Henrik Mickelsson Kaisko, Lyngen, Troms.

Moderator: MOD_Troms

Svar
Edel Rønnaug Nilssen
Sted: MEISTERVIK

Henrik Mickelsson Kaisko, Lyngen, Troms.

Legg inn av Edel Rønnaug Nilssen » 26. november 2015 kl. 20.56

Søker etter foreldre til Henrik Mickelsson Kaisko. Født i Pajala, Sverige, år 1710.
Henrik døde 1789, Nordnes, Lyngen.

Han var gift med Anna Nilsdatter. (Anna Nilsdotter Kunnari) født i Enontekis, Finland.

Mvh. Edel Rønnaug

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Sted: SKUDENESHAVN

Re: Henrik Mickelsson Kaisko, Lyngen, Troms.

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 6. desember 2015 kl. 22.01

Har notert foreldrene til å være: Mickel Mickelsson Kyrö - Kaisko - Satta, husbonden på Kaisko gård i Kolari, senere i Sattajärvi, og mor Karin Hindersdotter Vuopio fra Pajala. Kilde Erik Kuoksu: Birkalen Anund Anundsson (Kyrø) i Pello, hefte fra 2010.
Mvh
Øyvind

Edel Rønnaug Nilssen

Legg inn av Edel Rønnaug Nilssen » 17. desember 2015 kl. 11.13

Takk for svar, Øyvind.

Vet du hvor man kan få tak i heftet du nevner, skrevet av Erik Kuoksi, 2010.

Mvh. Edel Rønnaug

Geir Martin Jensen
Sted: TROMSØ

Legg inn av Geir Martin Jensen » 17. desember 2015 kl. 15.38

Hei,

Du finner denne, og andre bøker som Erik Kuoksu har utgitt gjennom nettsiden hans:
http://erikkuoksu.se/ , under "Böcker til försäljning" på menylinja.

På lulu.com finner du også boken du nevner til salgs noe billigere som pdf-fil, og dermed kan den lastes ned umiddelbart etter betaling: http://www.lulu.com/shop/search.ep?contributorId=246306 , midt på side 2.

Kjøpte den selv som pdf for en tid tilbake. Det fine med å ha den som pdf er at det er enkelt å søke i boken.

Mvh
Geir Martin

Edel Rønnaug Nilssen

Legg inn av Edel Rønnaug Nilssen » 17. desember 2015 kl. 17.04

Hei, takk for tipset Geir Martin.

Sendte en e-post til Universitets biblioteket, Tromsø, for en god stund siden.
Tenkte at de kanskje kunne ha boken til utlån. Men ingen svar derfra.

Skal bruke lenken jeg fikk, og bestiller derfra.

Mvh. Edel Rønnaug

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 1. mars 2018 kl. 19.46

Tar opp denne gamle debatten igjen, og har kommet tilbake til Hendrick Mickelseon Kaisko med slektsforskning for en venninne som skal videre på Henriks og konas yngste datter Berit født i Lyngen i 1765. Kolari mener jeg å ha vært borti i Pajala, og har forsøkt å lete i kirkeboka der 1743-1763 uten å finne noen av Henriks og Annikas barn som døpt 1743-1755(etter det var han med familie i Lyngen i Troms). Når det gjelder lenken til boka den henvises til ser det ut til at hjemmesiden er nedlagt. Hvor finner jeg den nå? Var familien på konas hjemsted før de dro til Norge? Finner dem heller ikke i Jukkasjervi 1742-1749(Annikas far Nils Erikson skal ifølge GEN være fra Karesuando, og jeg finner at dette skulle være under Jukkasjervi i perioden 1673-1747), ER det mulig å finne Henrik og Annika med familie i svenske kirkebøker?

Geir Martin Jensen

Legg inn av Geir Martin Jensen » 16. mars 2018 kl. 23.51

Anne skrev:Tar opp denne gamle debatten igjen, og har kommet tilbake til Hendrick Mickelseon Kaisko med slektsforskning for en venninne som skal videre på Henriks og konas yngste datter Berit født i Lyngen i 1765. Kolari mener jeg å ha vært borti i Pajala, og har forsøkt å lete i kirkeboka der 1743-1763 uten å finne noen av Henriks og Annikas barn som døpt 1743-1755(etter det var han med familie i Lyngen i Troms). Når det gjelder lenken til boka den henvises til ser det ut til at hjemmesiden er nedlagt. Hvor finner jeg den nå? Var familien på konas hjemsted før de dro til Norge? Finner dem heller ikke i Jukkasjervi 1742-1749(Annikas far Nils Erikson skal ifølge GEN være fra Karesuando, og jeg finner at dette skulle være under Jukkasjervi i perioden 1673-1747), ER det mulig å finne Henrik og Annika med familie i svenske kirkebøker?

Hei igjen,
Såvidt jeg ser er både nettsiden og linkene fullt aktive. Som nevnt har Kuoksu kartlagt disse familiene grundig, slik at du får mye "gratis" ved å sjekke hans arbeid. Du finner disse familiene og deres aner både i heftet som nevnt over, og i boken "Birkarlsläkter i Øvre Tornedalen 1539-1800". Sistnevnte bok finnes også via nettsiden hans. Kirkehandlingene for Kolari finner du enten i kirkebøkene for Pajala, eller i kirkebøkene for Øvre Torneå, avhengig av årstall. Det er derfor litt uoversiktlig hvor man skal lete.

Karesuando finner du i kirkebøkene for Enontekis mellom 1720 og 1813. Disse oppbevares i finske arkiver. Som nevnt i i en tidligere tråd, finner du dem bl.a. gratis her:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... ntekio.htm

Nils Erikson Kunnare, med datteren Anna (Annika) finner du her:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... 359/19.htm
Mens her har hun flyttet:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... 359/52.htm

Ser ut som hun flytter etter 1742, som kan stemme bra med når hun må ha giftet seg og fått første barn (f. ca. 1745). Hvis det er slik at du ikke finner vielsen eller dåpen til de eldste barna hverken i kirkebøkene i Pajala eller Øvertorneå, kan det være at de kom til Lyngen før kirkebøkene der starter. Kirkebøkene i Lyngen starter i 1755.

Mvh
Geir Martin
Sist redigert av Geir Martin Jensen den 17. mars 2018 kl. 0.11, redigert 1 gang totalt.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 17. mars 2018 kl. 0.10

Tusen takk for disse opplysningene. Ja jeg har forsøkt i å lese litt i kirkebøkene for Pajala, men forstår ikke alle tallene som står i forbindelse med husforhørene. Fant noe på en annen familie som jeg også leter etter der i husforhør i 1785(?), og det sto det mer enn det gjør i tidligere husforhør(at de kunne budene osv.). Hva betyr tallene ved husforhørene på 1730-tallet i Pajala. Jeg fant vel ikke noen av barna til Henrik som døpt i Pajala, og jeg tror det var noen av dem som ble født i Finland eller Sverige før de kom til Norge(Elen skulle være født ca 1745?)

Geir Martin Jensen

Legg inn av Geir Martin Jensen » 17. mars 2018 kl. 9.15

Bare hyggelig :-)

Tallene er datoer, men snudd opp ned i forhold til det vi er vant med. Måned over streken og dag under streken. Listen fra 1731 er egentlig ikke et husforhör, men ei kommunionsliste, altså oversikt over nattverd, så det er vel det som vises.

Såvidt jeg kan se er ingen av barna døpt i Øvre Torneå, eller i Enontekis. Hvis du ikke finner dem i Pajala, vil jeg anta at de er født i Lyngen, og at Anna og Henrik kanskje møttes og giftet seg der? Jeg finner at de døper barn i Lyngen fra 1760. Kirkebøkene starter i Lyngen i 1755, så det er jo mulig at de eldre barna da er døpt før 1755 i Lyngen. Bare en tanke.

Mvh
Geir Martin

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 17. mars 2018 kl. 10.43

Ja vel ja. Takk for det svaret. Før 1755 er kirkebøkene for Lyngen ført sammen med noen andre sogn(blant andre Karlsøy), og jeg fant ikke noe giftermål mellom Henrik og kona der eller noen barn som døpt. Nå er den kirkeboka ikke helt god å lese da, og jeg kan ha oversett noe. Jeg skal se der en gang til

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. april 2018 kl. 15.17

Jeg finner boken Birkarlen Anund Anundsøn født ca 1539 osv på internett, men har jeg funnet riktig bok? Jeg finner ikke Margaretha Persdatter Kyrø der iallefall. Per Kyrø står der(muligens Margarethas far, men når jeg trykker på han kommer andre navn opp. Hva er det jeg ikke har forstått her?

http://web.comhem.se/~u48187005/000/0004/328.htm

Geir Martin Jensen

Legg inn av Geir Martin Jensen » 7. april 2018 kl. 20.04

Hei igjen,
Skjønner ikke helt hva du mener her. Boken du nevner er ei trykt bok (hefte) på 208 sider. Skal derfor ikke skje noe når du trykker på noen navn. Boken ligger tilgjengelig for salg her:

http://erikkuoksu.se/?page_id=2 (litt ned på siden)

Henrik Michelsen Kaisko (Nordnes) finnes i tabell 12 på side 9.

Linken du har lagt ved går til en privat nettside som jeg ikke kjenner.

Du nevner at du ikke finner ei Margaretha Persdotter Kyrö og faren Per Kyrö. Siden denne tråden handler om Henrik Mickelsson Kaisko på Nordnes, så blir jeg usikker på hvilke personer du tenker på her. Grunnen til at det over ble henvist til denne boken av Erik Kuoksu, er fordi det omtaler Henrik Michelsson Kaisko.

Hvis det er Margaretha Persdotter Kyrö som var gift med Per Olofsson Kihlanki du tenker på, finner du henne forøvig i tabell 725 (side 99) og tabell 839 (side 114) i dette heftet.

Håper dette er til hjelp!

Mvh
Geir Martin

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. april 2018 kl. 23.45

Har rotet litt med trådene her ser jeg, og skulle vel ha plassert spørsmålet under Michel Petersen Kilanki, men er jo også på utkikk etter anene til nevnte Henrik Mickelsen. Ja jeg ser jeg kan bestille boken, men jeg forsker for venninne og har ikke slekt i dette området selv. Så jeg hadde kanskje håpet å kunne lese den på internett

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. juni 2018 kl. 2.38

Finner her om Nils Eriksen Kunnari at han i 1713 hadde fiskerett etter sin svigerfar Olof Tomasson Mammi. Kilden er oppgitt å være Dombok for Enontekiø 1713. Forsøker å finne denne domsboka i det svenske riksarkivet, men der får jeg ikke treff på Enontekiø eller Enontekis. Merkelig siden stedet iallefall i perioder har vært svensk, og Karesuando starter på et mye senere tidspunkt der inne. Forsøkte også å søke etter dombøker 1713, men da fikk jeg altfor mange treff

https://forum.arkivverket.no/topic/1075 ... ke-opphav/

Nå kan det vel hende at Enontekiø på den tiden tilhørte Finland, men det skulle ha vært interessant å se den føringen i domboken for 1713.

Britt Helen Dalheim Hjeltnes
Sted: VOSS

Legg inn av Britt Helen Dalheim Hjeltnes » 26. juni 2018 kl. 17.03

Lenvik museum har transkribert både dombøker og Ljungs familiebøker. Erik Kunnari fant jeg på side 221.

http://lenvik-museum.no/meny5/Samisk%20 ... r_1713.pdf

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 27. juni 2018 kl. 14.54

Tusen takk for dette Britt. Er ikke enkelt å forsøke å finne frem til enkelte kilder i det svenske riksarkivet, når man er uvant med å¨søke der. Ellers har jeg fått Erik Kuoksos slektsbok "Bikarlen Anund Anundssøn Kyør og hans ættlinger 1539-1930" på fjernlån, og han har virkelig gjort et godt arbeid.

Svar

Gå tilbake til «Lyngen»