Tømmermann Christopher Thoresen LYNG

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn14516
Sted: KORSVEGEN

Tømmermann Christopher Thoresen LYNG

Legg inn av dn14516 » 13. januar 2005 kl. 9.45

Søker etter aner til
]Christopher Thoresen LYNG f ca 1734+- hvor?
død 1796 i Krsund N, 62 år gml, tømmermann (bodde i Vågen og arbeidet trolig på Krana?)
g 1786 i februar m
Elen Didriksdtr Bjørset, Bjørsetnavnet har ho trolig fra Meldal, og kommer trolig fra Kvikne via Rennebu, f 1754 - død etter 1801 i Trlag? (Søster var gift til Gorset i Rennebu)
Er innerst på Dalsegg i Surnadal i 1801 sammen med sønnen Didrik
Barn: Thore Christophersen f febr 1786 i Krsund- konf 1803 i Rindal- gift og bosatt på Svorkmo
Didrik Christophersen f nov 1790 i Krsund- bosatt ei tid i Meldal, havner tilslutt i Hemne.
Maren Christina Christophersdtr f 1792 i Krsund-d 1797 i Surnadal
Karen Christophersdtr f 1795 i Krsund- død ???
Ettersom ingen av sønnene videreførte Lyng-navnet, var trolig Christopher gift tidligere og kanskje med ei Lyng? Aldersforskjellen mellom de to i 1786 tilsier også dette. Trolig kom Christopher til Vågen ved oppstartinga av skipsverftet på Krana, men ...
Mangler fullstendig spor, selv om jeg har prøvd Lyng i Molde, Lyng i Verdal osv. Det var en del Lyng i Trondheim, men ..........
med hilsen
Tor Wollan
Melhus

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Tømmermann Christopher Thoresen LYNG

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. januar 2005 kl. 13.01

Har ikke funnet ham i sjørullene for Kristiansund i 1789. Lette både i Hovedrullen og Extrarullen. Fant heller ingen med navnet Lyng. Det var flere som var født på 1730-tallet som sto i Extrarullen, men de fleste var født på 1740-tallet.

Fant ham heller ikke i "Mandtals-Roulle over de Søe-Enrollerede i Kiøbstæderne for Christiansund pr 1776".

Lette også igjennom branntakstprotokollen 1767-1777 uten å finne ham. Mvh Tore

dn14516
Sted: KORSVEGEN

Re: Tømmermann Christopher Thoresen LYNG

Legg inn av dn14516 » 20. januar 2005 kl. 14.00

Tusen takk for hjelpa Tore!

Jeg antar at han ble "importert" til Krana ved oppstarten, det sto noe i Krsunds historie om at det var stor mangel på fagfolk i starten, og at man hentet folk også fra Trlag.
Barna er omtalt født i "Vågen", så det var nok der de bodde regner jeg med. De ble viet i Kirkelandet kirke, og derfor var det en mangelfull " og snau omtale" av paret, i motsetning til kirkeboka for Kvernes som kanskje var mer utdypende i omtalen av de gifte parene.
Da er jeg litt i tvil om hvor jeg skal ta fatt på den videre ettersøkningen. Det foreligger vel ingen papirer vedrørende Krana?

Med hilsen
Tor W

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»