Patrinymene borte

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj17779
Sted: NESODDTANGEN

Patrinymene borte

Legg inn av gj17779 » 20. november 2015 kl. 12.39

My Heritage Family Tree Builder viser ikke lenger patrinymene. Disse er jo veldig viktige, så jeg vil gjerne ha dem tilbake. Er det noen her som vet hva jeg skal gjøre for å få dem tilbake?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Patrinymene borte

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. november 2015 kl. 13.24

Mener du patronymene?

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 22. november 2015 kl. 9.58

For kanskje å gi et svar så må du forklare nærmere:
Hvordan har du registrert farsnavnene (patronymnene) i FTB? En del av fornavn f.eks. Hans Olsen, en del av etternavn f.eks. Olsen Berg eller i et eget felt? Hvor er det du ikke ser farsnavnene - er det i personbildet eller i oversikten/søkelisten til venstre i skjermbildet?
Mvh
Jan Olav Skaug

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 22. november 2015 kl. 11.34

Det er vel ikke så mange program som har eget felt for patronymikon! Mvh. Johan Arthur Hansen

gj17779

Legg inn av gj17779 » 24. november 2015 kl. 16.13

Else skrev:Mener du patronymene?

Mvh
Else B.

:oops: Beklager, jeg mente selvfølgelig patronymene. Takk, Else.

gj17779

Legg inn av gj17779 » 24. november 2015 kl. 16.25

Alt kommer fra Geni via GEDCOM. I de navnene jeg selv har registrert, har jeg satt farsnavnet som mellomnavn, men har vært litt inkonsekvent og satt dem som en del av fornavnet på noen. Det er vel de siste som fortstatt står med farsnavn i indeksen. Farsnavnene har vært med også på MH inntil nylig, men for en stund siden var de plutselig borte på de fleste i indeksen. Disse patronymene er vigtige i gamle navn, og de er ofte nødvendige for å skille like navn fra hverandre. De fungerer som en slags adresse. Har jeg uvitende kommet til å forande en innstilling, kanskje?

gj03489
Sted: KVALØYA

Legg inn av gj03489 » 24. november 2015 kl. 18.35

Dette virker merkelig. Jeg har nettopp sjekket på MH, og der var patronymene på plass hos mine forfedre. Men jeg har lagt merke til at man må være pinlig nøyaktig når man registerer kvinnenavn og føre opp deres navn "som ugift" i rett rubrikk. Om man glemmer det, så får kvinnene automatisk ektemannens navn som et slags slektsnavn, noe som jo slett ikke blir rett sett ut fra navneskikkene som rådet helt til 1923.

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 25. november 2015 kl. 11.38

Da er det greit med eget felt for patronymikon! Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 25. november 2015 kl. 16.00

Programmet er amerikansk og der opereres det ikke med patronymer. Kun slektsnavn. Så ut fra deres ståsted skal kvinnene ha mannens slektsnavn som gift.

:-(

Om problem, velg et skandinavisk program

gj03489

Legg inn av gj03489 » 25. november 2015 kl. 18.44

Men dette trenger ikke være noe problem på M.H. Programmet har to rubrikker for kvinners navn; hennes navn som ugift og som gift. Ettersom kvinner beholdt sitt "eget navn" også etter giftemål, så er det jo bare å skrive f.eks. "Kari Olsdatter" i begge rubrikkene.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 25. november 2015 kl. 20.24

Strengt tatt så er dette med navn et internasjonalt problem, som ikke noen programmer jeg kjenner til håndterer bra så snart man begynner å krysse landegrensene.
I Norge har vi patronymer + Etternavn/stedsnavn og/eller slektsnavn + patronymer som går over til å være slektsnavn.
På Island er det stort sett bare patronym, og ingen slektsnavn.
I Spania har man to etternavn, hvorav det første av dem er mest signifikant (fra far), og for "sortering".
I Portugal har man også to etternavn, men det siste er mest signifikant (fra far), og sorteringsfelt.
I bl.a. Korea har man familienavnet først.

Så å finne et program som håndterer alt dette sømløst er så langt fra noen lek...

Bare det å oversette forskjellige slektskap mellom språkene er en nærmest håpløs oppgave. Det er forøvrig et av de få områdene hvor TNG scorer ganske dårlig..

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Sted: Skåredalen

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 25. november 2015 kl. 20.51

Anita skrev:Men dette trenger ikke være noe problem på M.H. Programmet har to rubrikker for kvinners navn; hennes navn som ugift og som gift. Ettersom kvinner beholdt sitt "eget navn" også etter giftemål, så er det jo bare å skrive f.eks. "Kari Olsdatter" i begge rubrikkene.

Det er også mulig å hake av på innstillinger at ev. navn som gift må reg. manuelt. Da beholder hun sitt fødenavn så lenge navn som gift er tomt.
Vennlig hilsen
Åsbjørg

gj03489

Legg inn av gj03489 » 25. november 2015 kl. 21.48

Det verste med denne problematikken er forresten ikke programmet i seg selv, men at mange som bruker MH ikke har kunnskap om navneskikkene i "gamle dager" og tar for god fisk at kvinner automatisk tok/fikk ektemannens navn ved giftemål. Dette ser man tydelig i de såkalte Smart Matches som popper opp, om man da ikke stenger disse ute. Om man sender en forsiktig mail om at vedkommende det gjelder aldri har brukt dette navnet, så kan man oppleve å få et svar som sier at "slik gjør nå jeg" (!). Ja, faktisk har jeg selv opplevd å ha fått tildelt (!) ektefellens slektsnavn hos flere MH-brukere, uten at det har nyttet å gjøre oppmerksom på at en aldri har brukt dette navnet.(':roll:')

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»