Jeg holder på å utvikle en gratis nettjeneste for slektsforskere og andre som ønsker å trene seg opp på å lese gotisk skrift. Tjenesten, som ligger på http://goti.sk er på langt nær ferdig. Det som ligger ute nå er kun en demonstrasjon av deler av konseptet.
Det er foreløpig lagt ut tre dokumenter å trene seg på, med varierende vanskelighetsgrad:
http://goti.sk/1
http://goti.sk/2
http://goti.sk/3
Når du åpner en av linkene over, får du opp et bilde av et dokument. Ved å bevege musepekeren over bokstavene/symbolene i teksten, blir disse uthevet, samt at du ser hvilken bokstav det er. Man kan også se alle varianter av en bokstav/symbol ved å klikke på bokstavene som står over den skannede siden.
Jeg kan ikke garantere at dette virker i eldre nettlesere, eller på nettbrett. Jeg har bare testet i nyere versjoner av Chrome, Firefox, og Safari, på Mac.
Nedetider på tjenesten kan også forekomme i utviklingsfasen.
Nytt hjelpemiddel for å lære seg gotisk skrift
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
- Paul Johan Hals
Re: Nytt hjelpemiddel for å lære seg gotisk skrift
Interessant.
Det fungerer i Opera/Windows 7
Mvh Paul
Det fungerer i Opera/Windows 7
Mvh Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Dette var fanatstisk hjelpemiddel
Synes det ble lettere å lese hele setninger - tusen takk!

Vennlig hilsen Gry
Gry skrev:Dette var fanatstisk hjelpemiddel
Det var hyggelig å høre

Genialt klekket ut - all honnør til klekkeren
Takk for innsatsen så langt og fortsatt god sommer!

Takk for innsatsen så langt og fortsatt god sommer!
For en jobb, for et utrolig hjelpemiddel! Jeg svarte nylig på et innlegg i et forum der jeg sa at jeg ikke trodde at det var mulig å lage et program som leser gotisk håndskrift, jeg er veldig glad for at jeg tok så feil!
Jeg kan bekrefte at det fungerer utmerket i Linux, men at det tar litt tid før f.eks. Nullstill reagerer, noe som like gjerne kan skyldes min gamle P4-maskin uten særlig mye RAM. Jeg kjører Puppylinux LupuPlus 5.2.8.6 (med kjerne 2.6.33.2) og Firefox 39.0.
Jeg kan bekrefte at det fungerer utmerket i Linux, men at det tar litt tid før f.eks. Nullstill reagerer, noe som like gjerne kan skyldes min gamle P4-maskin uten særlig mye RAM. Jeg kjører Puppylinux LupuPlus 5.2.8.6 (med kjerne 2.6.33.2) og Firefox 39.0.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
Olaf skrev:For en jobb, for et utrolig hjelpemiddel! Jeg svarte nylig på et innlegg i et forum der jeg sa at jeg ikke trodde at det var mulig å lage et program som leser gotisk håndskrift, jeg er veldig glad for at jeg tok så feil!
Hei, Olaf! Takk for tilbakemeldingen. Du har nok dessverre fortsatt rett i din antagelse om at et program for å lese gotisk skrift ikke er mulig å lage. Det er nok ikke programmet som tolker tegnene, selv om det kanskje kan virke sånn.
Det eneste programmet mitt gjør, er å vise bokstavene som jeg med mye møye og besvær har sittet og tegnet omrisset av. Det ligger mange timers arbeid bak hvert dokument, i tillegg til selve tydingen.
Så når du sier "for en jobb", så aner du ikke hvor rett du har

Apropos ytelse, så er det meget mulig at grafikk-biblioteket jeg benytter kan slite litt på en gammel P4-maskin.
Werner
Så når du sier "for en jobb", så aner du ikke hvor rett du har
Jeg har epostadresse på ifi.uio.no, så jeg vet...

Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.