Digitalarkivets nye beta-versjon, ros og ris

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Digitalarkivets nye beta-versjon, ros og ris

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 26. juni 2015 kl. 12.09

Jeg har nå begynt å prøve Digitalarkivets nye beta-versjonen for skannede kirkebøker og tinglysingsmateriale
Som i fremtiden også skal omfatte rettergangsmateriale og skiftemateriale.

Etter litt plundring i begynnelsen synes jeg nå programmet fungere ganske greit.
For de som har søkt i svenskt og amerikansk materiale vil kanskje kjenne seg litt igjen.

Så jeg begynner å like dette programmet.
En fordel er at man nå kan forstørre sidene enda mere, ved vanskelig skrift f.eks.

Men den store ulempen er at jeg i mitt slektsprogram (Legacy) har lagt inn lenker til kirkebøker, skifter o.l.
Det nye programmet har ett nytt system for lenker. Sidelenk og bildelenk er "slått sammen."
Det vil si at jeg vil få en h**** jobb med å endre alle lenker.

Beta-programmet finnes her.
https://media.digitalarkivet.no/

Bruksanvisningen er her.
http://forum.arkivverket.no/topic/19498 ... -123-2015/
http://forum.arkivverket.no/topic/19498 ... -123-2015/

Hva er din mening :?:
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Digitalarkivets nye beta-versjon, ros og ris

Legg inn av dn24600 » 26. juni 2015 kl. 12.34

Jeg har ikke brukt det nye systemet noe særlig, men ser frem til å gjøre det når det nærmer seg ferdigstillelse!

Problemet med de gamle lenkene som du nevner, håper jeg ikke blir noe problem, da det jo står skrevet "De gamle permanente sidelenkene vil bli omdirigert."

(Dette står på siden forum.arkivverket.no/topic/194983-ny-programvare-for-skanna-kirkeb%C3%B8ker-oppdatert-123-2015/)

Hvis jeg ikke har misforstått, så håper jeg at det betyr at de gamle lenkene vi har lagret i våre slektsprogrammer fremdeles vil virke? Da får vi tid til eventuelt å endre dem (over tid), hvis nødvendig.

gj12185
Sted: OSLO

Re: Digitalarkivets nye beta-versjon, ros og ris

Legg inn av gj12185 » 26. juni 2015 kl. 19.37

Enig med Leif Bjørn, det nye er ganske greit å bruke når man blir vant til det. Det har jo vært mange runder med kritikk mot både utforming og søkemuligheter, jeg har selv bidratt, men jeg er sikker på at Digitalarkivet kommer til å følge opp med korrigeringer etter hvert som de får innhentet erfaringer.
Jeg har konsekvent brukt det gamle og nye systemet om hverandre når jeg har hatt behov for oppslag, og da lagt inn begge kildehenvisninger. De gangene jeg har vært inne i kirkebøker hvor jeg vet jeg har gamle henvisninger, så har jeg tatt meg tid til å søke i mitt eget materiale og supplert med de nye lenkene.
Så vidt jeg har forstått er mange av de nye lenkene ikke reproduserbare i det gamle systemet, delvis p.g.a. av at det ikke ble tatt høyde for endringene i arkivsted og arkivformat, men alle de gamle 'permanente' lenkene til kildematerialet skal bestå i lang tid framover. Vi blir nok nødt til å tilpasse oss de nye tider. :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»