Fotografier tatt ulike plasser i landet

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Gro Mikalsen
Sted: STAVANGER

Fotografier tatt ulike plasser i landet

Legg inn av Gro Mikalsen » 17. august 2015 kl. 20.01

Har forfedre fra Etne som er fotografert av ulike fotografer. Et bilde er fotografert av fotograf i Stavanger i 1910, et annet i Odda 1906 og en tredje i Bergen 1911. Hendte det at fotografene kom til landsbygden for å ta bilder eller ble bildene tatt i de ulike byene?

Får jeg svar på dette er det lettere å lete etter informasjon, som forlovelse, bryllup, i de respektive byene.

På forhånd takk for svar. :)
Mvh
Gro

gj19562
Sted: Fredrikstad

Re: Fotografier tatt ulike plasser i landet

Legg inn av gj19562 » 14. november 2015 kl. 16.45

Ja til begge to :) Jeg vet at folk har reist fra Valle og Bygland i Setesdal til Kristiansand og Stavanger for å ta brudebilder, og jeg har sett annonser i aviser som dekket Fredrikstad før århundreskiftet: "fotograf X kommer til byen og har atelier der og der fra da til da".

Det har ofte hendt at det finnes spor i de lokale kirkebøkene med kommentar som "Viet i Paulus kirke" f.eks. Om ikke det hjelper så kan det enkleste kanskje være å begynne med et søk på nb.no etter en avis som dekker området ditt i rett tid?

Mvh Siri

Gro Mikalsen
Sted: STAVANGER

Re: Fotografier tatt ulike plasser i landet

Legg inn av Gro Mikalsen » 16. november 2015 kl. 21.04

Hei. Tusen takk for tilbakemelding :-) Denne informasjonen var til veldig god hjelp i mitt videre arbeid med slektsforskningen :-)

Hilsen Gro
Mvh
Gro

Svar

Gå tilbake til «Generelt»